Setup Tangent Elektromaster

Alles over elektro vliegen
Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Setup Tangent Elektromaster

Bericht door Tonnie78 » wo jul 17, 2019 7:45 pm

Vanmiddag een nieuwe poging gedaan met de nieuwe hevels aan de flaps.

Vloog weer heel lekker, nog wel wat kleine afstellingen te doen, maar verder prima.

Helaas kwam ik tijdens het vliegen een FunCub tegen en die deed zijn naam geen eer aan. Verrekte weinig fun aan deze cub. De aanvlieging ( vrij vertaald van aanvaring ) veroorzaakte bij mij een losse rolroer-servo die onder uit de vleugel bungelde. Het lukte in eerste instantie met wat down drukken nog wel om enigszins gecontroleerd verder te vliegen, maar net boven het veld viel hij toch nog als een baksteen naar beneden.

Achteraf gezien een stuurfout van mij in deze situatie. Ik kwam met de wind in de rug boven het veld, met voor mijn gevoel een redelijke snelheid door het down geven tijdens het vliegen. Dit toestel bouwt best wel wat snelheid op en omdat ik over de lange zijde van het veld richting de parkeerplaats binnen kwam had ik het gevoel dat ik als ik niks zou doen het veld over zou steken. Om dit te voorkomen gaf ik een beetje flaps. Niet zo heel veel, maar ik heb de flaps als butterfly gemixt. Dus flaps naar beneden geeft rolroeren omhoog. Normaal is dat prima, maar nu doordat 1 rolroer niet bedient werd geeft dit ook meteen een rol-effect. Als ik dit vanmiddag op het veld in een split second had bedacht i.p.v. nu terwijl ik dit hier neerschrijf had ik geen flaps gebruikt.

Gevolg is een gebroken romp en een opengebarsten vleugel. Geen eenvoudige reparatie maar nog wel te repareren denk ik. De vraag is even of het me nog gaat lukken voordat ik op vakantie ga, want het was de planning om deze zwever mee te nemen naar de Alpen.

Ik ga het toch maar proberen.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Setup Tangent Elektromaster

Bericht door sandeaa (Ton) » wo jul 17, 2019 8:40 pm

Tja dat is bitter net nu er zo veel thermiek was en hij zo mooi vloog.
Slikken en doorgaan.
Succes
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Setup Tangent Elektromaster

Bericht door Tonnie78 » wo jul 17, 2019 11:09 pm

Het was eerlijk gezegd wel even slikken ja. Vooral omdat het toestel zo lekker aanvoelde bij de eerste vluchten.

Maar na het slikken, zoals Ton al zei, doorgaan.
Dus ik heb de romp al even ontdaan van servoplankje en dergelijke zodat ik vanaf de voorkant ruimte krijg om te werken. De romp is namelijk onder de vleugelmontage volledig in tweeën gebroken.

Ik wil de romp nu op de bouwtafel uitlijnen zodat de voor en achterkant weer perfect in lijn staan en dan van binnenuit een glasvezelkous in de romp lamineren. Ik wil proberen deze kruislings gevlochten kous om een ballon te schuiven en dan door het opblazen vam de ballon tegen de binnenkant romp aan te persen. Doordat het glasvezel kruislinks gevlochten is kan de diameter varieren van 10mm tot 60mm.

Met een beetje geluk gaat de lamineer epoxy en de glasvezelkous morgen op de post.

Zoals ik al eerder zei, het was even slikken, maar ik denk dat ik het nog wel weer zo lekker vliegend krijg.

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Setup Tangent Elektromaster

Bericht door GVT » do jul 18, 2019 8:30 pm

Succes met de reparatie Tonnie

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Setup Tangent Elektromaster

Bericht door sandeaa (Ton) » do jul 18, 2019 8:34 pm

Misschien een foto als hij in de steigers staat?
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Setup Tangent Elektromaster

Bericht door flymax » do jul 18, 2019 10:11 pm

Tonnie, een andere optie is om een huls om de romp heen lamineren met huishoudfolie er om heen. Deze kan daarna losgemaakt worden en inwendig verlijmd worden. Dit kan dan in twee stappen (er van uitgaand dat het deel conisch is). Stap 1: het brede deel in de voorzijde van de romp lijmen. En stap 2: de achterkant op het conische deel schuiven en vastlijmen.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Setup Tangent Elektromaster

Bericht door Tonnie78 » do jul 18, 2019 11:39 pm

Ik begrijp de opzet Max, maar omdat het hier om het deel gaat precies onder de vleugel, denk ik dat het niet gaat werken. Het is geen gelijkmatig taps toelopend deel van de romp.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Setup Tangent Elektromaster

Bericht door Tonnie78 » vr jul 26, 2019 11:27 pm

Even een update m.b.t. de reparatie.

Omdat ik wil proberen het toestel voor mijn vakantie naar Oostenrijk nog weer klaar te hebben heb ik mijn tijd alleen besteed aan de reparatie en heb geen fotos gemaakt.

De romp was compleet doormidden. De twee delen heb ik eerst uitgelijnd door ze op een aluminium hoekprofiel te klemmen en daarna heb ik ze aan elkaar gezet met secondelijm.

Eerder schreef ik dat ik wou proberen de glasvezelkous met een ballon tegen de binnenkant van de romp proberen te drukken.

Dit blijk niet echt eenvoudig, aangezien de ballon niet gelijkmatig uitzet. Ik heb dus een andere oplossing bedacht. Ik heb een stuk fiets binnenband genomen. Hiervoor heb ik afsluitdoppen geprint met aan 1 kant het vertiel erin. Vervolgens hierom keukenfolie gewikkeld. Toen de glaskous om de band geschoven. Iets opgepomt en daarna de glaskous ingesopt met epoxy. Daarna de binnenband met glaskous in de romp geschoven en opgepompt. Daarna uit laten harden en de band verwijderd.

Vervolgens het ik ter plaatse van de scheur vanaf de buitenkant ongeveer 1 millimeter weggeschuurd. Hieroverheen heb ik vanaf de buitenkant glasvezel ingezet met epoxy.

Tot slot de buitenkant geschuurd en met witte lak afgewerkt.

Verder was van het buitenste vleugeldeel de bovenhuid gescheurd. Dit heb ik opgelost door met een injectiespuit lamineerepoxy in de vleugel te spuiten. Na het uitharden heb ik de overgebleven barst en de gaatjes die ontstaan zijn door de injectiespuit glad gemaakt met plamuur.

De vleugel is orange met blauwe roervlakken. Om hier de juiste kleur bij te vinden is lastig en de lokale autolak leverancier heeft juist nu vakantie, dus ik heb ervoor gekozen om de reparatie in een volledig andere kleur te spuiten. Aangezien witte en zwarte banen vaak zorgen voor het betere zichtbaarheid hier dus ook maar gekozen voor deze combi. In het midden 1 witte baan opgesloten tussen 2 zwarte banen.

Nu de servo's weer terug in de romp bouwen, de carbon vleugelpennen vervangen en de nieuwe prop monteren en dan kan hij weer de lucht in.

Met een beetje geluk zou hij volgende week zaterdag weer moeten kunnen vliegen.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Setup Tangent Elektromaster

Bericht door sandeaa (Ton) » za jul 27, 2019 9:07 pm

Mooi Tonnie dat je tevreden bent het is een hele toer geweest zoals hij op diverse plekken gescheurd was. Op naar de vakantie vlucht.

Ps. Lukt de scanner nog.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Setup Tangent Elektromaster

Bericht door Tonnie78 » zo aug 11, 2019 9:04 pm

Ik ben intussen in Oostenrijk, maar heb besloten de ElektroMaster niet mee te nemen.

Om nu de eerste vluchten te maken op onbekend terrein dat gaf me geen goed gevoel. Ik heb wel de Silent Dream meegenomen en daar heb ik vanavond al even heerlijk mee gevlogen.

Nog niet aan de helling maar even snel op een veldje waar meerdere vliegers hun eerste vluchten maken. Er waren een paar beginners vanchet nabij gelegen modelvliegers hotel aan het oefenen.

De eerste video is aan het uploaden, maar de Wifi is hier niet bijster snel, zodra hij klaar is zal ik hem hier delen. Wel mooie beelden zo tussen de bergen.

Plaats reactie