ontvanger - antenne draadjes - probleem

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

ontvanger - antenne draadjes - probleem

Bericht door Zaktindegeute » di apr 24, 2012 8:50 pm

We weten allemaal dat antennedraadjes niet het eeuwige leven hebben.. Zelfs die van een 2,4 gHz ontvanger niet !..

Een week geleden wou ik even bij ons aan de dijk vliegen met de Bixler ( zoals ik wel vaker doe), echter had ik na een meter of 50 bijna geen ontvangst meer.
Hard achter de bixler aangelopen tot ik weer ontvangst had, en direct teruggevlogen om vervolgens te landen..
Thuis gekomen een schone Pamper aangetrokken, en gekeken wat het probleem was... en ziedaar..


Afbeelding

De antenne draadjes zaten niet meer zo lekker, en konden wel eens aan vervanging toe zijn.
Nou had ik al eens op het Amerikaanse RC forum gelezen dat de antenne lengte van sommige merken ontvangers niet echt overeen kwam met de daadwerkelijke golflengte. en dus weer even tijd voor een test.
Ik heb eerst de originele lengte aangehouden, en de 2 nieuwe draadjes aan de ontvanger gesoldeerd.
Vervolgens heb ik een reikwijdte gedaan, en kwam ik met gereduceerd vermogen tot een ruime 40 meter ! ( Spektrum schrijft voor dat 30 passen voldoende is, dus geen probleem.)

Daarna heb ik de draadjes ingekort tot 29,20mm, en opnieuw een rijkwijdte gedaan... Ik stond versteld....Nu kon ik ruim 80 meter weglopen voordat de failsafe inschakelde.. :o duidelijk een verbetering !

Zoals je op de onderstaande foto kan zien hebben de zogenaamde "Orange ontvangers" en langere antenne dan de verbeterde versie..
Op deze frequentie is 8-9mm een verschrikkelijk groot verschil..!

Afbeelding

Ik heb mijn ontvangers die ik nog had liggen ( en nagekeken moesten worden) inmiddels tevoorschijn getoverd, en ga er zeker verder mee testen..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: ontvanger - antenne draadjes - probleem

Bericht door Jan Jaap » di apr 24, 2012 9:02 pm

Ik vind het wel een interessant gebeuren. Maar waarom 29,2mm?
Beetje flauw gevraagd (Ik snap er geen biet van): maar als je ze nu afknipt tot 14,6mm kun je dan tot 160 meter?
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

ontvanger - antenne draadjes - probleem

Bericht door Zaktindegeute » di apr 24, 2012 9:08 pm

Nee zo werkt het niet JJ. De lengte is een theoretische berekening van (ik dacht) een kwart golflengte ( met meetellend ) een verkortingsfactor. Maar misschien kan Erik het wat duidelijker uitleggen, hij heeft er meer kaas van gegeten
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: ontvanger - antenne draadjes - probleem

Bericht door luppie » di apr 24, 2012 11:19 pm

Die los zittende antenne's is ook een bekend probleem bij de 4 kanaals frsky ontvangers. wat extra lijm en liefde is wel geboden anders kun je een keer de brokstukken bij elkaar rapen.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: ontvanger - antenne draadjes - probleem

Bericht door Erikf » wo apr 25, 2012 7:40 pm

JJ de Bom schreef:Ik vind het wel een interessant gebeuren. Maar waarom 29,2mm?
Beetje flauw gevraagd (Ik snap er geen biet van): maar als je ze nu afknipt tot 14,6mm kun je dan tot 160 meter?
Logische vraag nu eens kijken of ik er een duidelijk antwoord kan geven zonder te diep in de theorie te duiken.

Een antenne moet de energie van het radiosignaal uit de lucht omzetten in een electrische stroom in de antennedraad. Dat doet hij het best als hij in resonatie is, dat wil zeggen dat de antenne een bepaalde lengte moet hebben ten opzichte van de radiogolf. Dat kan bv 1/4, 1/2 of 1 hele golflengte zijn afhankelijk van het type antenne. Is de lengte anders dan zal er minder energie omgezet worden in een stroom en dus de ontvanger een slechter bereik hebben. Dus een antenne die te lang of te kort is zal minder goed ontvangen.

In het geval dat Gert beschrijft is de antenne te lang en door deze in te korten is het ontvangst en dus bereik beter geworden.
Aan de andere kant kun je een antenne van bv een 35MHz ontvanger beter niet inkorten al is zo'n lange antenne nog zo lastig. Sommigen verlengen de antenne om beter ontvangst te krijgen onder het motto: "hoe meer koper hoe meer ontvangst." Maar dat kan als gevolg hebben dat de antenne niet resonant is en dan juist minder goed werkt.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Theo
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: zo nov 28, 2010 1:55 pm
Contacteer:

Re: ontvanger - antenne draadjes - probleem

Bericht door Theo » wo apr 25, 2012 9:10 pm

Maar het is dus niet zo dat het altijd door de leverancier op de juiste lengte is gemaakt ?
Kan je dus bij elke ontvanger het bereik groter maken?


Theo

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: ontvanger - antenne draadjes - probleem

Bericht door han » wo apr 25, 2012 9:50 pm

Theo ik sta versteld dat jij je ook al met electronica gaat bemoeien .Ik dacht dat dat een privilege van Gert en Erik was .Toen ik nog geen brevet had is mijn vliegtuig een keer gecracht(is dit goed gespeld?) en miste ik 2antenne draden , heb toen bij Peter 2 nieuwe gehaald en het probleem was opgelost. Han.

Gebruikersavatar
Theo
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: zo nov 28, 2010 1:55 pm
Contacteer:

Re: ontvanger - antenne draadjes - probleem

Bericht door Theo » wo apr 25, 2012 10:05 pm

Han,

Ik ga er vanuit dat je gewoon een basis moet hebben voor een brevet.
Ik moet toch ergens mijn punten vandaan halen :lol:
Maar zonder gekheid ik heb in mijn jonge jaren nog een cursus toegepaste electronica gedaan :idea:

Theo

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: ontvanger - antenne draadjes - probleem

Bericht door Erikf » wo apr 25, 2012 10:32 pm

Theo schreef:Maar het is dus niet zo dat het altijd door de leverancier op de juiste lengte is gemaakt ?
Theo
Daar ga ik in ieder geval niet (meer) vanuit. Het werkt vaak goed genoeg voor normaal gebruik maar als je het uiterste eruit wil halen is er weleens verbetering mogelijk.
Theo schreef:Kan je dus bij elke ontvanger het bereik groter maken?
Theo
Normaal gesproken niet, maar dat hangt sterk af van de ontwerper en het budget en tijd dat hij heeft gekregen om een goed product te ontwerpen. Tegenwoordig moet alles goedkoop en vooral in radio's en zenders kunnen bezuinigingen slecht uitpakken maar dat is een erg technisch verhaal.
Het vergroten van het bereik wat Gert heeft gedaan is wel extreem. Ik denk aan een ontwerpfout als ze de antenne zo'n stuk te lang laten....................
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: ontvanger - antenne draadjes - probleem

Bericht door Zaktindegeute » wo apr 25, 2012 10:34 pm

Goeie zaak Theo..

Je weet nooit wanneer het van pas kan komen..Ik zoek nog een electro-man die mee een extra groep kan realiseren in de meterkast ( voor een kookplaat ;)
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie