De vorderingen van mijn Piper Cub.

Alles over brandstof vliegen
VH-947
Berichten: 21
Lid geworden op: do okt 16, 2014 12:31 pm

Re: De vorderingen van mijn Piper Cub.

Bericht door VH-947 » vr dec 05, 2014 10:08 pm

Het probleem van doorlopen van verf onder het afplakband op een ruw oppervlak is eenvoudig te voorkomen: breng na het afplakken een smalle baan met transparante lak aan op het te schilderen/spuiten gedeelte. Uiteraard dient deze blanke lak van een zelfde soort (oplos/verdun middel) te zijn dan de nog aan te brengen laag. De blanke lak kruipt onder het plakband en is nadien niet zichtbaar. Het dicht de structuur af en ziedaar...een haarscherpe overgang van de 2 kleuren.

Klaas
Berichten: 134
Lid geworden op: di aug 17, 2010 12:04 am
Contacteer:

Re: De vorderingen van mijn Piper Cub.

Bericht door Klaas » vr dec 05, 2014 10:21 pm

Op die manier heb ik nog niet gewerkt, maar wel een heel goede aanbeveling.
Die ruimschoots het onderdeel Tip's & Trick's waardig is.

Goed uitgelegd.

vrgr.

Klaas
keep flying

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: De vorderingen van mijn Piper Cub.

Bericht door Tonnie78 » vr dec 05, 2014 11:27 pm

Ja dat klinkt als een goede oplossing Henk. Die zal ik onthouden voor mijn volgende projecten. Bedankt voor de tip.

VH-947
Berichten: 21
Lid geworden op: do okt 16, 2014 12:31 pm

Re: De vorderingen van mijn Piper Cub.

Bericht door VH-947 » za dec 06, 2014 11:42 am

Ja ..maar we hadden het nu over het voorkomen van het probleem en daar ben je nog niet mee geholpen voor je mooie Piper. Ben je ontevreden over de strakheid van de overgang?

Er zijn enkele oplossingen indien dat het geval is:
- een smalle striping aanbrengen van Orastick of speciaal striping materiaal ( rol met diverse breedtes)
- een smalle striping aanbrengen van zelf gesneden plakplastiek wat je op de hoek bij de bouwmarkt/schilder haalt. let wel!! dit materiaal krimpt na enkele weken 1 á 2 % zodra je de schudlaag papier er af haalt. Dus iets een overlap maken waar nodig.
- een striping er op tekenen. Dit kan met de fineliners van bv V&D. Ze zijn verkrijgbaar in enkele breedtes van 0,5 tot 1 mm.

Dit laatste is niet methanol bestendig!! Kan wel tegen benzine en lampolie ( wat ik gebruik om benzine kisten schoon te maken en ook als rookvloeistof).

Wat zit er voor verf op jouw Piper??

Voor Benzine kisten kun je gerust terpentine gedragen verf gebruiken. Niet zo hard als 2K maar het gaat prima en is veeeel goedkoper.

Voor methanol moet er wat meer gebeuren.

Een wat riskante oplossing is 1K autolak ( welke NIET methanol bestendig is) en daar een 2K transparante laag over te zetten. Het wordt vaak gebruikt om de kist in diverse mooie kleuren te zetten en toch brandstof bestendig te maken. Maar vele kleine beetje 2K kleurlak gaat nogal in de papieren lopen.

Maar je raad het al: wordt de toplaag beschadigd dan zal de onderliggende laag ook aangetast worden door de methanol.

Een goede stelregel bij het afwerken van een model is: wat zit er onder de laag die je wilt aanbrengen en wat moet er overheen komen. Verdraagt dat elkaar.

Over terpentine gedragen verf kan zonder meer een watergedragen verf. Omgekeerd kan ook maar dan moet de watergedragen verf goed uitgehard zijn ( minimaal een maand!!
Lak en verf welke zeg maar met thinner verdund worden ( Cellulose en autolak die je in bv spuitbussen koopt) kunnen niet over terpentine en watergedragen lakken. Omgekeerd wel.

Overigens is de kans groot dat je auto wel met watergedragen (auto)lak is gespoten.

Terug naar je Piper. Wat zit daar op? Misschien kan ik je adviseren hoe verder indien je zelf niet 100% tevreden bent over dat doorlopen van de verf onder het plakband.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: De vorderingen van mijn Piper Cub.

Bericht door Tonnie78 » za dec 06, 2014 12:23 pm

Henk bedankt voor je tips. Ik zat er zelf al over te denken om de rand af te werken met striping. Ik had al een poging gedaan met trimline. Dat is denk ik wat jij ook bedoelt met dat speciale striping materiaal. Dat wou slecht hechten en lag een dag nadat ik het had aangebracht alweer grotendeels op de bouwtafel ipv aan mijn toestel. Ik zit er nu over te denken om folie te halen bij de lokale auto belettering firma en daar dan zelf striping uit te snijden.

Voor wat betreft de lak, ik heb gebruik gemaakt van acrylaat lak van motip. Maar als ik jou reaktie lees begrijp ik dat dit niet methanol bestendig is. Wat zou ik hier voor lak over aan kunnen brengen om het toch methanol bestendig te maken. Voordat mij straks ook de lak nog op de bouwtafel ligt:-?

VH-947
Berichten: 21
Lid geworden op: do okt 16, 2014 12:31 pm

Re: De vorderingen van mijn Piper Cub.

Bericht door VH-947 » za dec 06, 2014 7:01 pm

Hoi Tonnie,

We hebben elkaar vanmiddag op het veld uitgebreid gesproken over dit probleem. In het kort en voor de anderen die meelezen en ter lering en vermaak:
Je hebt er een 1K autolak op zitten als kleurlaag (een moderne watergedragen). Maar of dit nu watergedragen of thinner verdunbaar is..het zal niet bestand zijn tegen methanol. Doe inderdaad de auto belettering folie (striping van snijden) er op en dek het af met een transparante 2K lak. Wel eerst een proefstukje maken!!!! om te zien of de 2K lak de onderlaag niet aantast. Volgens de fabrieksgegevens moet dat kunnen. Hou even de uithardingstijd van die watergedragen 1K autolak onderlaag in de gaten ( mogelijk dus ongeveer een maand.)
let ook op de hoeveelheid verdunning in de 2K transparante lak. Men geeft meestal max 10% op maar dan is het nog wat stroperig en kan er sinaasappel effect ontstaan. De droogtijd (stofvrij) van die 2K lak is verrassend lang. Zeker 12 uur voordat het niet meer pikt.

Plaats reactie