nog een multicopter

Alle info met betrekking tot het vliegen met Tricopters / Quadcopters en Hextacopters
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: nog een multicopter

Bericht door Erikf » zo okt 06, 2013 8:29 pm

Inmiddels zijn de meeste onderdelen binnen en ben ik begonnen met de bouw.
Ik had zo snel geen tekening gevonden van een T-copter dus ben ik maar gaan tekenen. De stokken waar de motoren aan vast komen zijn 50 cm lang en na wat puzzelen moest het de volgende opstelling worden:

Afbeelding



Het plaathout is 3mm triplex en de stokjes zijn 12 x 18 mm. De copter is 1 meter breed en 60 cm lang. Het zwaartepunt moest ik nog wel bepalen maar op internet even gezocht hoe dat moet doen. Eigenlijk was het heel simpel: er zijn twee motoren voor en 1 achter dus het zwaartepunt moet op 1/3 van de voorkant liggen dus 20 cm.
De gebruikte boutjes zijn M4 en de moertjes hebben nylon borging.

Van het middenframe heb ik een mal gemaakt voor het geval dat ik een keer crash en een nieuwe moet maken.
Tussen het bouwen door had ik nog foto's gemaakt...... dacht ik....... dus niet :(. Hieronder het resultaat na middagje knutselen en het spuiten:

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Nanni
Lid
Berichten: 319
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: nog een multicopter

Bericht door Nanni » ma okt 07, 2013 12:05 pm

Hallo Erik,
Tijdens mijn vakantie trof ik een boekje over de quadrokopter. Het beschrijft de diverse funkties, sensoren, keuze van de motoren, bouwmaterialen, vliegdynamiek, keuze props, afstellen van regelaar, .......
Mocht je het een keer willen inzien dan moet je dat even aangeven. Ik neem het dan wel mee naar de club.
Nanni

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: nog een multicopter

Bericht door Erikf » ma okt 07, 2013 3:02 pm

Dat boek zou ik wel eens willen lezen, zo erg veel weet ik ook weer niet van die dingen :)

De bouw is vandaag verder gegaan en van de vorderingen heb ik nu wat meer fotos gemaakt :)
De staartconstructie is nu af en het heeft nu pootjes. De gebruikte servo heeft metalen tandwielen want ik verwacht dat deze toch wel hard moet werken.

De eerste 4 fotos geven een beeld van de constructie van de staart
de 5e foto staan de pootjes in aanbouw op en de twee mallen.
En de laatste twee is de stand van zaken op dit moment.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: nog een multicopter

Bericht door Erikf » zo okt 20, 2013 3:21 pm

De eerste vlucht is gemaakt :)

Gelukkig stond er smorgens niet veel wind dus kon ik een poging wagen. Het was de vraag of het zwaarte punt voor problemen zou geven want deze ligt wat voor het berekende punt maar dit viel mee.
Na de tweede vlucht heb ik wat instellingen aangepast zodat het wat stabieler moest gaan vliegen en dat is gelukt. Bij de derde vlucht was het ondanks de windvlagen die er inmiddels waren, toch goed te besturen.
1 motor heeft een probleem met een gebroken imbusboutje, deze krijg ik er niet meer uit. Als ik de prop er te vast aandraai dan trek ik de as te veel naar voren en loopt de motor zwaarder. Ik heb even een noodoplossing gemaakt zodat ik wel door kan vliegen maar dit moet ik nog wel een keer oplossen. Het gaat om het boutje dat in de "bel" van de "fietsbel" motor zit.

Nu nog een software upgrade voor de KK2 en dan is het tijd om er een camera op te zetten :D

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: nog een multicopter

Bericht door Erikf » zo okt 20, 2013 8:49 pm

En zo vliegt 'ie:

http://youtu.be/i0y7ihMCSSA
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: nog een multicopter

Bericht door ph-svv » zo okt 20, 2013 9:00 pm

Leuk om bij je buren over op te scheppen :)
Kijk dit is mijn nieuwe bladblazer...

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: nog een multicopter

Bericht door Erikf » ma okt 21, 2013 10:25 am

De buurman stond inderdaad met belangstelling te kijken ;) maar wat betreft het geluid zal ik hem niet overtreffen...... hij heeft een Harley Davidson :oops:

Voor de mensen met een sterke maag :twisted:
De camera is met twee stukken schilderstape op de T-copter geplakt.

http://youtu.be/MAdGbctRax4
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: nog een multicopter

Bericht door Erikf » zo dec 08, 2013 9:08 pm

Eindelijk weer een stapje verder. Het programmeerkabeltje is binnen en het boardje heeft nu versie 1.6

Nooit geweten dat er van versie 1.6 zoveel verschillende versies zijn :shock: het is de versie van "KapteinKuk" geworden.
Nu mag ik alles weer opnieuw instellen en morgen eens rustig testen. Eind van de dag zou het weer minder gaan waaien, wie weet kan ik even gaan vliegen.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: nog een multicopter

Bericht door ph-svv » zo dec 08, 2013 9:29 pm

Kabeltje had je niet hoeven bestellen, kan op de club geflashed worden namelijk want het staat op de PC.
Alleen even een brul geven en ik had 'm voor je meegenomen.

Maar nu kan je het zelf, da's ook altijd fijn.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: nog een multicopter

Bericht door Erikf » ma dec 09, 2013 9:17 am

Dat wist ik wel Sander echter ik wilde toch al een eigen kabel hebben. De afstand naar Kampen is me net iets te ver om even een kabeltje te halen als ik even andere software erin wil hebben. en voor 3 dollar ga ik niet moeilijk doen ;)


De instellingen zijn weer aangepast, accu op de lader, dus straks even een testvluchtje maken.
Groeten,
Erik

Plaats reactie