3,5cc auto motor op een vliegtuig (pylon racer)

Alles over brandstof vliegen
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

3,5cc auto motor op een vliegtuig (pylon racer)

Bericht door luppie » zo apr 08, 2018 11:42 pm

Ik was op zoek naar een 2e hands brandstof speedmotor maar die zie je bijna nergens.

Ik heb tien jaar geleden een motortje gekocht voor mijn buggy maar omdat de trekstarter vaak stuk ging heb ik hem uiteindelijk bijna niet gebruikt. Maar wel een mooi motortje om een opgefokt vliegtuigje omheen te maken.

gegevens:
merk is T2M of force X-race .21
3,46 cc
2 PK
29000 O/min
457 gram

De prop meenemer past op de as van de koppeling en zo heeft de as wat lengte gekregen zodat de prop vrij draaid. ook de carburateur gedraaid. Alleen zal de schuif-gas aangestuurd moeten worden via een hevel haaks op de motor.

Afbeelding
Afbeelding


Ik wil starten met een 6x6 prop maar voor mijn gevoel moet de prop groter.
Iemand ideeën over welke prop misschien in de buurt komt?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: 3,5cc auto motor op een vliegtuig

Bericht door Tonnie78 » ma apr 09, 2018 8:14 am

Hallo Johannes. Is dat een aluminium propopnemer?

Ben je niet bang dat die loskomt door de klappen vd motor?

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1513
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: 3,5cc auto motor op een vliegtuig

Bericht door flymax » ma apr 09, 2018 9:36 pm

Tonny heeft wel een punt. Ik schrik ook nogal van de 29.000 toeren die de motor kan maken......

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: 3,5cc auto motor op een vliegtuig

Bericht door luppie » di apr 10, 2018 8:04 pm

het is inderdaad beter om niet de klem meenemer te gebruiken. Ik ga eens zoeken naar iets wat met schroefdraad op de as kan. Het is best een pittig motortje want een OS max 65 LA (10,7 cc) heeft maar 1,8 pk bij 510 gram. Misschien dat ik de cilinderkop wel grotendeels weg kan zagen omdat hij voldoende koeling heeft in de wind.

De 457 gram van deze motor was ook nog met trekstarter en koppeling.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1513
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: 3,5cc auto motor op een vliegtuig

Bericht door flymax » wo apr 11, 2018 9:28 pm

Johannes, volgens mij illustreert dat vermogen precies het probleem van deze motor. Dat gaat hij nl realiseren door het hoge toerental. Dat kan alleen met een kleine prop die helemaal niet voor zulke vermogens/toerentallen geschikt is. Dit lijkt mij een stevig veiligheidsrisico

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: 3,5cc auto motor op een vliegtuig

Bericht door luppie » do apr 12, 2018 8:25 pm

Is het niet vergelijkbaar met wat ik bijvoorbeeld gebruik op de snelle vliegtuigjes. 3500kv op 4S geeft toch ook wel van dit soort snelheden. Dan zijn de propjes wel rond de 5 inch.
Voor mijn gevoel was het vergelijkbaar met de snelle speed motoren op pylonracers al heb ik die specs nog niet bekeken.

Ik snap dat het risico hoger is als bij een standaard motor.
Wanneer ik een degelijk setje heb gaat hij eerst op de testbank om te zien wat er gebeurd.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: 3,5cc auto motor op een vliegtuig

Bericht door luppie » za jun 09, 2018 1:24 pm

Ik heb veel gezocht naar iets om de krukas te verlengen maar vanwege het afwijkende schrijfdraad is dat moeilijk.

Wel boutjes en moertjes gevonden met dit draad (1/4"-28 unf) dus zelf wat in elkaar gelast.
Ik weet niet of het motortje nog echt goed wil lopen omdat ik de afdekplaat aan de achterkant heb vervangen voor een simpel aluminium plaatje. Normaal zit die diep verzonken richting krukas maar nu zit daar een grote loze ruimte.

Hij start wel makkelijk en ik verwacht na wat afstellen dat hij wel goed zal lopen. Hier zie je ook hoe ik de aansturing heb opgelost van de gasschuif.
https://youtu.be/PS5KfmwH7YA
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Lenige Loetje
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:39 pm
Contacteer:

Re: 3,5cc auto motor op een vliegtuig

Bericht door Lenige Loetje » ma jun 11, 2018 10:42 am

Hoi Johannes,

De originele afdekplaat achter de motor is ook een geleider van de drijfstang op de krukas. Buiten dat heb je nu met het vlakke afdekplaatje ook het volume van het carter verandert. Ik weet niet of dit het lopen van de motor beïnvloed.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: 3,5cc auto motor op een vliegtuig

Bericht door Tonnie78 » ma jun 11, 2018 4:18 pm

Het vergroten van het carter zal de spoeling van de motor zeker niet positief beïnvloeden.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: 3,5cc auto motor op een vliegtuig

Bericht door luppie » ma jun 11, 2018 8:23 pm

ik heb ook wel een vermoeden dat het er niet beter op word. ik heb de originele deksel nog wel alleen moet ik die dan op maat maken. Ik hou hem eerst liever even heel maar anders moet hij er aan geloven. Er zit ook nog het trekstarter mechanisme in de deksel wat ik liever kwijt ben vanwege het gewicht en extra loze belasting voor de motor omdat de krukas hem aan drijft.

AfbeeldingAfbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie