2S Lipo op ontvanger voor kleine zwevers

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

2S Lipo op ontvanger voor kleine zwevers

Bericht door Erikf » di dec 25, 2012 3:00 pm

Voor modelvliegtuigen met een elektromotor is het simpel: je sluit de lipo op een regelaar met BEC aan en je hebt "vanzelf" 5V voor je ontvanger. Maar met zwevers is er meestal geen regelaar aanwezig 8-) dus hoe los je het dan op?

Je zou een regelaar kant en klaar kunnen kopen maar ik had nog wat onderdelen liggen dus was voor mij de keuze: met een spanningsregelaar (type 7805) of een weerstand in serie met de ontvanger en Lipo. Beide hebben z'n voor en nadelen en ondanks dat het nadeel van een weerstand in serie is dat de spanning op de ontvanger meteen zakt zodra de Lipo minder spanning geeft, heb ik toch voor dat principe gekozen.

Als "weerstand" koos ik er voor om diodes in serie te zetten met de ontvanger en Lipo omdat deze ongeacht de stroom een gelijke spanningsval hebben, ongeveer 0,6 V. Toevallig had ik nog een aantal diodes liggen van het type 1N4004 die 1 Ampère kunnen verwerken. Diodes veroorzaken ook wat ruis zodra er een stroom doorheen loopt dus heb ik ook een condensator van 10 nF gebruikt om te voorkomen dat de storing op de ontvanger binnenkomt.
Met een snelle berekening kwam ik op 4 diodes in serie waardoor de spanning weer rond de 5 Volt zou komen.

Afbeelding

Op onderstaande foto is te zien wat je aan onderdelen ervoor nodig hebt. Natuurlijk heb ik ook nog krimpkous gebruikt om kortsluiting te voorkomen ;) De diodes zijn rechtstreeks op de connector naar de accu gesoldeerd zodat hier niet extra draden nodig waren. De connector met kabeltje naar de ontvanger had ik nog liggen en komt van een defecte regelaar af. Voor sommigen is het een inkopper maar omdat we met diodes temaken hebben moet je wel op de polariteit van de diodes letten. Ze geleiden namelijk maar 1 kant op. Op de de diodes is een zilveren ring te zien en dat is de kant waar de stroom door de diode naar toe gaat (van + naar -).
De gele draad is niet gebruikt.

Afbeelding

Na het bouwen heb ik natuurlijk ook wat testen gedaan. Als eerste heb ik met een (oude) ontvanger getest of het met een volle Lipo goed gaat. Deze heeft dan 8,4 V en op de ontvanger blijft daar 5,8 V van over en het maakt niet uit of ik 1 of 4 servo's erop aangesloten heb.
Het bereik heb ik ook getest, bij een Lipo met 8,4 V is het bereik goed en als deze op 7,4 V is blijft het bereik hetzelfde.

Het gewicht van de diodes met draden en connectoren is 3 gram waar dan 20 gram van de accu bij komt. Een standaard accu met 4 NiMh accus die ik hier heb liggen komt op 100 gram :shock:


Voor de geïnteresseerden de spanningregelaar die ik ook even in elkaar heb gezet:

Het schema is ook eenvoudig alleen het in solderen en vooral klein houden geeft wat problemen. De regelaar heeft wel als voordeel dat je tot 35 V ingangspanning kunt gaan maar aan de andere kant moet hij wel z'n warmte kwijt en dan is er toch weer een koelplaatje nodig. Dus ik hou het op 2S Lipo die ik erop aansluit.

Afbeelding

Het soldeerwerk was iets lastiger omdat ik de draden kort wil houden. Doordat het allemaal zo klein moet zijn is het wel lastiger om de bedrading goed te isoleren en het lijkt allemaal wat kwetsbaarder dan met de diodes.

Afbeelding

Voordeel van de regelaar is dat de spanning op de ontvanger 5 V blijft. Het gewicht is 5 gram.

Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: 2S Lipo op ontvanger

Bericht door Erikf » di dec 25, 2012 5:21 pm

update in 1e post: beschrijving van de spanningregelaar.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: 2S Lipo op ontvanger

Bericht door Zaktindegeute » di dec 25, 2012 8:35 pm

Mooi duidelijk uitgelegd vriend....

Zo is het voor iedereen te begrijpen, en te maken..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: 2S Lipo op ontvanger

Bericht door flymax » wo dec 26, 2012 9:37 am

Erik, je schrijft dat de diodes 1 ampere kunnen verwerken. Wat gebeurt daarboven? 1 ampere is mi niet heel ruim bemeten. Op zch zullen er met een klein zwevertje niet veel momenten zijn waarop je boven de 1 ampere komt, maar het zou kunnen voorkomen.

Max

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: 2S Lipo op ontvanger

Bericht door Erikf » wo dec 26, 2012 8:36 pm

Je hebt een punt Max. Ik ging er eigenlijk automatisch vanuit dat het een klein model zou zijn dus met grote zwevers en dus sterkere servo's heb ik geen rekening gehouden.
Ik heb nog niet kunnen vinden wat de maximale stroom is wat een servo kan trekken dus als er mensen zijn die uit ervaring zeggen dat het meer stroom moet kunnen verwerken dan hoor ik het graag. Bij de diodes is dit makkelijk op te lossen door er twee parallel te plaatsen, bij de spanningregelaar gaat dat niet werken.

Wat ik inmiddels wel heb kunnen vinden (naar aanleiding van jouw opmerking opgezocht) is deze site. Volgens die tabel zou het moeten werken.

Even een test gedaan met een servo die ik in de vleugel van de Easy Glider heb. Als ik de servo tegenhoud trekt het 250 tot 300 mA.
dus bij 3 stuur servo's zou dat moeten kunnen denk ik.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: 2S Lipo op ontvanger

Bericht door flymax » wo dec 26, 2012 11:00 pm

Erik,
Ik ga uit van 5 servo's voor dit zwevertje. (inclusief sleephaak). Dan is het dus een beetje krap bemeten. De meeste Ubecs beginnen ook pas bij 3 ampere. Mijn vraag was ook: wat gebeurt er met de diodes als ze overbelast raken. Als het niet meteen tot falen leidt dan is er (nog) niks aan de hand. Als het stukgaan van een diode meteen leidt tot wegvallen van de spanning, dan zou ik mezelf niet graag afhankelijk maken van zo'n systeem. het worst-case scenario is bijvoorbeeld wanneer het misgaat in de sleep: hoge stuurkrachten en een sleepservo die blokkeert omdat de krachten in de sleepkabel op dat moment enorm zijn.

Max

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: 2S Lipo op ontvanger

Bericht door Erikf » do dec 27, 2012 8:16 am

5 servos dan zit ik met 4 diodes idd krap, dan zou ik er 8 diodes nodig hebben.
Wat betreft de overbelasting, als deze kort is zul je er niets van merken maar is het wat langer dan zou er een diode kunnen doorbranden waardoor het model onbestuurbaar zal zijn. Met 8 diodes kan ik ze zo solderen dat uitval van 1 diode niet hinderlijk is.

Voor het clubproject moeten we denk ik niet moeilijk doen, om de kosten hoef je dit niet zelf te bouwen. Deze onderdelen had ik toevallig nog liggen. Een Ubec bij hobbyking kost nog geen $4. Bij het slepen moet de sleper zich ook comfortabel voelen en ik kan me het voorstellen dat niet iedereen meteen vertrouwen heeft in mijn oplossing. Dus ik denk dat behalve 5 servos er voor mij ook een Ubec bij komt.

(ik heb even de titel aangepast om valse verwachtingen te voorkomen)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 2S Lipo op ontvanger voor kleine zwevers

Bericht door ph-svv » do dec 27, 2012 9:41 am

Erik,

Persoonlijk zou ik deze kiezen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Is deze weegt minder (7.5gr), ik heb er goede ervaring mee en is in NL warehouse tekoop.

Groetjes,
Sander
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: 2S Lipo op ontvanger voor kleine zwevers

Bericht door Zaktindegeute » do dec 27, 2012 9:47 am

Inderdaad is dit een prima "bec"

Afbeelding

Ik heb er 2 gehad, waarvan 1 nog steeds in gebruik... Deze is ook schakelbaar 5v/3A of 6v/3A (schakelbaar via jumper)


Echter de winst die je uit een oplossing als deze kan halen is gewicht !

Voor de totale prijs ( bec + lipo ) hoef je het niet te doen... want dan kom je al gauw in de richting van een "ontvanger-accu" prijs...

( Maar voor mij word het wel bec + lipo.. )
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: 2S Lipo op ontvanger voor kleine zwevers

Bericht door frahati » do dec 27, 2012 12:26 pm

Hallo, Allemaal.

Je zou ook nog kunnen wachten met de beslissing wat betreft een Bec of een ontvangeraccu
misschien heb je wel gewicht nodig voor in de neus van het toestel, dit doe ik dan liever in de vorm
van accu's dan van lood.

Frans. :mrgreen:
happy landings

Plaats reactie