indoor v

De plek voor indoor en parkvliegen
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: indoor v

Bericht door luppie » vr sep 30, 2016 8:34 pm

hier het draadje van dat vliegtuigje... http://forum.mvc-cumulus.nl/viewtopic.p ... ylon+racer
We zaten toen op 100 gram. Dus misschien met extra versteviging vanwege combat en 1 servo minder dat we voor maximaal 75 gram gaan? Die dingen gingen heel hard toen dus ik verwacht dat wij niet ze snel moeten vliegen. Wel een lampje of twee er op voor leuke effecten met een foto met lange sluitertijd
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: indoor v

Bericht door Erikf » vr sep 30, 2016 8:48 pm

dat lijkt me een goed uitgangspunt, dan bouwen we eerst en kijken hoe hard het eigenlijk gaat :twisted: Ik heb er ook de spullen voor dus dat gaat wel goed komen.

[edit]
even in de bak met setups zoeken:

2s accu 20 gr 2S,360mAh
rx 10 gr
servo 9 gr
motor + esc 25 gr esc 6A
setup totaal 64 gram

gaat toch spannend worden
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: indoor v

Bericht door luppie » zo okt 02, 2016 5:05 pm

Ik moest toch een nieuw motortje hebben want die uit de EIM racer zijn toen allemaal overleden. Veel last van draadbreuk in de motoren kan ik herinneren. Heb een wat zware Aerodrive besteld http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html en een multicopter motor die niet te zwaar is http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=91879.

Span van de EIM was toch nog 57 cm... ik maak hem toch iets kleiner. Gewoon maximaal 40cm doen?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: indoor v

Bericht door sandeaa (Ton) » zo okt 02, 2016 5:49 pm

Goed bezig Johannes,

Prima materialen en met een plaatje depron moet het lukken..
Gisteren hebben Erik en ik daar nog over van gedachten gewisseld.
Ik heb geluk en heb toevallig nog een drietal kleine vliegtuigjes staan die ik kan gebruiken.
Die hebben allen een kleine spanwijdte zo tussen de 40-50 cm.
Volledige besturing dus wel wat zwaarder dan nodig is.
Hopelijk zijn de accu’s nog te gebruiken ik ga ze eerdaags eens testen aan het draadje.
Het statief zoals Erik het doet is een mooie oplossing om te testen.
Die met wielen is met een gladde vloer in het voordeel zodat de prop vrij loopt bij het starten.
Dus wordt vervolgd.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: indoor v

Bericht door Erikf » zo okt 02, 2016 8:37 pm

Voor het combatten lijkt me maximaal 40 cm goed te doen als Ton het er ook mee eens is natuurlijk. Wat ik zo op je foto's zie heb je een Yak van 40 cm span?
Voor het "gewone vliegen" kunnen we natuurlijk zelf bedenken wat we willen. Moet alleen niet te zwaar worden vanwege de middelpuntvliedende krachten, anders vliegt de paal achter het model aan :D

Mijn prototype is klaar, alleen de lijm moet nog even drogen en uitharden.
Het voorbeeld is een bouwpakket van een Bellanca junior die ik zo'n 30 jaar geleden als eens in balsa heb gebouwd.
Het gewicht is 60 gram geworden, kennelijk helpt het als je een vliegtuig op dieet zet, ik ben opeens 4 gram van de setup "kwijt" 8-)
De span is 38 cm en de vleugelbelasting ongeveer 31 gram per dm2. Dus best veel eigenlijk, dus ik ga rustig bekijken wat het model gaat doen. Gaat het echt te snel dan ga ik met deze setup of een sopwith camel of een Fokker Dr.I bouwen. Dan heb ik met dezelfde span meer oppervlakte.

Hieronder de foto met het prototype + m'n FunCub in aanbouw.

Afbeelding

Het is nog een chaos met de draden :shock: maar dat zal bij het volgende model vast beter worden.

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: indoor v

Bericht door sandeaa (Ton) » zo okt 02, 2016 10:56 pm

Hoi Erik,

Haha ga gerust jullie gang.
Gelukkig past de Yak in de specs dus ik kan aanhaken.
Hoe zien jullie een combat gestalte krijgen gaan er dan meerdere aan de paal?
Ik ga deze week als het droog is eens in de tuin proberen en kijken of het wel leuk genoeg is.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: indoor v

Bericht door sandeaa (Ton) » ma okt 03, 2016 5:39 pm

Ik heb het vanmiddag eens geprobeerd om aan de paal te vliegen.
Na enig oefenen gaat het wel.
Ik had een lijn van ca. 1,8 m en een vliegtuigje van totaal 65 gram.
Een langere lijn geeft wel weer meer stuurmogelijkheden.
Het mag nog wel lichter want er was wel wat snelheid nodig.
Ik weet niet of mij dit gaat boeien het is steeds hetzelfde rondje.
Misschien in de zaal eens experimenteren met een mooie gladde vloer.
Dan kan de depron Yak ook aan de lijn de tuinvloer is te ruw.
https://www.youtube.com/watch?v=ClBLtXnGvo8
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: indoor v

Bericht door Erikf » ma okt 03, 2016 7:59 pm

Dat gaat leuk Ton. De accu was dus nog goed genoeg.

Je hebt gelijk, alleen maar rondjes vliegen is niet alles. Voor mij is het RTP vliegen ook geen doel op zich maar een oa middel om ook thuis met de hobby bezig te zijn. Ik wil het in ieder geval gaan gebruiken om met wat lichtere modellen voor in de woonkamer te experimenteren. Doordat het model vast zit aan een paal maak ik minder schade ;) Als deze goed vliegen maak ik de stap om ze zonder paal in de woonkamer te laten vliegen. Dan komt het projectje "lanceerinrichting van een vliegdekschip" weer om de hoek kijken.
De andere optie is combatvliegen met z'n tweeën, lijkt me niet saai ;)

[aanvulling]
Het kleine model heeft ook even "gevlogen". Het reageerde nauwelijks op het hoogteroer en het leek dat het puur door de middelpuntvliedende kracht van de grond kwam en niet door de draagkracht van de vleugels.
Conclusie: ongeschikt, ik ga maar een nieuw model bouwen. Eentje met meer vleugeloppervlak.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: indoor v

Bericht door luppie » ma okt 03, 2016 11:19 pm

Ik heb inmiddels de onderdelen uitgesneden van iets wat op een GeeBee lijkt. Redelijk grote romp maar korte dikke vleugels. Na deze tekening maar dan iets aangepast.
Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat jou model een wijze les is Erik. Het model zal snel de neiging hebben om door middelpuntvliedende kracht van de grond te gaan wanneer hij niet genoeg draagkracht heeft maar wel de snelheid kan maken. Eigenlijk kom je dan al snel tot de conclusie dat je met gelijke modellen moet gaan combatten omdat je anders direct een groot verschil hebt in snelheid. Laten we de eerste indoor ronde maar zo door gaan en de conclusies trekken wanneer we hebben gevlogen. Ik wil toch zeker 2 of 3 vliegtuigjes klaar hebben om te testen. Even een systeem verzinnen om de motor snel te wisselen.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: indoor v

Bericht door flymax » di okt 04, 2016 7:30 am

Ik heb wel eens gezien dat het motortje met 2 magneten en paspennetjes om de torsie op te vangen werd vastgezet.

Plaats reactie