Super Decathlon

Alles over brandstof vliegen
Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

LOOD !!

Bericht door ph-svv » vr mar 20, 2015 9:14 am

Gisteren nog even twee schotjes geplaatst, vanmiddag in het zwart.

Tevens nog even 265 gram lood uit de motorkap verwijderd... hoe verzin je het :shock:
Ja het is lekker voorin de kist, maar de kap hangt maar aan 4 boutjes.

Aangezien er blijkbaar wat gewicht in de neus moet, moeten we daar nog even iets op bedenken.
Mijn motortje is ook niet zo heel zwaar (1584 gram volgens de HK site)
Scheelt natuurlijk wel dat er geen twee reso's meer in hangen.

Ik las e.e.a. over hydromounts, maar ook dat een motor beter loopt als deze star gemonteerd word.
Om toch iets aan demping te doen, zou een shockmount wat kunnen zijn?
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door Jan Jaap » vr mar 20, 2015 11:22 am

Ik heb er geen verstand van, maar waarom demping? Gevoeldmatig zeg ik star monteren zodat je een zo groot mogelijke massa hebt. Als je hier weer flexibele delen tussen zet, doe je die massa weer teniet.
Zo'n motor moet toch draaien als een naaimachine?
Als het geheel toch resoneert, zou dat een onbalans betekenen?
Of schrijf ik nou lulkoek.
Geld uitgeven is geen kunst, maar het verantwoord gebruiken wel. Ik zou zeggen: eerst proefdraaien en niet op voorhand al problemen, die er nog niet zijn, proberen op te lossen.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door Tonnie78 » vr mar 20, 2015 11:40 am

Demping pas je toe om trillingen van de motor te isoleren van de rest van het toestel. Deze trillingen ontstaan altijd bij een verbrandingsmotor en zijn het gevolg van de bewegingen van de zuiger. Dit zou kunnen worden verminderd met balansassen in de motor, maar dat levert een grote gewichtstoename op welke wij als modelvliegers liever niet hebben.

Deze trillingen kunnen zorgen voor een toename van de geluidsdruk doordat het toestel meetrilt met de motor en het geheel als klankkast gaat werken.

Door het toepassen van shockmounts, ook wel bekend als silent blocks, wordt de doorgifte van trillingen vanuit de motor naar de romp verkleind. Naast dat dit het geluidsniveau omlaag brengt reduceert het dus ook zowiezo de trilling in het toestel. Ook op je eletronica, je stuurstangen en dergelijke heb je dus minder trillingen.

Als je ruimte hebt voor die shock mounts zou ik ze monteren.

Deze zijn ook wel te koop bij Post handelsonderneming aan de haatlanderdijk. Worden meestal motorrubbers genoemd en zijn leverbaar met draadeind of schroefdraad. En in diverse diameters qua schroefdraad en rubber doorsnede.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door ph-svv » vr mar 20, 2015 12:03 pm

Bedankt Tonnie,

Da's ook apart, Richard Branderhorst (ook niet de minste) adviseert juist het tegenovergestelde.
De motor star monteren en eventueel vilt aan de wortelribben, zodat de vleugels niet als trommel fungeren.
De opmerking van JJ ga ik dus ter harte nemen, mocht het er erg wild aan toegaan kan het altijd nog.

Klik hier maar eens voor het verhaaltje.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door Jan Jaap » vr mar 20, 2015 12:15 pm

Wat ik wel bijzonder vind is dat deze vraag meerdere keren gepost wordt. Dat betekend dus dat iedereen die reageert geconfronteerd wordt met de antwoorden van anderen die het eigenlijk dus ook niet weten maar proefondervindelijk het antwoord hebben gekregen. Ik denk niet dat er een passend antwoord is.

Ik begrijp wel dat je veel antwoorden wilt omdat daar vast een goede tussen zit, maar ik denk dat het verstandig is om nu eerst zelf de motor star te monteren. Kijken wat het resultaat is.
Niet goed? Vilt er tussen.
Nog niet goed? Shockmounts er tussen.

Dan heb jij er goede ervaringen mee en dan is dat misschien voor deze kist wel het beste.
Andere kist? Ander probleem. Weer van voren af aan proberen
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door ph-svv » vr mar 20, 2015 12:24 pm

Inderdaad, ik heb nog niet veel ervaring op het benzine front dus zo bijzonder is het niet om vragen te stellen.
Omdat er minder mensen op ons forum (maar zeker niet met minder kennis!!!) zitten dan op MBF, op beide de vraag gezet.

Ik ga het doen zoals jij beschrijft, dat is de beste methode.


Nog een fijne tip gevonden:
Opzoek naar lange rietjes, vastlijmen en daar de servosnoeren in de vleugel doorheen.
(bij de rest van mijn kisten ook even een keer doen)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

raymon
Berichten: 254
Lid geworden op: di feb 11, 2014 11:27 pm
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door raymon » za mar 21, 2015 7:26 am

Op mijn sukhoi zat een 3w70i met hydroMount dus op rubbers en daar weer schokbrekers tegen in om het weer rustiger te laten lopen. Nadeel alles.moet flexibel gas kabel demper enzo.. stationair loopt niet zo mooi

Mijn andere motoren.zijn star gemonteerd en lopen veel mooier.
Kwa als naai machine motor lopen zit hem heel erg in de demper en Merk motor. Een zenoah loopt veel rustiger als een ander merk motor. En als je een 3w neemt of dle met een is demper Loopt hij ook al rustiger maar niet zo rustig als een zenoah met ks demper.
De sukhoi met 3w70i zat op 79 db met ks en hydromount
De speedster met zenoah 62 En Ks op 81db
De decathlon met dle 111 met Chinese dempers wel voor in voor uit zit op 89 db.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door ph-svv » za mar 21, 2015 10:15 am

Bedankt voor de tips allemaal!

Vanmorgen wat pennebakjes gesloopt en op maat geknipt, ziet er gelijk heel anders uit:
Afbeelding

DHL stond al vroeg aan de deur met de spullen van mijn internet order (tank, etc).
Helaas heeft Hangar momenteel geen tank op voorraad, dus dan maar zo, kunnen weer even verder.

Gisteren nog wel even 6mm berken triplex gekocht voor de nieuwe motormount.
Even kijken of dat vanmiddag gezaagd kan worden op de club.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door luppie » za mar 21, 2015 11:45 am

Dat gaasje ziet er strak uit. Ik hou wel van die dingen die je maakt van huishoudelijke artikelen en dan ziet het er ook nog strak uit.
Zit het al vast? anders zou ik nog even met een boutje die stukjes folie naar binnen vegen langs de rand.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Super Decathlon

Bericht door ph-svv » za mar 21, 2015 11:49 am

Hoi Lup,

Nee pas al de demper erin zit maak ik het vast.
Dat van die folie was mij ook al opgevallen, dat kan strakker inderdaad :)
Maar ik wilde even een fototje plaatsen voor het idee.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Plaats reactie