Monocopter experimenteel ontwerp

Enkelblads helikopter, esdoornzaad, monocopter, roterende vleugel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door luppie » zo okt 27, 2013 3:04 pm

Ik ben gestart met een monocopter met als voorbeeld het esdoornzaadje. Op het internet is er weinig technische informatie beschikbaar als het gaat om afmetingen in combinatie met gewicht en vermogen vandaar dat dit een experiment is om te zien of de verhoudingen kloppen.

Het vliegen zal niet heel interessant zijn in eerste instantie omdat je de keuze hebt uit stijgen, dalen of hoveren.

Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor het plaatsen van de hele setup over het vliegtuig en hier volgen een paar mogelijkheden. De accu is blauw en met rood heb ik nog een rolroer aangegeven in één vleugel. Ik ga de hele vleugel laten kantelen
Afbeelding


Ik ga voor het eerste ontwerp omdat die in mijn ogen goed moet kunnen werken.

Uit de losse hand heb ik een vleugel getekend samen met een kern waar de motor op een stok en de accu aan het andere eind van die stok. De vleugel word dmv een servo gedraaid om de invalshoek in vlucht te kunnen veranderen. Het zwaartepunt moet net na de vleugel zijn.

setup:
turnigy 2211-2300
5x4 propje?
3S 500mA
9 gram HXT

Hier de eerste losse onderdelen:
Afbeelding


Hier de onderdelen ongeveer op de plek:
Afbeelding

Ik verwacht dat de vleugel te groot is maar omdat hij van depron word kan ik hem snel korter maken.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door Erikf » zo okt 27, 2013 5:15 pm

Leuk idee en vooral een uitdaging.

[edit] net even op youtube gekeken (gezocht op "monocopter") ziet er grappig uit.
Groeten,
Erik

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door han » zo okt 27, 2013 8:53 pm

bere interessant

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door luppie » zo okt 27, 2013 9:03 pm

Ik heb hem vanmiddag in elkaar geknutseld en net even een rondje gedraaid. Ik denk dat hij het goed gaat doen! Power genoeg alleen weet ik niet of de vleugel wel de juiste vorm heeft.
Ik moest wel wat dingetjes aanpassen zoals een wieltje en een tyrap die voorkomt dat de prop de grond raakt. Ook moet de draaihoek van de vleugel iets anders. Nu kon ik van neutraal naar vol up maar ik zag al dat hij ook down moet kunnen want vol down ging hij nog steeds te veel omhoog.

Hier de foto's van de onder en bovenkant en een onscherp filmpje van de eerste testrun die ik net deed.

Afbeelding

Afbeelding

http://youtu.be/BLe9k2KDTLk
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door Jan Jaap » zo okt 27, 2013 10:54 pm

Volgens mij heb je een verkeerd beroep.
Hoe verzin je het?


BERE Interessant
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
ton
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:31 pm
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door ton » ma okt 28, 2013 8:00 am

Dit is idd wel heel gefreakt :D
Als beginner hou ik het maar bij deze http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... u47VK_sVqo
:lol: leuk experiment!

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door luppie » ma okt 28, 2013 5:08 pm

Die kleine copters hoeven wij voorlopig niet te maken want er liggen hier honderden in de tuin :P

Wel heb ik gisterenavond nog een vluchtje gemaakt in de woonkamer. Hoogte was goed regelbaar alleen richting natuurlijk niet dus uiteindelijk kwam hij ergens tegen aan maar verder een succes dus. Ik zal even kijken of ik nog even een filmpje kan maken.

Daarna nadenken over hoe ik hem kan sturen.....
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door luppie » ma okt 28, 2013 5:45 pm

ik heb even twee filmpjes gemaakt. Nooit gedacht dat ik een 70cm span 3S setup in de woonkamer zou vliegen :D

http://youtu.be/r6fdITxl2Ws

http://youtu.be/RSFU-bo80Tc
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door Erikf » ma okt 28, 2013 9:05 pm

leuk hoor en inderdaad een dergelijke span in huis vliegen........dat hebben er niet veel gedaan :D
Murphy was waarschijnlijk aan het slapen of had een dagje vrij want ondanks die bloemen op een kruk waar je vlak naast vliegt raak je die niet :lol:
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1513
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door flymax » ma okt 28, 2013 10:11 pm

Gaan we al weer indoorvliegen??? Ik kan niet wachten om dit te zien :D

Max

Plaats reactie