welke prop past hier op? (prop calculator)

Alles over elektro vliegen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

welke prop past hier op? (prop calculator)

Bericht door luppie » za apr 02, 2011 9:41 pm

Gegroet mensen,

Ik heb een X41 deltastorm maar ik wil er nog één maken die nog een stukje sneller gaat. Ik heb daar voor een mystery D2528- 5000 kv motor met 30A regelaar en 3s accu.

Of is er een makkelijke prop calculator die ik ook zou kunnen snappen want er staat er genoeg bij google maar ik kan niet alles in vullen.
Ik wil dus maximale snelheid uit halen dus zal een klein propje zijn met veel spoed 4x6 ofzo? Of kan ik het beter een stel propjes kopen en dan een testopstelling maken met ampère en stuw kracht meting

Ik moet dit weten voordat ik begin met bouwen want misschien moet hij wel een stukje kleiner worden om het gewicht laag te houden.

-Max Currect: 25A
-Max Eff: 96%
-Weight: 35g ( Motor Net Weight )
-Total Length: 40.1mm (Motor and Shaft)
-Motor Body Diameter: 27.8mm
-Shaft Diameter: 2.26mm(Front)
-Shaft Length: 13.9mm
-Recommended Input Voltage: 6 - 18 Volt
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: welke prop past hier op? (prop calculator)

Bericht door Jan Jaap » zo apr 03, 2011 9:08 pm

Volgens de geleerden op RC Groups blijkt dit een heli motor te zijn.

In drive calc staat de motor niet in.
Wil je op 2S of 3S vliegen?
Ik denk dat je prop die snelheid niet aankan
11V x 5000 kV = 55000 tpm
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: welke prop past hier op? (prop calculator)

Bericht door luppie » zo apr 03, 2011 11:20 pm

Klop het is een heli motor en om mijn kans op antwoord wat groter te maken heb ik hem ook gesteld op het MBF ik zal hieronder even de samenvatting geven:
(GJVO)Om een berekening te maken moet je eerst de gegevens van de motor weten.
Aleen de KV en afmetingen kan je niets mee.

Statische testen en metingen zijn ook niet optimaal, beste is wat propjes te kopen, APC 4.7x4.7 lijkt me een goed begin, je kan dan groter en kleiner.
5x5 of 4.2x4.5 of zo.
Je gaat dan met die propjes vliegen en probeert te achterhalen welke het snelste is.

GJ
[Luppie]Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt want het is een mystery d2825

het hoeft heen exacte wetenschap te zijn het gaat mij er om dat ik een idee heb waar ik mee kan beginnen.
Wat voor motor gegevens zou je nog willen hebben weerstand oid? Alle gegevens die ik heb gevonden staan in post 1 en volgens mij moet je met dat al een heel eind komen toch?
[GJVO]Je moet ten eerste weten wat de weerstand en de leerlaufstrom van de motor is, dat is het meest belangrijk.
Gewicht, voltage en afmetingen, dat is minder belangrijk.
Aangezien je de weerstand en stroom niet weet kan je ook de berekeningen niet doen.
De motor komt ook nergens voor dus de gegevens kan ik niet vinden.
Blijft gokken.

Hier staat een calculator:

Electric Motor Calculator


GJ
[Luppie]ik koop wel wat propjes en dan zal ik wel eens wat proberen.
Het is en budget heli motortje dus daarom zal er wel niet veel info over zijn.

bedankt elkgeval
[Ernst Grundmann]Statische test van props zeggen niet veel, vooral niet als je een prop hebt met een grote spoed. Als de prop niet voorwaarts beweegt zal een groot deel van het propblad overtrokken zijn. Dat levert veel weerstand en maar weinig trekkracht. Pas wanneer je snelheid hebt gaat de propeller meer trekkracht leveren.
Een tweede probleem is de motor. Een motor die 5000 omw/Volt maakt is veel te veel voor een gewone propeller. Bij 3S zou het op ongeveer 60000 omw/min uitkomen! Let wel dat is 1000 omw/seconde!
Stel dat je een 4,7x4,7 prop gebruikt dan gaan de tippen van die prop met zo'n 1350km/uur door de lucht. Dat is dik boven de geluidssnelheid! De prop zal zeer veel herrie maken en de bladen kunnen (zeer waarschijnlijk zullen) kapot gaan door de enorme krachten die er op komen. Geen goed idee dus!
Deze motor is meer geschikt om gebruikt te worden met een EDF. Die zal zeker ook gieren maar is er wel voor gemaakt en is (beter) bestand tegen die enorme toerentallen.
[Luppie]ah kijk daar heb ik wat aan!
Ik heb zelf een paar edf modellen maar de snelheid daarvan is niet erg hoog. Heeft natuurlijk te maken met vermogen en gewicht maar blijkbaar gaan alle snelle modellen met een prop ipv edf.

ik heb wat zitten neuzen op rcgroups en daar kwam ik het volgende tegen **Speedy** by 3DMON (Plans & Video) - RC Groups

daar heeft hij dus een 4,1x4,1 met 3000KV op een 4s accu.
ook een 4,1x4,1 met 4400KV op een 4s accu.

blijkbaar kan dat dus wel.
Het grootste probleem is misschien nog wel op zo'n klein ding te besturen met 200km/h.

Ik snap alleen niet dat ze veel rechte vleugels gebruiken net als de speedkisten. een deltavleugel lijkt me minder weerstand geven. maar goed dat is weer een ander verhaal.
Ik ben bang dat je niet helemaal weet waar het over gaat.
Hij gebruikt verschillende motoren een 3000 KV motor en een 4400 KV motor en dat zijn 2 verschillende motoren.
De 5000 KV is dus weer een andere motor!
Is dus appels met peren, of liever met dropjes, vergelijken.
Deze motoren lijken totaal niet op elkaar.

Zoals ik al eerder zei, gewoon propjes kopen en uitproberen.
Andere manier is er niet als je geen gegevens hebt.

Dan het rechte vleugel met delta vergelijken.
Een rechte vleugel heeft minder weerstand, smalle vleugel met hoge strekking werkt het beste.
Waarom dan een deltavleugel?
Omdat dat snel lijkt, echte jets hebben ook een delta (maar dat is omdat dat makkelijker door de geluidsbarriere gaat) en een delta is wat makkelijker te vliegen en landen.

GJ
[Luppie]ik was niet direct van plan om door de geluidsbarrière te gaan maar misschien word dan een volgend project :p

Ik snap dat het een andere motor is maar hij gebruikt daarbij een 4s accu dus 4400 kv met 15V =66000 of 5000Kv met 12V = 60000

het is dus de combinatie van accu en motor dat het toerental bepaald. en natuurlijk de prop omdat die de motor zal afremmen.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: welke prop past hier op? (prop calculator)

Bericht door Jan Jaap » ma apr 04, 2011 7:17 am

Tja, Ernst Grundman en GJVO zijn toch wel de mensen die er heel veel van af weten. Als die met dit antwoord komen dan kan ik er zeer weinig aan toe voegen. Eigelijk helemaal niets.
Verschillende propjes kopen en proberen!!!
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: welke prop past hier op? (prop calculator)

Bericht door frahati » ma apr 04, 2011 10:17 am

Hallo Johannes,

nog ff een vraagje, weet je geen verdere gegevens van de motor zoals leerlaufstroom.
je weet dat de motor 5000 KV heeft
waar komt de motor weg heb je eventueel nog een weblink dan kunnen we nog verder zoeken.

Frans :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: welke prop past hier op? (prop calculator)

Bericht door frahati » ma apr 04, 2011 2:08 pm

Hallo Johannes,

ik heb nog een andere motor voor je in drivecalc gezet maar dan met 4100kv
motor is de himax 2015 4100 weliswaar een ander type maar als je dit in drivecalc zet kun je zien wat voor propje
je kan draaien en wat voor toerental er dan is.

ik denk dat dit motortje prima doet op 2S maar niet op 3S te veel toeren voor een propje.

groet Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: welke prop past hier op? (prop calculator)

Bericht door luppie » ma apr 04, 2011 5:09 pm

Ja dat denk ik ook frans.
Op het MBF zijn we ook wat verder gegaan:
(tco1) een 5000 KV motor met een max stroomverbruik volgens de fabrikant van 25 ampere, begin dan eens te zoeken naar een 2,6x2,7 prop, een normale prop gaat niet werken. De motor zal uitfikken. Deze motor is denk ik alleen in een EDF te gebruiken of met een vertraging.
(gjvo) Dat gaat niet helemaal op, het koppel van de motor is ook anders.

Maar als je zo denkt dan ga je uit van 1 maat prop, die 4,1 x 4,1.
Ik heb even wat zitten kijken en berekenen.

2S zou beter zijn maar als je per se aan de 3S wil.
Je moet alsvolgt rekenen.
Lipospanning onder belasting is ongeveer 3,6 volt per cel (bij goede accu's)
Dus je zit met 3S op 10,8 volt.
10,8 x 5000 is 54000 rpm maar daar moet je ongeveer 20-25% vanaf trekken, dus 40000 rpm.

Als ik hem dan wat gegevens gok dan kom ik via de calculator bij een 4.1 x 4.1 op:

34 Ampere
37000 rpm
pitchspeed 220 km/u (de echte vliegsnelheid ligt lager ivm de weerstand van het model).


Als je nu een 2S neemt dan wordt het rendement hoger.
Je kan een iets grotere prop draaien, 5 inch of zo.
Stroom bij een 5x5 zit op 30A
(luppie) die 3DMON heeft bij de eerste drie setups een mystery 2632-3000kv gebruikt die ook een max stroom heeft van 25A alleen zijn toerental zal dan 15x3000 = 45000 zijn. dus misschien moet ik dan voor een 2S gaan en ietsje meer prop.
Citaat:
With this setup I was able to get the "Speedy" up to 91.4 mph straight away.
Motor: Mystery 2632-3000 3000kv
Prop: 4.5x4.5
ESC: 30 amp
Battery: 3s 1300mah 20c "Zippy Flightmax" lipo
ik denk dat we nu in de buurt komen....
2S accu propjes van 4,1x4,1 tot 5x5.
Het is alleen wel lastig stroom te meten wanneer je aan het vliegen bent. dat zal wel op gevoel gaan en dan vooral hoe warm word de motor.
dit is trouwens de link naar rcgroups waar de wat snelle modellen hebben gemaakt met hoogtoerenmotors http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1081760
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie