naar voorbeeld van de Farman 1926

Alles over elektro vliegen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

naar voorbeeld van de Farman 1926

Bericht door Erikf » za dec 17, 2011 3:48 pm

afgelopen week heb ik m'n nieuwe indoor model afgemaakt. Het heeft een span van 40 cm en 18,7 gram zwaar. Dit model moet in de woonkamer kunnen vliegen maar dat gaat nog een uitdaging worden heb ik gemerkt. Inmiddels heb ik drie sprongetje gemaakt waarbij ik de indruk kreeg dat die 18 gram toch wat zwaar is. Op m'n werk heb ik iets meer ruimte maar ik moet nog bedenken hoe ik het veilig mee kan nemen.

De besturing is 2.4 GHz waarvoor ik laatst m'n 40 MHz zender heb aangepast. De aansturing van de roeren heb ik met garen gemaakt inplaats van koolstofstaf. Het bleek toch veel lichter te zijn en werkt, na wat aanpassingen, prima.

Nu ga ik bedenken hoe ik het model langzamer kan laten vliegen en lichter kan maken.

Even wat plaatjes:
Afbeelding

O,ja, het plakkerjte op de prop is om het te balanceren, ik moet nog wat van de prop afhalen en zolang werkt dit ook ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: naar voorbeeld van de Farman 1926

Bericht door luppie » za dec 17, 2011 5:00 pm

ziet er geinig uit Erik!
Misschien vanavond mee in de sporthal voor een vluchtje?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: naar voorbeeld van de Farman 1926

Bericht door Erikf » za dec 17, 2011 6:51 pm

Ik heb vanavond geen vervoer dus ik kom niet :( anders was dit model zeker mee gekomen 8-)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: naar voorbeeld van de Farman 1926

Bericht door Erikf » zo dec 18, 2011 10:44 am

Vanmorgen wat het even windstil bij ons in de tuin............. Het model heb ik voor binnen bedacht dus buiten in de tuin moet het dan zeker kunnen als er geen wind staat.................. Dus....... het model heeft een rondje in de tuin gevlogen :D

Wat me opviel is dat het erg langzaam kan vliegen, dit was ook de bedoeling. Wel moet ik veel "gas" (electronen ;) ) geven om in de lucht te blijven.
Hoogte winnen lukte weer niet goed dus nu ga ik eerst de accu eens goed laden kijken of dat helpt. De instelhoek van de vleugel heb ik tijdens reparaties wat groter gemaakt, misschien moet dat weer wat kleiner om meer snelheid te krijgen en de vleugel meer lift geeft.
Op dit model zit geen propsaver en dus bij de tweede vlucht waarbij de landing niet goed verliep brak de motor weer van de romp. Nu lijm ik het niet meer vast maar gebruik ik een plakbandje. Minder mooi maar wel makkelijker.

Voorlopig ziet het ernaar uit dat ik een leuk model voor in de tuin heb maar nog niet voor in de woonkamer, dus de volgende stap is een nog lichtere setup verzamelen 8-)
Kortom: ik heb nog wat te knutselen
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: naar voorbeeld van de Farman 1926

Bericht door Zaktindegeute » zo dec 18, 2011 1:39 pm

Ga zo door Erik...Ik volg het draaje vol bewondering..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: naar voorbeeld van de Farman 1926

Bericht door Erikf » zo jan 08, 2012 2:55 pm

Gisteravond heb ik in de zaal er een paar sprongetjes mee gedaan. Ja het moet uiteindelijk in de woonkamer vliegen maar testen met zoveel ruimte is ook heerlijk :D

Het model blijkt te weinig V stelling te hebben dus dat ga ik eerst eens aanpassen. Ook wil ik kijken of het richtingsroer niet te veel speling heeft.
Het nadeel van balsa modellen is dat je in de zaal/kantine niet echt goed aan kan knutselen dus we doen het thuis weer.
Groeten,
Erik

Plaats reactie