TriCopter

Alle info met betrekking tot het vliegen met Tricopters / Quadcopters en Hextacopters
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

TriCopter

Bericht door Erikf » zo aug 31, 2014 2:07 pm

M'n "oude" T-copter werkt op zich nog prima alleen vind ik em wat te breed. Ik kan bij ons met moeite slalom doen ronde de boompjes :?
Dus tijd voor een smallere 8-)
De oude had al de modificatie dat de beide motoren voor wat dichter bij elkaar staan, zo kon ik proberen of dat nog veel voor het vliegen uitmaakt. Er was geen verschil te merken dus de bouw voor een smalle TriCopter kon beginnen.

De verwachte span is 60 cm en de oude 120 cm en de lengte blijft rond de 80 cm.
Deze krijgt wel een romp zodat ik er wat meer electronica in kwijt kan voor wat experimenten.
Hieronder alvast het resultaat van een ochtendje snijden, zagen en schroeven. De dwarsbalk voor moet nog wat worden ingekort, het idee wat ik had gaat niet worden zoals ik wil dus het "ontwerp" is weer aangepast.

De setup die nu op de oude zit gaat mee naar de nieuwe TriCopter.

Afbeelding

En een paar uur later. Het begint er wat op te lijken :)
De oude T-copter maakt straks z'n laatste vlucht :| en dan ga ik de setup over zetten 8-)

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: TriCopter

Bericht door ph-svv » zo aug 31, 2014 3:58 pm

Erik, als je je regelaars update met SimonK firmware gaat ie ook een stuk strakker vliegen :)
(op minj Quad gedaan, wat een verschil zeg!)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: TriCopter

Bericht door Erikf » zo aug 31, 2014 5:22 pm

Sander,
Dank je voor de tip. ik zal er over denken, ik had me hier nog niet in verdiept.

Inmiddels heeft het model al de eerste vlucht gehad en alles werkt zoals verwacht. Slechts 1 motor moest ik even ompolen maar verder ging alles perfect.

Nu ga ik de romp afmaken, dat zal wat meer tijd kosten ;)

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: TriCopter

Bericht door Erikf » ma sep 01, 2014 8:36 pm

en weer een avondje knutselen, het begint wat te lijken.
De toegang in de TriCopter gaat met dekseltjes bovenop. de achterste is al bijna klaar.
De zijkanten komen later nog erop.

Hoe de voorkant eruit gaat zien weet ik nog niet maar die ideeen komen vanzelf wel :) Eerst de achterkant bouwen.

@Sander, ik heb nog even gekeken naar de voordelen van die andere software maar de problemen die ze daarmee oplossen heb ik niet erg veel last van dus ik denk dat ik voorlopig de fabriekssoftware erin laat zitten.

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: TriCopter

Bericht door luppie » di sep 02, 2014 10:13 pm

Hallo Erik ziet er leuk uit hoor!
Ik dacht bij de foto hier voor dat hij al klaar was maar je gaat helemaal een dichte romp om de elektronica heen bouwen?
Of is dat meer een 2e verdieping om meer spulletjes op te bouwen?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: TriCopter

Bericht door Erikf » wo sep 03, 2014 4:57 pm

De zijkanten moeten nog dicht. Daar heb ik vandaag weer hout voor gekocht (3mm triplex).
Aan de voorkant wil ik nog een soort cockpit maken waar nog wat extra electronica in moet komen zoals een camera en een Arduino bordje.
Dus plannen genoeg voorlopig :)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: TriCopter

Bericht door Erikf » zo sep 07, 2014 5:32 pm

Vandaag ben ik weer een stukje verder gekomen. Tussen het bouwen door heb ik een aantal testvluchtjes gemaakt om te kijken of het extra gewicht ook veel invloed heeft op de vliegtijd. Tot nu toe is het me nog niet opgevallen, wel vliegt het model nu een stuk rustiger (door het extra gewicht).

Het Arduinobordje heeft ook al een plaatsje gevonden, nu nog een camera erbij op en ik kan gaan experimenteren met de electronica :)
De voorkant moet nog een kap krijgen maar die moet ik nog "even" maken.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: TriCopter

Bericht door Erikf » wo dec 10, 2014 9:36 pm

Even een updeetje.
De T-copter is inmiddels zwart met gele armpjes, hier ga ik later nog een foto van maken.
Vanavond heb ik twee nachtvluchtjes gemaakt in de achtertuin. Daarvoor had ik eerst wat ledjes op het model geknutseld en het is toch even wennen om zo te vliegen maar het is zonder schade gelukt.
(nee, ik ben niet even over de schutting gevlogen om bij de buren naar binnen te schijnen :D )

bovenste foto is van achter en de onderste is de voorkant met de "schijnwerper". Deze schijnwerper zit onder het model en als ik aan het vliegen ben ga ik toch niet hoog dus ik word er niet door verblind maar zie wel wat er voor de T-copter op de grond ligt.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Erik

Plaats reactie