Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
- ph-svv
- Lid
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Hangar in Kampen heeft petraush buizen, die wil je is mij ooit verzekerd (MaartenX)
ook al kosten ze een vermogen, een kist dubbelvouwen ben je zieker van.
ook al kosten ze een vermogen, een kist dubbelvouwen ben je zieker van.
Groet Sander,
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,

- sandeaa (Ton)
- Lid
- Contacteer:
Een motor vraagje.
Op bijgaand plaatje is te zien dat de motor via een verleng as zo ver mogelijk naar voren geplaats is.
Dit om het gewicht achter het CG punt zo laag mogelijk te houden.
Het wordt een as van 5 mm die ongeveer 45 cm lang is.
Een mogelijkheid is om de motor as te vervangen door een verenstaal as van dezelfde diameter.
Uiteraard bij de propzijde een lager plaatsen.
Gaan er dan gekke dingen gebeuren zoals slingeren van de as of door trillingen dat de motor of het lager los komt?
Ook kan het zoals op tekening met een meenemer maar hoe is dat te realiseren?
Willen de knappe koppen even meedenken?

Op bijgaand plaatje is te zien dat de motor via een verleng as zo ver mogelijk naar voren geplaats is.
Dit om het gewicht achter het CG punt zo laag mogelijk te houden.
Het wordt een as van 5 mm die ongeveer 45 cm lang is.
Een mogelijkheid is om de motor as te vervangen door een verenstaal as van dezelfde diameter.
Uiteraard bij de propzijde een lager plaatsen.
Gaan er dan gekke dingen gebeuren zoals slingeren van de as of door trillingen dat de motor of het lager los komt?
Ook kan het zoals op tekening met een meenemer maar hoe is dat te realiseren?
Willen de knappe koppen even meedenken?

Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- flymax
- Lid
- Contacteer:
ik zou wel voor een zilverstaal as gaan. deze heeft een grotere nauwkeurigheid en dus minder trillingen. alleen bij een grote prop en laag toerental zou een verenstaal as een alternatief zijn.
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Contacteer:
Bij Hangar de de juiste licht gewicht vleugelbuizen gevonden (bedankt Sander) (Strongal-Steckung komplett mit Hülse).
https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artik ... EMPR210316
Omdat ze achter het zwaartepunt zitten moeten ze extra licht zijn.
Door dat brede middendeel van de vleugel heb ik er 2 van een halve meter nodig
Ik dacht ze eerst nog zelf te maken maar dan ben ik meer kwijt aan dunwandige alu buis, glaskous en epoxy etc. met veel geknoei.
Voor de motor as wordt het zilverstaal als directe as door de motor (dus as wisselen)
De motor ophangen in rubber en bij de prop met een lager.
https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artik ... EMPR210316
Omdat ze achter het zwaartepunt zitten moeten ze extra licht zijn.
Door dat brede middendeel van de vleugel heb ik er 2 van een halve meter nodig

Ik dacht ze eerst nog zelf te maken maar dan ben ik meer kwijt aan dunwandige alu buis, glaskous en epoxy etc. met veel geknoei.
Voor de motor as wordt het zilverstaal als directe as door de motor (dus as wisselen)
De motor ophangen in rubber en bij de prop met een lager.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Contacteer:
Ik kan natuurlijk ook deze prop nemen dan zijn de prop tegenstanders misschien ook weer tevreden.
https://www.youtube.com/watch?v=hv_W9Ais8PE
https://www.youtube.com/watch?v=hv_W9Ais8PE
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- ph-svv
- Lid
- Contacteer:
Ik denk dat de eerste oplossing minstens de helft goedkoper is.
Maar van mij mag het hoor
Maar van mij mag het hoor

Groet Sander,
Mijn Hangar
Mijn Hangar

- sandeaa (Ton)
- Lid
- Contacteer:
Nog even terug komen op de tekeningen.
Afdrukken was geen succes dat is meermalen fout gegaan.
Ik kreeg ribben op tekening van bijna een meter lang maar heb uiteindelijk toch de juiste maten gekregen.
De ribben moeten dus op A3 i.p.v. A0 afgedrukt worden en dan nog controleren!!.
Tot op heden heb ik nog niemand gevonden die met deze tekeningen de Fauvel AV 45 gebouwd heeft.
Wel heeft iemand mij verzekerd dat het goede tekeningen zijn van een vertrouwd persoon dus daar hou ik mij maar aan vast.
Eerst heb ik alles beplakt met doorzichtige tape en daarna uitgeknipt.
Dan laat de plakband waarmee je ze op het hout plakt weer beter los.
Zo is het ook iets dikker en stugger net genoeg om de lijntjes er langs te kunnen trekken.
Een pakketje plankjes en latjes bij Hangar opgehaald en daarop afgetekend.
Als er iemand ook wil bouwen en de mallen wil lenen dan kan dat altijd.

Er is helaas geen bouw beschrijving bij de tekeningen gelukkig kan ik een beetje tekening lezen.
Alleen de opmerking eerst met het middendeel te beginnen wordt genoemd.
Omdat de romp in het middendeel is opgenomen dan eerst maar voor dat deel alles zagen en snijden.
De lintzaag die ik ooit eens voor de hobby op de kop getikt heb komt nu eindelijk goed van pas.
Buiten in de blokhut kan ik lekker tekeer gaan met dat zaag werk, geen stofwolken binnen!

Hier het eerste zaagwerk van het middendeel.
Het valt me op dat veel liggers/ latjes niet met de buitenrand van de ribben meelopen zodat een kant in de lengte afgeschuurd moet worden.
Ik verander de gaten en leg ze gelijk goed hopelijk gaat dat niet verkeerd dan scheelt dat een hoop schuurwerk.
Bijvoorbeeld:

De grote (gewicht besparende) gaten kunnen met de 7 gatenzaag gemaakt worden een mm meer of minder maakt niet uit.
De gaten (22 mm) voor de vleugelbuis (20 mm) zijn bekend en die kan er op een later tijdstip in gelijmd worden.
Een speedboor voor gaten in de balsa is wel opletten. Ik had het zachte balsa tussen de harde multiplex geklemd en toen geboord.
Toch neemt hij ondanks de inklemming wel wat extra balsa mee, de bruislijm maakt dat wel weer goed.

De buitenste ribben heb ik alvast op maat gezet en de vleugelbuis er in gedaan.
Het geheel in de Pattex houtlijm PU construct (bruislijm) zodat we een begin hebben.
Dit middendeel is 90 cm breed en ca. 46 cm diep.

Dit moet het gaan worden.

Afdrukken was geen succes dat is meermalen fout gegaan.
Ik kreeg ribben op tekening van bijna een meter lang maar heb uiteindelijk toch de juiste maten gekregen.
De ribben moeten dus op A3 i.p.v. A0 afgedrukt worden en dan nog controleren!!.
Tot op heden heb ik nog niemand gevonden die met deze tekeningen de Fauvel AV 45 gebouwd heeft.
Wel heeft iemand mij verzekerd dat het goede tekeningen zijn van een vertrouwd persoon dus daar hou ik mij maar aan vast.
Eerst heb ik alles beplakt met doorzichtige tape en daarna uitgeknipt.
Dan laat de plakband waarmee je ze op het hout plakt weer beter los.
Zo is het ook iets dikker en stugger net genoeg om de lijntjes er langs te kunnen trekken.
Een pakketje plankjes en latjes bij Hangar opgehaald en daarop afgetekend.
Als er iemand ook wil bouwen en de mallen wil lenen dan kan dat altijd.

Er is helaas geen bouw beschrijving bij de tekeningen gelukkig kan ik een beetje tekening lezen.
Alleen de opmerking eerst met het middendeel te beginnen wordt genoemd.
Omdat de romp in het middendeel is opgenomen dan eerst maar voor dat deel alles zagen en snijden.
De lintzaag die ik ooit eens voor de hobby op de kop getikt heb komt nu eindelijk goed van pas.
Buiten in de blokhut kan ik lekker tekeer gaan met dat zaag werk, geen stofwolken binnen!

Hier het eerste zaagwerk van het middendeel.
Het valt me op dat veel liggers/ latjes niet met de buitenrand van de ribben meelopen zodat een kant in de lengte afgeschuurd moet worden.
Ik verander de gaten en leg ze gelijk goed hopelijk gaat dat niet verkeerd dan scheelt dat een hoop schuurwerk.
Bijvoorbeeld:

De grote (gewicht besparende) gaten kunnen met de 7 gatenzaag gemaakt worden een mm meer of minder maakt niet uit.
De gaten (22 mm) voor de vleugelbuis (20 mm) zijn bekend en die kan er op een later tijdstip in gelijmd worden.
Een speedboor voor gaten in de balsa is wel opletten. Ik had het zachte balsa tussen de harde multiplex geklemd en toen geboord.
Toch neemt hij ondanks de inklemming wel wat extra balsa mee, de bruislijm maakt dat wel weer goed.

De buitenste ribben heb ik alvast op maat gezet en de vleugelbuis er in gedaan.
Het geheel in de Pattex houtlijm PU construct (bruislijm) zodat we een begin hebben.
Dit middendeel is 90 cm breed en ca. 46 cm diep.

Dit moet het gaan worden.

Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- Tonnie78
- Contacteer:
Dat ziet er al goed uit Ton. Ik ben benieuwd naar je volgende bericht. Leuk om te volgen zo
- ph-svv
- Lid
- Contacteer:
Ik zie de foto's niet via tapatalk, alleen die van de lint zaag.
Verder leuk om te volgen
Verder leuk om te volgen
Groet Sander,
Mijn Hangar
Mijn Hangar

- sandeaa (Ton)
- Lid
- Contacteer:
De rest van de hoofdribben zijn er in gelijmd en ook de hulpribben aan de voorkant.
Volgens de tekening zitten er achter de vleugelbuis geen hulp ribben.
Daardoor ontstaan er grote open vlakken als er geen beplanking op komt.
Ik ben van plan daar geen beplanking te maken om gewicht te sparen achter het CG.
Voor folie lijken mij de open vlakken erg groot ook i.v.m. de S slag die daar hoort.
Daarom toch maar voor 2 mm extra hulpribben gekozen zodat de folie straks de ribben mooi kan volgen.
zonder hulpribben

met hulpribben

Ook een groot gedeelte hulpliggers gelijmd zodat het een stevig geheel wordt.
Met de binnenste ribben naast de cockpit wacht ik nog maar even ik ga eerst de beide hoogte roeren af maken.
Die zaag ik dan weer los van de constructie en lijm daar een lat op met daarop weer een halfrond voor het scharnier.
Daartussen in de lengte een stuk buitenkabel van een stuurkabel als geleiding voor de koolstof scharnierpen.

Als dat gereed is dan kunnen er 1,5 mm balsa Gap strips op voor de folie.
Zo komen ze dus links en rechts naast de cabine te scharnieren.
Veel lichter kan ik het niet maken.

De vleugelbuis is opgesloten en verstevigd die kan geen kant meer op.
Oeps een beetje veel bruislijm, maar wel vast!
Ook zijn de overige openingen met webbings gesloten voor een stevige hoofdligger.

De voorlijst zit nog los die kan ik op het laatste moment nog voor het beplanken vastlijmen.
De cabine is opgenomen in dit middendeel en steekt daar boven en onderuit.
Ik wil eerst het hele middendeel grotendeels gereed hebben alvorens de cabine erin te lijmen.
Hij kan dan zo lang mogelijk vlak op de tafel blijven liggen.
Volgens de tekening zitten er achter de vleugelbuis geen hulp ribben.
Daardoor ontstaan er grote open vlakken als er geen beplanking op komt.
Ik ben van plan daar geen beplanking te maken om gewicht te sparen achter het CG.
Voor folie lijken mij de open vlakken erg groot ook i.v.m. de S slag die daar hoort.
Daarom toch maar voor 2 mm extra hulpribben gekozen zodat de folie straks de ribben mooi kan volgen.
zonder hulpribben

met hulpribben

Ook een groot gedeelte hulpliggers gelijmd zodat het een stevig geheel wordt.
Met de binnenste ribben naast de cockpit wacht ik nog maar even ik ga eerst de beide hoogte roeren af maken.
Die zaag ik dan weer los van de constructie en lijm daar een lat op met daarop weer een halfrond voor het scharnier.
Daartussen in de lengte een stuk buitenkabel van een stuurkabel als geleiding voor de koolstof scharnierpen.

Als dat gereed is dan kunnen er 1,5 mm balsa Gap strips op voor de folie.
Zo komen ze dus links en rechts naast de cabine te scharnieren.
Veel lichter kan ik het niet maken.

De vleugelbuis is opgesloten en verstevigd die kan geen kant meer op.
Oeps een beetje veel bruislijm, maar wel vast!
Ook zijn de overige openingen met webbings gesloten voor een stevige hoofdligger.

De voorlijst zit nog los die kan ik op het laatste moment nog voor het beplanken vastlijmen.
De cabine is opgenomen in dit middendeel en steekt daar boven en onderuit.
Ik wil eerst het hele middendeel grotendeels gereed hebben alvorens de cabine erin te lijmen.
Hij kan dan zo lang mogelijk vlak op de tafel blijven liggen.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden