Aansprakelijkheidsverzekering

adressen, reglementen, formulieren, etc
Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door sandeaa (Ton) » do jan 07, 2021 6:49 pm

Volgens mij heb je geen eigen WA verzekering modelvliegen nodig we vallen onder de KNVVL WA paraplu.
Bekijk hun polisvoorwaarden maar eens.
Voor de zekerheid heb ik deze vraag en een paar anderen gisteren bij de KNVVL neer gelegd.
Ik ben benieuwd naar hun antwoorden.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door flymax » vr jan 08, 2021 7:51 pm

Ton, voor het vliegen op ons veld en veel officiële locaties in binnen-en buitenland heb je gelijk. Wildvliegen wordt echter niet gedekt dus daar is een WA verzekering verstandig ( maar niet wettelijk verplicht)

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door GVT » za jan 09, 2021 11:49 am

Het zou de KNVvL sieren als ze de verzekering uitbreiden voor KNVvL gebrevetteerde piloten.
Zodat voor hen ook 'wild'vliegen (lelijk woord voor iets wat volkomen legaal en veilig mag) verzekerd is tot 25kg.
De KNVvL heeft in ieder geval dan de zekerheid dat piloten een praktijk scholing en examen hebben gehad bij een KNVvL erkende vereniging. Deze zekerheid heeft een normale verzekering niet.
Daarnaast is flyer-ID en operator-ID al wettelijk verplicht.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door sandeaa (Ton) » zo jan 10, 2021 9:45 am

Ik denk niet dat ik mij daar zelf druk over hoef te maken.
Onderstaande verzekering geldt m.i. ook voor het vliegen buiten de clubs in binnen en buitenland mits ik mij aan de regelgeving houd! In de polis wordt daar geen uitzondering in gemaakt.
(bevestiging van de KNVVL is opgevraagd)

Onderstaand de polis van de KNVVL en hoe een KNVVL lid daar verzekerd is ongeacht of je wel of niet een eigen WA verzekering hebt.
Dus buitenland ook mits ik mij daar aan de regelgeving houd.

De WA verzekering van de KNVVL is ondergebracht bij de Nederlandse Luchtvaartpool Aansprakelijkheidsverzekering model Polis 24002710
https://mijn.knvvl.nl/Documenten/Overview?folderId=12
(misschien moet je zelf eerst inloggen)

3.) Deze verzekering is uitsluitend van kracht indien:
Gevlogen wordt conform de Regeling Modelvliegen en met modelluchtvaartuigen in eigendom van KNVVL geregistreerde leden en/of aspirant leden.

In het buitenland wordt gevlogen conform de in dat betreffende land van toepassing zijnde regelgeving.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door Tonnie78 » di jan 12, 2021 11:50 am

Als ik op de site van Interpolis kijkl, dan geven ze aan dat op je verzekringscontract een modelnummer wordt vermeld. Afhankelijk van dat modelnummer zijn er verschillen in de voorwaarden. Zolang dus je modelnummer niet veranderd, zijn ook de voorwaarden niet veranderd lijkt mij.
Je kan de Polisvoorwaarden hier vinden.

https://www.interpolis.nl/verzekeren/aa ... oorwaarden

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door Tonnie78 » di jan 12, 2021 5:23 pm

De reactie die ik heb ontvangen van interpolis.

Navraag bij Interpolis leverde op dat zij alleen verzekeren CAT. A1 en A2.

Dus geen dekking bij Cat. A3.


De Nederlandse Luchtvaartpool verzekering biedt dekking voor aansprakelijkheidsschade voor alles wat rechtstreeks met het modelvliegen zelf te maken heeft. Bijvoorbeeld door een modelvlieger die de controle is kwijtgeraakt over zijn toestel en landt op een dak van een nabijgelegen boerderij.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door Tonnie78 » di jan 12, 2021 5:25 pm

Verder heb ik de vraag ook bij de KNMvL voorgelegd.

Zei hebben samen met de Limburgse Federatie en het nieuwe samenwerkingsverband van vrije modelvliegclubs deze vraag ook gesteld bij de verzekeraars en het verbond voor verzekeraars.
Ik krijg hier nog bericht over van de KNVvL.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door Tonnie78 » di jan 12, 2021 5:26 pm

Daarnaast blijft de paraplu dekking van de KVVvL instand en die dekt tot 25kg ook in categorie A3.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door sandeaa (Ton) » di jan 19, 2021 7:25 pm

Over de WA verzekering van de KNVVL afdeling modelvliegsport heb ik als KNVVL lid een paar vragen.
Ik ben Ton van der Sanden lidnummer ….......... lid van Cumulus in Kampen.
In mijn KNVVL  op de site heb ik o.a. de volgende polisvoorwaarden gevonden: 
De Nederlandse Luchtvaartpool
Polis van verzekering van aansprakelijkheid
Polisnummer 24002710
De WA verzekering van de KNVVL is ondergebracht bij de Nederlandse Luchtvaartpool Aansprakelijkheidsverzekering model
te downloaden hier
https://mijn.knvvl.nl/Documenten/Overview?folderId=12
(misschien moet je zelf eerst inloggen)

Vraag 1. Klopt het dat ik nergens in de bovengenoemde polisvoorwaarden kan ontdekken dat ik zelf een WA verzekering afgesloten moet hebben voor schade door mijn model vliegtuigen?

 Vraag 1. Zo interpreteer ik het ook. Het is een exces verzekering die (in het contract) geen eisen stelt aan in hoeverre je al ergens anders verzekerd moet zijn. Ik zal het nog eens expliciet navragen, zonder slapende honden wakker te maken. Maar pag.3  punt 3 (bijlage) is volgens mij duidelijk.

Vraag 2. Is hierbij een KNVVL brevet voor het betreffende model verplicht en zo ja waar staat dat?
Vraag 2. Je moet je houden aan de Regeling Modelvliegen, Pag. 2 punt 3. Daarin staat niet dat een brevet vereist is. Als teveel claims zouden binnenkomen van niet gebrevetteerde vliegers, zal ongetwijfeld de premie omhooggaan, maar dat is nog niet gebeurd. Als de Regeling Modelvliegen verandert ( is nu aan de orde) zou dat mee kunnen veranderen.

Vraag 3. Klopt het dat de dekkingsvoorwaarden in de polis dekking geeft voor drones (multicopters etc)  en modelluchtvaartuigen?
Vraag 3: Er is geen verschil tussen drones en modelluchtvaartuigen, het zijn beide unmanned aerial vehicles ( art. 3 Regeling Modelvliegen) . Die drones moeten dan wel gevlogen worden alsof het modevliegtuigen zijn ( visual line of sight, VLS). FPV wordt pas dit jaar mogelijk, met een waarnemer met VLS. Zie ook recente publicaties op dit gebied, ook betreft de aanpassingen van de Regeling Modelvliegen ivm registratie piloot en exameneis voor piloten die buiten modelvliegterreinen vliegen.

Vraag 4. Is hierbij een brevet voor het betreffende model verplicht en zo ja waar staat dat?
Vraag 4. Voor de verzekering nu nog niet vereist. Misschien later, als de Regeling Modelvliegen verandert.

Vraag 5. Gelden U antwoorden op bovengenoemde  vragen zowel bij vliegen binnen een club als bij wild vliegen?
Vraag 5. Ja, zolang volgens de Regeling Modelvliegen wordt gevlogen. Zie ook wetten.nl - Regeling - Regeling modelvliegen - BWBR0019147 (overheid.nl)  en wetten.nl - Regeling - Wet luchtvaart - BWBR0005555 (overheid.nl)
 
Groet,
Rob Metkemeijer
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Aansprakelijkheidsverzekering

Bericht door GVT » do jan 21, 2021 9:34 am

Ik heb afgelopen week te horen gekregen dat Interpolis in de nieuwe voorwaarden alleen A1 en A2 dekt.
Dat is dus niet zo mooi! Maximaal dus 4kg
Wel raar dat ze het 'meer risico volle A2' wel verzekere' en A3 niet.

https://www.dronewatch.nl/wp-content/up ... t-2020.jpg

Vanaf 31-12-2022 vallen alle 'drones' vanaf 250gram zonder CE keur onder A3.

Op mijn reactie dat ik er vanuit ga dat deze wijziging pas gaat gelden vanaf de nieuwe contracts/premie datum en dus niet vanaf 1-1-2021, krijg ik het volgende 'halve' antwoord:
**
Interpolis tekent alléén intern aan dat we de nieuwe voorwaarden toepassen in geval van schade
Als de nieuwe voorwaarden een ruimere dekking bieden bij schade door modelvliegtuigen, dan passen we bij een eventuele schademelding de nieuwe voorwaarden toe.
**

Geen antwoord dus welke voorwaarden Interpolis hanteert wanneer de nieuwe voorwaarden minder dekking bieden....

Plaats reactie