Super Decathlon

Alles over brandstof vliegen
Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Super Decathlon

Bericht door ph-svv » do mar 12, 2015 8:00 pm

Zo, het ene project is nog niet klaar of het volgende dient zich alweer aan.
Enige tijd geleden stond ik weer bij mijn favoriete geld-afvoer-plaats, hangar modelbouw...

Daar stond al een tijdje een mooie 2de hands Decathlon naar me te knip-ogen.
Ik heb me een tijdje in kunnen houden, maar op den duur ging ik toch voor de bijl..
en laat ik nou toevallig nog een 52cc blokje hebben staan die hier precies mooi in past.

Enige punt van aandacht is dat er een DLA 64 Boxer motor in gezeten heeft, dus helaas zitten er 2 gaten in de kap.
Raymon heeft gelukkig al aangeboden om die te dichten, wat blijkbaar zijn job is, dus dat komt helemaal goed.
Nu nog even kijken wat voor servo's erin kunnen, (ik heb nog wel een stel HK 9Kg MG servo's)

Onderin de romp is reeds een tunnel gebouwd voor twee uitlaten, dus daar gaan we iets mee doen (ipv die standaard herrie potjes).
Ik kan dus mooi naar achter, de bocht om en weer terug naar voor en dan naar buiten.
Als dat niet mooi stil wordt?

Afbeelding

CYModel - Super Decathlon
Spanwijdte: 2450mm of 96.5"
Lengte: 1750mm of 68.8"
Gewicht: 8 - 10kg
Radio: 5 channels, 6 servos
Motor: 30 - 60cc

Mooi toch zo'n Decathlon!

Wellicht alleen nog een sleephaakje erop, ik verwacht dat het identiek vliegt aan de BigLift.
Dan kan ik straks elektrisch en benzine slepen :)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: Decathlon 96.5"

Bericht door han » do mar 12, 2015 8:16 pm

Gefeliciteerd Sander met je nieuwe aankoop,alleen vraag ik mij af waar je al die grote toestellen laat,want
volgens mij heb je niet het grootste huis van Kampen

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door ph-svv » do mar 12, 2015 8:27 pm

Han,

Ik hang ze aan het plafond en aan de muur in de schuur.
Maar nu is mijn Hangaar wel vol ja.

Wees niet bang, gelukkig woon ik niet in het kleinste huisje van Kampen.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

raymon
Berichten: 254
Lid geworden op: di feb 11, 2014 11:27 pm
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door raymon » vr mar 13, 2015 10:38 pm

als servos kun je ook naar de diamond 7550mg
weet niet hoe hk servos zijn, ben er zelf niet van om ze op een hooftfunctie te zetten.
als je de ruimte hebt zou ik er ks dempers in zeten voor in voor uit. werkt mooit en is stil. alleen helaas wat aan de prijs.
met die demper heb ik de 3w70 op 80dba
als het mee zit kom ik over een week of 2 naar kampen met bella, dan kan je de motorkap mee nemen.

raymon
Berichten: 254
Lid geworden op: di feb 11, 2014 11:27 pm
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door raymon » vr mar 13, 2015 10:39 pm

heb je een fototje van het stuk voor de sleepkoppeling?

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door ph-svv » za mar 14, 2015 12:11 am

Dymond servo's zijn niet zaligmakend maar je hebt zeker een punt wat betreft HK servo's op belangrijke stuurvlakken.
Op rol zou het wel kunnen, al was het maar om eens te kijken hoe ze zich houden.
Op hoogte en richting dan de 7550's erin zetten.

Afbeelding

Er hebben KS dempers in gezeten gok ik, is mij veel te kostbaar dus ik ga ze zelf maken van RVS thermosflessen.

De kap ligt al voor je klaar, die kan ik ook bij mijn broertje in Ens leggen voor je als je wil.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door ph-svv » za mar 14, 2015 10:01 am

Sleepkoppeling kan nog wel eens lastig worden want er zit maar weinig "vlees" op die plek, hoe zit dat in jouw kist?
Spanten zullen dus gedubbeld moeten worden en een plaatje erin waar de servo in komt.

Afbeelding

Onder aan de foto zit een klepje voor de servo voor het richtings roer, mooi weggewerkt zo.

Afbeelding

Men heeft de uitlaat tunnel van wat Gamma-ply gebouwd, dat ziet er niet heel netjes uit.
Binnenin moet de boel dus nog even een kleurtje krijgen want alles is nu blank hout, ook ruikt hij naar benzine :(
Plan is dus om het voorste gedeelte en de uitlaattunnel met dunne epoxy/G4 te behandelen.

Er komt ook nog een instrumentenpaneel in, daar heb ik een PDF voor met instrumenten die je op elke maat kan printen.
Hij moet wel een beetje schaal worden natuurlijk, want het oog wil ook wat als hij op de grond staat :D
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door flymax » za mar 14, 2015 11:40 am

Je kunt ook een trekstang maken van het motorspant naar de sleepkoppeling. Dan heb je een optimale geleiding van de grootste krachten op je vliegtuig.

Max

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door ph-svv » zo mar 15, 2015 8:07 am

Max,

Dat ga ik zeker overwegen, alleen even kijken hoe dat te realiseren is.
Gevonden in een youtube filmpje: vanaf 2:00, zei het iets anders .. maar dit geeft een beeld.
https://www.youtube.com/watch?v=QoQGpqmsmdo&t=120
Ps. de Piper Pawnee is ook mooi van lelijkheid!
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Weer een stapje verder

Bericht door ph-svv » do mar 19, 2015 12:41 pm

Met name het schema van deze kist spreek mij enorm aan, lekker eigenwijs (net als ik) :oops:
Deze is dus wit/rood in plaats van het standaard rood/wit.

Afbeelding

Afgelopen Dinsdag een begin gemaakt aan de kist, besloten om er een KS demper met achter-uitlaat in te zetten.
De reden voor deze opstelling is dat de uitlaatbocht het niet toelaat om een demper met voor-uitlaat te gebruiken.
Dit komt doordat het spruitstuk straks te ver naar achter uitkomt en er dus anders weer gaten in de romp gemaakt moesten worden.
Nu past het mooi in de tunnel welke al in de kist gebouwd is.
Dus vandaag is het zaakje besteld, was wel weer een kleine financiële aderlating.

Gistermiddag even naar de Action geweest om pennebakjes te kopen voor zwart gaas (tip van Henk).
Afbeelding

Morgenavond nog twee plaatjes in de tunnel lijmen, dan is die van voor tot achter dicht.
De tunnel moet nog zwart gemaakt worden, die zit er nu zo uit:
Afbeelding

Bijkomend voordeel van deze opstelling is een betere koeling van de motor, warmelucht zet uit dus moet de uitstoom opening 1/3 groter zijn dan de instroom.
De motor word met hangende cylinder gemonteerd, dus zit hij met z'n snufferd recht voor het gat.
Door de openingen onderin de romp in stand te houden kan alle warmte straks lekker weg.
Afbeelding
De ventilatie roosters komen er dus ongeveer zo uit te zien,
het gaas van de pennebakjes valt mooi weg op de mat-zwarte tunnel.
(Die zilvere plaat gaat er misschien ook nog uit, hangt van motor temp. af)

Ik ben nog opzoek naar 4-6mm dikke triplex plaat voor het motorschot, deze komt achter het bestaande schot.
Dit is nodig omdat er nieuwe gaten in komen, welke iets overlappen met de oude.
Wie heeft een goedkoop adresje?
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Plaats reactie