Pagina 2 van 2

Re: MVVS - DLE motoren??

Geplaatst: vr mei 05, 2017 12:25 pm
door ph-svv
Brandstof motoren leveren het meeste koppel op het top toerental, wat dat toerental is is verschillend bij elke motor.
Maar half gas vliegen is dus juist niet rendabel.

Re: MVVS - DLE motoren??

Geplaatst: vr mei 05, 2017 1:05 pm
door HenkJan
Dus met een motor vliegtuig kan je de neutrale stand (zonder stijgen of dalen) dus het beste bovenhalf gas hebben? B.v. op 3/4e?

(P.s. sorrie voor deze zijsprong in het topic.)

Re: MVVS - DLE motoren??

Geplaatst: za mei 06, 2017 12:22 am
door Tonnie78
Sorry Sander, maar het is niet waar dat brandstof motoren hun maximale koppel leveren bij top toerental. Het vermogen neemt wel toe bij stijgend toerental, maar het maximum koppel kan bij een veel lager toerental liggen.

Of je in horizontale vlucht 1/2 gas of 3/4 gas vliegt is denk ik niet zomaar te stellen. Als je incidenteel ook wil slepen heb je waarschijnlijk extra vermogen nodig. Zonder sleep vlieg je dan misschien minder dan halfgas.

Mijn Piper vliegt in horizontaal vlucht denk ik met minder dan half vermogen.

Gerrit, Tuurlijk werkt Ram air zoals Kawasaki dat bij motorfietsen gebruikt pas bij hoge snelheden, maar die hebben er ook geen propellor voorzitten. Dan komt de extra lucht alleen door het opstuwen van lucht door een hoge snelheid. Ik denk ook dat het bij een voorop geplaatste carburateur heel weinig vermogen verschil maakt hoor.

Toch blijft de vermogens vraag op een vliegtuig wezenlijk anders dan bij een auto of motorfiets. Er is namelijk een heel andere verhouding tussen motortoerental en snelheid.

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk

Re: MVVS - DLE motoren??

Geplaatst: za mei 06, 2017 8:55 am
door ph-svv
OK, ik kan mij herinneren dat is dat gelezen heb op MBF namelijk.

Maar ik ben (nog) geen expert op het gebied van brandstof.
Dat zal in Ede anders worden want daar is elektrisch vliegen een uitdaging.
(Nog geen boom met stopcontact gezien)

Re: MVVS - DLE motoren??

Geplaatst: za mei 06, 2017 9:00 am
door flymax
ph-svv schreef:OK, ik kan mij herinneren dat is dat gelezen heb op MBF namelijk.

Maar ik ben (nog) geen expert op het gebied van brandstof.
Dat zal in Ede anders worden want daar is elektrisch vliegen een uitdaging.
(Nog geen boom met stopcontact gezien)
Eenzonnepaneel of een heel lang verlengsnoer naar huis? Ik zou zelf voor het zonnepaneel gaan, want anders loop je het risico dat ze de stekker er uit trekken zodat je op tijd thuis komt :lol: :lol: :lol:

Re: MVVS - DLE motoren??

Geplaatst: zo mei 07, 2017 11:39 pm
door raymon
Ik heb met beide merken ervaring.
Mvvs alleen maar pech mee gehad :-(
Slecht lopen, afslaan in vlucht. Niet af te stellen.
Bij alle 3 die ik gehad heb.

Dle.
Top heb een 30 gehad altijd starten vliegen.
Heb een 111 nu al 5 jaar totaal al dikke 250/300liter gezien. Als een zonnetje. Afgelopen sesoen lagers vervangen en 1x menbraamsetje. Maar was achteraf niet het probleem.

Ik persoonlijk koop nooit een mvvs meer.. dle zeker wel. Ben me nu aan het verdiepen in de 170cc.

Als je de motor wil zien of horen lopen geen probleem :-)