MVVS - DLE motoren??

Alles over brandstof vliegen
Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

MVVS - DLE motoren??

Bericht door GVT » zo apr 30, 2017 7:46 pm

Wat is jullie ervaring met de MVVS en de DLE motoren.
Wat is het betere merk.

Wat mij opvalt bij de MVVS is de carburateur tussen de prop en cilinder.
Dus geen mogelijkheid om de lucht uit de romp aan te zuigen
Werkt dat naar behoren?
Of is aanzuigen uit de romp echt beter?

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: MVVS - DLE motoren??

Bericht door Jan Jaap » ma mei 01, 2017 12:02 am

Wij hebben op de beurs in Soest naar de diverse motoren gekeken. Het ziet er allemaal gelikt uit. Volgens mij is het zo dat je met 10 verschillende piloten met ieder een brandstofmotor, 10 verschillende meningen krijgt die waarschijnlijk allemaal waar zijn, maar niet direct in vergelijking met elkaar gemaakt kunnen worden.
Afgelopen week war er op de club eenzelfde discussie welke regelaar beter was. Ook daar komt geen eensluidend antwoord op. De een vindt een hobbyking regelaar prima, omdat daar de prijs kwaliteitverhouding goed ligt. Een andere vindt een jeti regelaar of een YGE regelaar goed, die waarschijnlijk 3 keer zo duur is.
Met andere woorden: kijk gewoon hoeveel geld je er voor wilt uittrekken en welke motor past bij het vliegtuig.

Op de Bidule zit een Dla 2 cilinder boxermotor van 64cc. Doet wat ie moet doen. Ondanks de winterstop waarin hij niet heeft gedraaid en de nodige opstart problemen draait het ding weer. Op het MBF roept een ander dat Dla een cloon is en grote troep. Hij vindt een 3w motor beter of Da of een mvvs.
Op de beurs heb ik gekeken naar een boxer motor van ca. 64 cc voor als de Dla het niet meer zou doen. De prijzen variëren van ruim 300 euro tot 1200 euro. Zeg jij dan maar wat beter is (voor je portemonnee)
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: MVVS - DLE motoren??

Bericht door GVT » ma mei 01, 2017 8:41 am

J.J. Duurder wil inderdaad niet zeggen beter. Ik weet uit eigen ervaring twee crashes van MPX RR toestellen, volledig controle weg. Op de grond accu los en weer aangesloten en weer controle. Turnigy Plush regelaar er in nooit geen probleem meer.
En je weet hoe bij ik met mijn FrSky zender ben [emoji12]

Dus ook bij motoren denk ik dat een motor niet meteen de duurste hoeft te zijn om toch goed te zijn.

Maar hoe denken jullie over het aanzuigen van de inlaatlucht. Mij lijkt aanzuigen uit de romo veel stabieler dan de wervelingen net aan de prop

Lenige Loetje
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:39 pm
Contacteer:

Re: MVVS - DLE motoren??

Bericht door Lenige Loetje » ma mei 01, 2017 11:09 am

Je hebt met aanzuiging buiten de romp geen problemen. Het voordeel van aanzuigen in de romp is dat het veel stiller is.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: MVVS - DLE motoren??

Bericht door Tonnie78 » ma mei 01, 2017 8:15 pm

Helemaal met Frans eens. De carburateur achter de prop is geen probleem, maar een carburateur aan de achterkant kun je makkelijker lucht laten aanzuigen vanuit de romp. Veel van het geluid van een verbrandingsmotor ontstaat bij het aanzuigen vd lucht en aanzuigen uit de romp verminderd daardoor het geluid.

Verder heeft iedereen zijn eigen voorkeur denk ik qua merk. En goed de diverse fora lezen kan je wel wat problemen besparen denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: MVVS - DLE motoren??

Bericht door GVT » di mei 02, 2017 5:49 pm

Ik houd mij beroepsmatig bezig met het optimaliseren van injectie op HD motorfietsen.
Daarbij zie ik een duidelijk verschil in vermogen en trekkracht tussen bijvoorbeeld een standaard luchtfilter dicht op de injectie body en een filter met langer en gelijkmatig intaketrack naar injectie body.

Natuurlijk loopt dat standaard luchtfilter ook, maar het kan veel beter.

Vandaar mijn vraag over aanzuigen van uit de romp dvm een inlaattrechter (rustige luchtstroming) in vergelijking met een carburateur net achter de prop (een zeer turbulente luchtstroming)

Het dempen van inlaatlawaai door het verplaatsen van de inlaatlucht opening is mij bekend.
Dat wordt op motorfietsen veel toegepast als een motor ter keuring naar de RDW moet.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: MVVS - DLE motoren??

Bericht door Tonnie78 » do mei 04, 2017 12:38 pm

Het grote verschil tussen motorfietsen en vliegtuigen is de manier waarop de motor belast wordt. Bij motorfietsen wil je graag een zo hoog mogelijk vermogen over een zo breed mogelijk toerengebied omdat toerental afhankelijk is van overbrenging en wielsnelheid.

Bij een vliegtuig komt de belasting vd prop en ben je eigenlijk alleen op zoek naar een maximaal toerental met een bepaalde prop. Eigenlijk dus meer naar top vermogen dan naar een breed toerengebied. De luchtstroom direkt achter de prop heeft niet zoveel invloed op het top vermogen en zou eventueel zelfs iets meer vermogen kunnen opleveren omdat de lucht richting de carburateur wordt geblazen. In de praktijk heeft de plaats vd carburateur denk ik weinig invloed op het vermogen. Maar wel op de geluidsopbrengst

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: MVVS - DLE motoren??

Bericht door GVT » do mei 04, 2017 12:52 pm

Tonnie,

Als ik even naar mij zelf kijk zal ik slechts zeer weinig vol vermogen vliegen, maar vooral tussen 1/4 en 3/4 gas.
Voor mij is goed overnemen belangrijk.
In dat gebied is een goed uitgekozen uitlaat van belang om een constante luchtstroom door de venturi carburateur te krijgen.
Hoe constanter die flow hoe beter de carburateur werkt.

Een mooi lopende motor (welke dat dan ook is), krijg je door een laminaire gelijkmatige en koude luchtstroom de inlaat in.
Ram-air effect is bewezen alleen bij hoge snelheden echt effect te hebben.
Een turbulente luchtstroming richting en misschien zelfs over de carburateur zal eerder negatief als positief werken.
Dit is theorie waarvan ik weet dat het in ieder geval bij motorfietsen en bij andere tweetaktmotoren zo werkt. Of een constante luchtstroom in de praktijk bij het RC motor vliegen erg belangrijk is weet ik dus niet. Verwacht dat het hier ook een effect heeft. Meten is weten. En daar wordt het lastig.

Deze discussie moeten we maar eens op de club bij een bak koffie voorzetten ;-)

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: MVVS - DLE motoren??

Bericht door ph-svv » vr mei 05, 2017 9:09 am

Ik denk dat je naar een kleinere motor kan als je maar op 1/4 tot 3/4 nodig hebt.
Dat zou efficiënter kunnen zijn.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
HenkJan
Lid
Berichten: 88
Lid geworden op: za mar 07, 2015 9:14 pm
Contacteer:

Re: MVVS - DLE motoren??

Bericht door HenkJan » vr mei 05, 2017 11:37 am

ph-svv schreef:Ik denk dat je naar een kleinere motor kan als je maar op 1/4 tot 3/4 nodig hebt.
Dat zou efficiënter kunnen zijn.
Is het niet gebruikelijk om met je had vooral in het gebied van 1/4 tot 3/4 gas te vliegen? Je hebt dan een kwart reserve over. Of zie ik dat verkeerd? Ik heb zelf natuurlijk bijna nul ervaring.
Henk-Jan

Plaats reactie