Motor vermogen regeling vanuit de zender

Alles over elektro vliegen
Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Motor vermogen regeling vanuit de zender

Bericht door kadet » zo jun 03, 2018 12:47 am

Ik vlieg met de Climaxx van Hollein met de volgende setup:

Motor : Hacker A30/14L
Akku : 3S 2200 mA
Prop : 14 x 6 CAM Carbon
Regelaar : HK 40 Amp

Zender : Futaba T10J
Ontvanger : Futaba R3008SB
Programma : Glider AF2
Motor : geschakeld op D + F ( beveiliging + resp. aan/uit)

Bij deze setup is de Climaxx een prophanger bijna vol down voor een redelijke stijghoek 45 gr.

Dit motorprogramma heeft een instelbare vermogen instelling, staat nu op 65%, zonder down ca. 30/40 gr omhoog, bevalt mij goed en gaat in ca. 30 sec. naar 150 tot 200 m.

Nu de vraagstelling:
1)- mag ik de regelaar zo belasten of is het beter een kleinere prop te kiezen?
2)- hoe is de precieze werking eigenlijk van de regelaar?
3)- zet deze de gelijkstroom om naar een 3-f wissel draaistroom met fase aansnijding?

Ik ben erg nieuwsgierig naar de beantwoordingen.

Met de beste groet van,

Rob.

Foto van zender scherm in de bijlage en deze vraagstelling staat ook op MBF.



https://postimg.cc/image/4ij0mnt1p/

Ik gebruik de safe en start modi andersom omdat de F-schakelaar de grootste is en links geplaatst en bij de rechtshandige start bediend wordt door de linkerhand!!!

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Motor vermogen regeling vanuit de zender

Bericht door GVT » zo jun 03, 2018 8:59 am

Rob,
Heb je er al eens een vermogensmeter tussen gehad.
Zou mij niet verbazen als deze setup echt 40a trekt
Ik heb net ecalc.ch gebruikt. Helaas was de A30-14L nu niet te selecteren.
Wel de A30-10L. Daarom de verhouding aangepast om weer op 800 kv te komen.

Ik heb altijd begrepen dat een esc bijvoorbeeld halfgas net zo zwaar belast wordt als volgas.
Je zult dan dus het amperage met een kleinere prop moeten verlagen.

Als je nu inderdaad 40a trekt, ga je met een 13x6 naar ongeveer 30a en met een 12x6 naar 25a

Ik heb een vermogensmeter, die kunnen we er wel een keer tussen hangen.
Dan weet je het zeker

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Motor vermogen regeling vanuit de zender

Bericht door GVT » zo jun 03, 2018 10:19 am

Kun je de motor trouwens ook niet iets domping geven.

Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: Motor vermogen regeling vanuit de zender

Bericht door kadet » zo jun 03, 2018 12:32 pm

Ernst Grundmann beantwoorde de vragen op het MBF als volgt;

Om je vragen te beantwoorden.
Het is beter voor de regelaar als je de motor niet langdurig op laag vermogen laat draaien. Wanneer je een goede regelaar hebt en die is "voldoende" over gedimensioneerd zal je er nauwelijks problemen mee hebben. Een kleinere prop lijkt dus eigenlijk beter maar daar kleven ook nadelen aan. Het belangrijkste nadeel is dat een kleine prop met een hoog toerental een lager rendement heeft bij dezelfde stuwkracht. Je kan veel beter een grote prop met een laag toerental gebruiken. Het mooiste zou een verstelbare prop zijn maar die zijn niet te betalen.

Een motor regelaar zet de gelijkspanning om in een soort van drie fase spanning. Er wordt echter geen fase aansnijding gebruikt! Dat is iets heel anders en wordt niet vaak (meer) gebruikt bij het regelen van grotere vermogens.
Er wordt gebruik gemaakt van een PWM regeling om het toerental te regelen. Hoe breder het PWM signaal des te hoger de gemiddelde spanning en des te sneller de motor zal draaien. "De frequentie" van de drie fase spanning wordt door de motor (het toerental) bepaald. Dit volledig in tegenstelling tot de toeren regelaars in de industrie. Hierbij bepaald de frequentie het toerental en worden de regelaars vrijwel altijd frequentie regelaars genoemd.

Hoe de gelijkspanning motor regelaar precies werkt is een heel verhaal en gaat wel erg ver om dat hier te beschrijven. Als je HIER kijkt kan je een zeer uitgebreide uitleg lezen. Het is in het Engels en behoorlijk "technisch" maar het wordt goed uitgelegd.
Tussen haakjes, deze regelaars worden ook in bijna alle elektrische fietsen gebruikt. Dat zijn vrijwel allemaal modelbouw regelaars die (een beetje) doorontwikkeld zijn, soms zijn ze zelfs exact hetzelfde. Ze komen in ieder geval uit dezelfde fabrieken.

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Motor vermogen regeling vanuit de zender

Bericht door GVT » zo jun 03, 2018 12:37 pm

Hoogstwaarschijnlijk gaat rendement van de motor omhoog omdat de temperatuur daalt.
Ik zou in eerste instantie gewoon een kleinere prop proberen. Dat is het meest makkelijk uit te voeren.
Ik neem in ieder geval de vermogensmeter mee. Meten is weten.

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Motor vermogen regeling vanuit de zender

Bericht door GVT » zo jun 03, 2018 6:17 pm

Vanmiddag gemeten. Volgas 43 amp.
Ecalc kwam dus weer aardig in de buurt

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: Motor vermogen regeling vanuit de zender

Bericht door frahati » ma jun 04, 2018 12:25 pm

Hoi Rob

en als je er een 2s akku op aansluit wat dan.


Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: Motor vermogen regeling vanuit de zender

Bericht door kadet » ma jun 04, 2018 3:03 pm

2S heb ik niet wel een prop van 12x6,5 ga ik vanavond proberen en dan weer meten.

Gr. Rob.

Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: Motor vermogen regeling vanuit de zender

Bericht door kadet » di jun 05, 2018 12:05 pm

accu 3S 2200 mA ligt helemaal voorin, met 2S moet er dan alleen maar lood bij!
met de 12x6,5 neemt hij 33 Amp af en de stijghoek is akseptebel.
Dus ik laat hem verder zo.
Gerrit bedankt voor het meten.

Brian
Berichten: 9
Lid geworden op: wo apr 25, 2018 10:16 pm
Contacteer:

Re: Motor vermogen regeling vanuit de zender

Bericht door Brian » vr jun 08, 2018 2:27 am

Even zonder meten, maar uitgaande van het PWM signaal dat de fets openstuurt. Dit PWM signaal loopt van 0 - 100%

Dus:
0% fet zit dicht (er loopt geen stroom)
65% fet staat 65% van de tijd open en 35% van de tijd dicht
100% fet continue open (er loopt continue stroom)

De fets worden warm door de stroom die erdoorheen loopt, niet door de spanning die eroverheen staat.
Dus als je je regelaar voor 65% aanstuurt loopt er 35% van de tijd geen stroom en wordt er in die 35% tijd ook geen warmte gegenereerd.
Het is niet zo dat je regelaar het niet door de motor opgenomen vermogen opneemt en daardoor warm wordt.
Als dat zo zou zijn zou je accu leeg lopen of je nu gas geeft of niet.

Of zie ik nu iets heel essentieels over het hoofd?

Ter vergelijking: drones vliegen ook niet continue vol gas, anders zijn ze onbestuurbaar. Of zitten daar hele andere regelaars in?

Plaats reactie