Aansprakelijkheidsverzekering

adressen, reglementen, formulieren, etc
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door luppie » ma dec 28, 2020 4:47 pm

We kregen laatst een email dat je je aansprakelijkheidsverzekering moet controleren of deze tot categorie A3 verzekerd en niet alleen categorie A1/A2.

Nu specificeert mijn verzekering niet welke categorie ze verzekeringen maar wel tot welkgewicht en oppervlak.
In mijn geval tot 25 KG en tot 1.5m².
In de cumulus app werd al gezegd dat verzekeraars dit oppervlak soms uitrekenen door simpel lengte (romp) X breedte (vleugel) te doen waardoor een romp van 1 meter x een vleugel van 1,5 meter buiten de verzekering valt.

Ik heb mijn verzekeraar de vraag gesteld hoe ze het oppervlak uitrekenen en of ze modelvliegtuigen in categorie A3 verzekeren.

Wanneer ik antwoord heb zal ik het hieronder even melden ter info voor mensen die zoeken naar een nieuwe verzekering.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door sandeaa (Ton) » di dec 29, 2020 1:01 pm

Goeie tip om dit weer eens na te kijken.
Ik kwam er op de club app al achter dat in mijn geval Centraal beheer (AVP-RV-01-191) andere voorwaarden gaat hanteren als je weer een nieuwe periode aangaat.
Op dit moment heb ik alleen nog maar die 25 Kg grens geen oppervlak.
Ben benieuwd wat het gaat worden dus even in de gaten houden.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door GVT » di dec 29, 2020 3:31 pm

Ik zit bij Interpolis, daar staat ook nog de max 25kg regel in de polis.

In deze tijden van veranderingen naar de nieuwe dronereglementen mag je toch als KNVvL lid in ieder geval verwachten dat de KNVvL paraplu verzekering voldoende dekking geeft?

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door flymax » vr jan 01, 2021 9:42 pm

ik heb op de website van de KNVvL gekeken en ik ga er van uit dat we door hen verzekerd zijn als we op ons eigen veld vliegen.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door sandeaa (Ton) » vr jan 01, 2021 10:03 pm

Klopt Max ik heb de polisvoorwaarden gedownload en ik zie daar zelfs geen regel dat je ook nog ergens anders verzekerd moet zijn als je een modelluchtvaartuig (geen drone) zijnde bestuurd.
Men kan zelf op de site onder het kopje mijn KNVVL een 3 tal polisvoorwaarden downloaden omtrent de Wettelijke aansprakelijkheid.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door flymax » vr jan 01, 2021 10:31 pm

Top!

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door flymax » vr jan 01, 2021 10:39 pm

ik heb het ook even nagekeken Ton. Het is inderdaad niet verplicht om een eigen WA verzekering te hebben, maar als je er wel een hebt wordt het deel dat je eigen verzekering dekt van het verzekerde bedrag (1mln) af gehaald.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door luppie » wo jan 06, 2021 8:40 am

Ik heb net bericht van mijn aansprakelijkheidsverzekering.

"U bent met uw verzekering, met betrekking tot de dekking aansprakelijkheid particulier, verzekerd in de categorie A3 zoals omschreven wordt door de rijksoverheid."

Ze geven geen antwoord op de vraag hoe de 1,5m2 word berekend.

verzekerd bij Woongarant, aansprakelijkheid particulier
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door GVT » wo jan 06, 2021 10:48 am

Ik heb net ingelogd op mijninterpolis en de polis bekeken.
Daar staat op dit moment:

**
Wel: schade met of door een modelvliegtuig of modelraket van maximaal 25 kilogram.
– Bijvoorbeeld een Drone
**

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door GVT » do jan 07, 2021 4:20 pm

Ik las net op MBF dat iemand de vraag mbt de nieuwe regelgeving en classificatie al bij Interpolis heeft neergelegd.

Antwoord is onbevredigend. Interpolis verzekert alleen tot 4kg.

**
Naar aanleiding van de nieuwe Europese regels die per 31 december 2020 gelden heeft Interpolis de polisvoorwaarden aangepast.
Dit houdt in dat alleen inderdaad nog dekking is voor de klassen A1 en A2 dus echt voor de kleine hobbyvliegers.
Ik heb hieronder nog een keer de inhoud van A1 en A2 geplakt vanuit de Europese regels.
-A1: u mag: - met uw lichte drone met CE-C0 (tot 250 gram) en C1 keurmerk (tot 900 gram) kortstondig boven mensen vliegen, zolang het niet om een menigte gaat. Er geldt wel de algemene regel dat je het overvliegen van niet betrokken mensen vermijdt. - dit mag met zelfgebouwde drones, of met kant-en-klare drones zonder CE-C# kenmerk tot maximaal 250 gram, en later met CE-C0 en C1-drones wanneer deze op de markt verschijnen. - in afwachting van de CE geclassificeerde drones mag u tot 1 januari 2023 met uw huidige drones tot 500 gram vliegen in A1, als u de kennistest heeft afgelegd en uw vliegbewijs heeft behaald;
-A2: u mag: - met drones tot 4 kilogram met CE-C2 keurmerk tot minimaal 30 meter afstand van mensen vliegen, niet erboven. Als de drone een lagesnelheidsmodus heeft (lager dan 3 m/s) dan mag u de afstand verlagen tot minimaal 5 meter. - in afwachting van de CE geclassificeerde drones mag u tot 1 januari 2023 met uw huidige drones tot 2 kilogram vliegen in A2, maar dan moet u minimaal 50 meter afstand houden tot personen.
Uw vraag of Interpolis de wijziging van de polisvoorwaarden in heroverweging wil nemen, moet ik u teleurstellen dat dit niet gaat gebeuren. Tevens wordt er ook geen verlaging van de premie aangeboden.
Het gaat nu echt om hobbyvliegers die nog onder de dekking vallen. U zult inderdaad moeten kijken of u elders een AVP verzekering voor uw modelvliegtuig kunt afsluiten.
Ik heb navraag gedaan bij Interpolis maar zij voorzien hier niet in.
**

Ik ben benieuwd wat de reactie van mijn contact persoon wordt.
Vooralsnog kunnen ze volgens mij niet zo maar mijn polis aanpassen. Maar vrolijk wordt je hier zeker niet van.

Plaats reactie