Monocopter experimenteel ontwerp

Enkelblads helikopter, esdoornzaad, monocopter, roterende vleugel.
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door luppie » za nov 08, 2014 10:33 pm

Na 9 maanden ben ik weer verder gegaan met de monocopter. Ik heb nog steeds geen vliegend apparaat gemaakt dus dat moet eerst gebeuren. De software is voorlopig af en ik hoop dat het werkt :?:

Als nieuwe vleugel heb ik een iets kleiner model gemaakt van 3mm dubbelgevouwen met koolstof ligger. het roer is wat groter geworden en de motor zit veel verder naar de buitenkant. Het zwaartepunt is het belangrijkste punt van de vleugel en ik weet niet waar dit moet liggen. Wanneer ik kijk naar andere monocopters lijkt het heel ver voorin te liggen.

Ik baseer dit op twee modellen. ëén kende ik al maar dit jaar kwam er een nieuwe bij op het internet. Je ziet dat hun het lanceergaatje waar een pin door kan heel ver naar voren hebben.
Afbeelding
Afbeelding


Ook heb ik een echt esdoorn zaadje bekeken en dan valt op dat het zwaartpunt heel ver naar links is dus de vleugel weegt heel weinig.
Afbeelding

Deze monocopters gebruiken allebij de MKS ds95i servo. Dit is een hele snelle maar ook dure servo. Ik heb zijn kloon gekocht die op papier bijna even snel is de TGY s306g.
Afbeelding

hier de bouw van het laatste model met als laatste het bordje met statusleds gesoldeerd
Afbeelding
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door han » zo nov 09, 2014 9:29 am

Moet ik maandag nog depron meenemen?

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door luppie » zo nov 09, 2014 10:11 am

ja mag wel maar ik weet niet of ik er ook ben maandag.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door Erikf » zo nov 09, 2014 5:45 pm

Leuk dat je ermee verder gaat :) ik volg het natuurlijk weer
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door ph-svv » ma nov 10, 2014 3:09 pm

Hier nog een meelezer.. de aanhouder wint Johannes.
Petje af voor dit project hoor!

Ik heb de HK15178 in de Magnum gezet (ooit besteld als probeersel) die zijn ook rete snel en licht.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door luppie » di nov 25, 2014 12:01 am

Ik heb zijn broertje in huis liggen Sander samen met nog 5 andere servo's met een nog hogere snelheid.

Maar hoe kom ik tot een vliegend ontwerp? Ik heb voor mezelf wat dingen opgeschreven zodat je dingen kan aanpassen om tot een goed model te komen.

Hieronder een plaatje waarin ik alles heb gezet wat invloed heeft (denk ik) op een stabiel/vliegend ontwerp.
Afbeelding

En hier zie je direct een paar problemen want ze hebben allemaal invloed op elkaar op een negatieve manier.
bijvoorbeeld:
Draaisnelheid V invalshoek een kleine invalshoek geeft een hoge draaisnelheid (weinig weerstand)geen lift
Draaisnelheid V gewicht hoe zwaarder hoe harder hij moet draaien meer vermogen nodig
Draaisnelheid V vermogen hoe meer vermogen hoe harder hij kan draaien krachten nemen toe
gewicht V invalshoek een hoog gewicht heeft een grote invalshoek nodig om te kunnen dragen meer vermogen nodig
vermogen V gewicht meer vermogen betekend meer gewicht meer invalshoek nodig
enz enz...

het lijkt elkgeval dat hij hard moet draaien om stabiel te zijn. Helaas komt er dan al snel onbalans in de propeller en ook nemen de krachten op het geheel snel toe.

Dan moet hij elkgeval niet te zwaar zijn. Je kan dan niet meer hard draaien door gebrek aan vermogen en gebrek aan sterkte.

dan maar een grote vleugel. dat geeft snel veel luchtweerstand waardoor de draaisnelheid (stabiliteit) minder word.

dan maar meer vermogen. dat geeft meer gewicht maar ook word het geheel veel gewelddadiger. meer kans op schade bij een botsing

enz enz enz....

kortom ik moet weten bij welk gewicht welke draaisnelheid hoort en welke invalshoek daar bij hoort. Dan kan ik net zo lang prutsen totdat ik het gewenste vermogen en vleugeloppervlak heb. Dan moet ik ook nog weten hoe ver dat vermogen vanaf het zwaartepunt moet komen om hem de juiste snelheid te geven.

Toen ik er aan begon leek mij het ontwerp van de vleugel het makkelijkste deel :? :( :roll: :roll: :roll:
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door han » di nov 25, 2014 8:54 am

Johannes ik snap er niets van ,maar ik neem mijn petje af voor jouw doorzettingsvermogen,

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door luppie » ma dec 01, 2014 11:37 pm

Het is niet zo moeilijk Han.
Wanneer je vleugel te klein is kun je niet vliegen maar als hij te groot is word het ook niks.

Vanavond heb ik nog wat geprobeerd door eerst stukken van de vleugeltjes te halen. Hij vloog nu veel beter als vorige week maar hij werd uiteindelijk onstabiel. Helaas waren de accus leeg voordat het wel goed vloog. Ik kom elkgeval dichter bij een goed modelletje.

Helaas werkt de aansturing technisch niet op de manier zoals ik hem nu heb. dus dat moet veranderen.
hier een oude foto in zijn oude originele formaat. Hij is nu meer als 1/3 van de vleugel kwijt.
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door luppie » di jan 06, 2015 11:45 pm

[*]er is ondertussen al weer veel gebeurd met dit projectje. Het apparaatje van hierboven is inmiddels niet meer heel maar heeft in zijn ondergang wel veel informatie gegeven. Als laatste vloog hij in het clubhuis met nog maar 30% van de vleugel zoals hierboven op de foto. Hier de laatste foto na zijn laatste vlucht.
Afbeelding

Kleine vleugels gaven een hogere draaisnelheid en dus meer stabiliteit. Ook werd het gewicht lager maar de spoed van de vleugel bleef gelijk. Hij vloog netjes omhoog maar na een paar seconden ging hij draaibeweging maken. Sander wees mij er op dat dit het TBE (toilet bowl efect) zou kunnen zijn. Bij helikopters met flybar word dit veroorzaakt door een slecht lopend mechanisme tussen de flybar en de wieken waardoor er onbalans is in de lift van de wieken. Kortom mijn vliegertje was nog niet in balans.

Via facebook kun je een filmpje zien van deze beweging tijdens indoor vliegen.
https://www.facebook.com/video.php?v=1586077004947385

Ik heb een soortgelijk speeltje gevonden en ik ga de info van dit ding gebruiken om een beter apparaat te maken. Het is de Wowwee Flytech Bladestar en ook de Lightstar van de zelfde firma lijkt hier erg op.
Afbeelding

Ik vond een hele leuke serie foto's die de ontwikkeling laten zien van dit speeltje.
http://www.robocommunity.com/article/13 ... -bladestar

Ik heb uit de manual een foto "geleend" en gebruikt om de verschillende hoeken te bepalen. De vleugels bijvoorbeeld scharnieren vrij onder een hoek t.o.v. de romp (gele lijn) ook de motor (motoren) heeft een hoek (anders dan 90) ten opzichte van de vleugel (groen en rode lijn).
Afbeelding

Lastig om dit te vertalen naar een tekening op mijn schaal omdat hierin ook de knik is verwerkt die zorgt voor de spoed (verdraaing) in de vleugels. Dit was het resultaat
Afbeelding

Met het houten resultaat met twee testvleugels er tegenaan.
Afbeelding

Ik heb de knik hierin gegokt op 45 graden. Een te grote knik geeft te veel spoed in de vleugel. Dan zal ik weer wat moeten demonteren.
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

turbo mac kwek
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo mei 15, 2013 10:16 am
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door turbo mac kwek » wo jan 07, 2015 8:08 am

Ziet er weer intresant uit
groeten cor

wat omhoog gaat komt altijd weer naar beneden!!

Plaats reactie