Monocopter experimenteel ontwerp

Enkelblads helikopter, esdoornzaad, monocopter, roterende vleugel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door Tonnie78 » di jan 27, 2015 5:14 pm

Nou je hebt in ieder geval 3 en een halve minuut gehaald :mrgreen:

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1513
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door flymax » di jan 27, 2015 9:45 pm

bij mij eindigt zoiets meestal met onthoofde bloemen, dus ik zat de vaas aan de linkerkant te observeren.
Viel dus eigenlijk best mee ;)

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door ph-svv » di jan 27, 2015 11:53 pm

er viegt een ufo door de kamer ;)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door luppie » wo jan 28, 2015 9:39 pm

Ik weet niet of ik dit zo live op het openbare forum mag zetten van de directie maar die vaas heeft kunstbloemen. Die zijn wat robuuster dan de echte.

Nu is het zaak de monocopter wat stabieler te krijgen want hij wil graag ergens heen vliegen zonder te sturen. Nu kon ik sturen dus kon ik hem weer tegen sturen maar dit vliegt niet erg lekker omdat je continu moet corrigeren.

Ik wil hiermee beginnen door de vleugelkoorde kleiner te maken zodat hij sneller gaat draaien door minder weerstand. Ik zou ook de span kunnen verminderen alleen hierdoor verlies ik stabiliteit door centrifugaal kracht door het gewicht in de vleugel.

Ook loopt het programma niet 100% want wanneer je goed kijkt in het filmpje zie je soms het blauwe lampje uit gaan. Op dat moment kan ik niet meer sturen door een slecht kompas.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door luppie » zo feb 22, 2015 11:18 am

Na heel veel crashes had ik een draadbreuk in het motortje. Ik heb toen een aantal spoeltjes gezocht totdat ik ongeveer de juiste draaddikte had en daarmee heb ik het motortje opnieuw gewonden. Dat ging niet helemaal goed want hij werd daarna behoorlijk heet maar hij had wel veel meer power. Ik denk dat de draad nog te dik was. Kwaliteit van de lak is waarschijnlijk ook wat minder dus na een aantal minuten was er sluiting en ging hij roken.

Spoeltje uit een nokia lader adapter.
Afbeelding

Ik heb hem opnieuw gewonden met twee extra windingen per pool, hopelijk gaat hij nu wat langer mee. Wanneer je er wat handigheid in hebt gaat dit behoorlijk snel.

Ik wil nu een vlieger maken die ook wat beter buiten kan vliegen dus hij word groter en zwaarder. Hij word ongeveer het zelfde als de laatste die vloog. Hij krijgt de zelfde motor alleen dan twee stuks, de vleugels krijgen het dubbele aan oppervlak en het gewicht word ruim 2x zo zwaar. Eigenlijk wil ik hem met een 2200mAh 3S vliegen maar misschien is dat te zwaar.

Ontwerp op papier:
Afbeelding

eerste deel van de romp waar de vleugelhoek word bepaald:
Afbeelding

Kunststof scharnierpunten van een dvd hoesje. De vleugel kan straks ook in dwarsrichting scharnieren om schade bij een botsing te beperken.
Afbeelding

Één van de motoren op een stukje gemonteerd.
Afbeelding

twee motoren die allebei mee helpen met de lift omdat de schuin naar boven staan.
Afbeelding

Een groot deel van de elektronica zit er hier op.
Afbeelding

En de vleugel waar nu het sturen moet gebeuren ipv het flapje achter de motor. De servo dient direct ook als gewicht om hem stabiel te houden.
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door luppie » zo nov 22, 2015 12:48 pm

Ik ben inmiddels alweer een stuk verder met ontdekken hoe dit apparaat werkt. Veel zaken gaan heel langzaam en ik ontdek dingen vaak per ongeluk zoals de draairichting van de propeller in combinatie met de draairichting van de monocopter.

Ik bestel vaak zakjes met propellers bedoeld voor multicopters en dan krijg je links en rechtsdraaiende propjes. Wanneer de linksdraaiende propjes kapot zijn gebruik ik de rechtsdraaiende propjes en ik soldeer even twee draadjes van de motor om voor de draairichting. Maar ik kwam tot de ontdekking dat het met rechtsdraaiende propjes helemaal niet goed ging. De motor leek wel te kantelen op het stokje waardoor hij naar beneden trok en zo kwam de monocopter niet meer los.

Ik kon dit niet goed zien want het gebeurd alleen als de monocopter zelf ook hard draait en dan gaat het allemaal te snel. Ik heb een camera gepakt en op de sportstand foto's gemaakt en toen zag ik wat ik vermoede. de motor draait naar beneden op een links draaiende monocopter met een rechts draaiende prop. Maar met een linksdraaiende prop zag ik de motor helemaal omhoog kantelen waardoor hij mee helpt met lift.
Afbeelding

Verder heb ik vooruitgang in het tegen gaan van het TBE (toilet bowl effect) door de hoek van de vleugel t.o.v. de motor te veranderen en ook door de vorm van de vleugel te veranderen. Hij blijft nu beter op één plek draaien i.p.v. steeds grotere cirkels te draaien.

Ik zit altijd nog met het probleem dat het kompas niet kan kantelen omdat hij dan niet meer werkt. Ik heb verschillende kompassen besteld en ik ga de uitlezing van elk kompas visueel maken op de pc in een grafiek. Het kompas laat ik draaien en dan probeer ik er achter te komen welk kompas het beste tegen kantelen kan. Dit doe ik met processing. Hiermee kun je bijvoorbeeld getallen uit een kompas in een grafiek zetten.

Hier een test met een HMC5883L die ik tot nu toe altijd gebruik en een LIS3MDL kompas.
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Inclinatie

Bericht door ph-svv » ma nov 23, 2015 12:54 pm

Johannes,

Hetgeen jij last van hebt bij de Monocopter heet inclinatie.
Dit is de vector welke ontstaat uit de horizontale en verticale kracht in het geomagnetisch veld.

Ter illustratie:
Hoe dichter met een magnetisch kompas bij de noordpool komt, hoe onrustiger deze word omdat er dan bijna geen horizontaal magnetisch veld overblijft.

Afbeelding

Aangezien jou kompas helt, treed in feite een soortgelijk probleem op.
Misschien dat de ene sensor er beter tegen kan dan de ander, ik ben benieuwd.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Monocopter experimenteel ontwerp

Bericht door Tonnie78 » ma nov 23, 2015 3:05 pm

Misschien een idee om een 3assige accelaratiesensor te combineren met een 3 assige magnetosenor. Deze zitten vaak gecombineerd op een multi degrees of freedom sensor. De vraag is dan waarschijnlijk alleen of je de berekeningen snel genoeg kan doen om functioneel te zijn

https://youtu.be/DtUdlfKq6_U

Plaats reactie