Veiligheid op het veld

adressen, reglementen, formulieren, etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
admin
Beheerder
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 8:18 pm
Contacteer:

Veiligheid op het veld

Bericht door admin » za jan 12, 2013 12:35 am

Veiligheid op het veld

De opstelplaats vliegtuigen voor de vliegtuigen moet zodanig zijn dat deze zich aan de lage zijde van de wind bevindt (aan de zijkant van het veld natuurlijk). Bij opstijgen wordt zo altijd van de opstelplaats weg gevlogen. Dus wanneer het vliegtuig snelheid heeft, is deze weg van de opstelplaats. Bij landen is er dan alle ruimte wanneer het vliegtuig eenmaal voorbij de opstelplaats is.

De opstelplaats piloten is tussen de vliegtuigen en het landingsveld. Er liggen op het veld 2 pvc buizen. Deze dienen dusdanig geplaatst te worden dat er een ruimte tussen de vliegtuigen en buis ongeveer 5-10 meter is. Alle piloten dienen tijdens het vliegen achter deze buis te staan. Zo wordt voorkomen dat er her en der piloten in de weg staan. Bij calamiteiten hoort elke piloot gelijk wat er aan de hand is. Overleg over de opstelplaats kan nooit geen kwaad. Voor alle piloten is het door de buis duidelijk te zien waar ze moeten staan.

Vlieggebied. In principe mag er alleen voor de buizen gevlogen worden. Dus boven het landingsveld. Op deze manier is het altijd duidelijk waar de vliegtuigen zich bevinden en waar deze vandaan komen met landen. Dit is voor de meeste piloten wennen. Op onze huidige locatie is dit niet altijd te realiseren in verband met de stand van de zon, de hondenclub en de bomen langs de Haatlanderdijk maar probeer er vast aan te wennen. Op de nieuwe locatie gaan we hier zeker op letten.

Landen/man op het veld. Er wordt altijd vanaf het midden van het veld gestart of geland, terwijl de piloot achter de lijn staat. Als er geland gaat worden moet er altijd door de piloot “landing” worden geroepen (eventueel gevolgd door “motor uit”). Zodat iedereen weet dat er een vliegtuig in aantocht is. Als een vliegtuig van het veld wordt gehaald dient de desbetreffende te roepen “man op veld” zodat men weet dat er even niet geland kan worden of kan reageren dat er eventueel nog een vliegtuig in aantocht is.

Heli vliegen. De heli piloten hebben net zoveel recht op het veld als de andere piloten.
Het oefenen van het hoveren door de beginnende heli piloot neemt nogal wat tijd en ruimte in beslag op het landingsveld en gebeurt vaak midden op het veld. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren als bijvoorbeeld een motorkist moet landen door motor uitval.
Om dit te voorkomen wordt het oude heli veld (naast de ingang rechts) weer kort gemaaid. Hier dienen de beginnende heli piloten te leren hoveren. Dit is voor zowel de helipiloot als andere piloten prettig.
Als men verder gevorderd is en niet meer uit de voeten kan op deze plaats, kan men gaan vliegen op het landingsveld. Er moeten dan wel goede afspraken met elkaar worden gemaakt! (door bijvoorbeeld om de beurten te gaan vliegen).
Is men zo ver gevorderd dat men rondjes met de vliegtuigen mee kan vliegen dan kan gewoon met de rest mee gevlogen worden. Land de heli niet te dicht bij de opstelplaats. Beperk het hoveren boven het veld zoveel mogelijk.

De veiligheid is in ieder belang. Attendeer anderen er dan ook op als je denkt dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Als je een gevaarlijke situatie zie en je attendeer de desbetreffende er niet op dan ben ook jij verantwoordelijk als er ongelukken gebeuren.
Als je aangesproken wordt door het bestuur of andere leden op veiligheid dan moet je dit niet zien als dat het vliegplezier je wordt ontnomen. Overleg met anderen. Bij het niet opvolgen van de regels kan er vliegverbod worden opgelegd door het bestuur.
Iedereen vliegt veel plezieriger en ontspannen als er veilig gevlogen wordt.
vr.gr. "Adje Admin"

Plaats reactie