Algemeen FPV draadje

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » wo okt 19, 2011 7:45 pm

Om te kunnen meten of mijn antenne(tjes) voor FPV goed "op de frequentie staan, of dat ze goed van lengte zijn voor deze frequentie, of om het duidelijker te maken: Of de S.W.R. ( Standing Wave Ratio ) goed is, moest ik even het e.a. aan SMA onderdeeltjes bestellen en aan elkaar froebelen...

Allereerst De bestelde "zooi.."

Afbeelding

Ik moest er voor zorgen dat mijn SMA aansluiting paste op een z.g.n."N" connector

Zo gezegd zo gedaan.. En toevallig had ik van mijn andere uitgeklede "FPV light" setje de behuizing nog bewaard.....


Afbeelding


Hier moest dus het SMA antenne connector(tje) op gemaaktworden.. (fluitje van een cent!)

Afbeelding

Kastje weer dicht, en klaar om te meten...

Afbeelding


Ik prijs me rijk met ons nieuwe lid Erik, die "toevallig de benodigde apparatuur kon regelen om het e.a. te meten..

Met een beetje mazzel kunnen we dit maandagavond voor in de avond in het clubhuis doen, zodat we daarna ook nog even bij Dirk in de loods kunnen vliegen.

@ Erik: laat me even weten of je met de getoonde N connector uit voeten kan a.u.b.
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Aanpassing 1,2 Ghz antenne(tje) voor FPV

Bericht door Erikf » wo okt 19, 2011 8:45 pm

Ziet er prima uit Gert, en die connector is de juiste, daar kan ik wel wat mee.

Tja, maandagavond...... Nooit is m'n vrouw op maandagavond met de auto weg............ je raad het al, ik kan dan dus niet komen, ik heb geen vervoer.
Zaterdag mag ik bij m'n schoonouders nog wat klusjes doen dus dat is ook al lastig.
Is een andere avond ook goed?
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Aanpassing 1,2 Ghz antenne(tje) voor FPV

Bericht door Zaktindegeute » wo okt 19, 2011 9:07 pm

Het heeft geen haast Erik...

Laat me maar weten wanneer je een keer kan op de maandagavond (als je dan toch naar Kampen komt..) Anders moeten we er speciaal voor rijden.. ;) Het heeft geen haast.. komt wel goed..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Aanpassing 1,2 Ghz antenne(tje) voor FPV

Bericht door Erikf » vr okt 28, 2011 9:03 pm

Gert,

Kun je maandagavond 31 november? De spullen om te meten heb ik al thuis.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Aanpassing 1,2 Ghz antenne(tje) voor FPV

Bericht door Zaktindegeute » vr okt 28, 2011 9:57 pm

Geen probleem...

Ik ben er... Hoe laat wil je afspreken in de keet ? Misschien daarna nog even indoor in de hal ?
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Aanpassing 1,2 Ghz antenne(tje) voor FPV

Bericht door Erikf » vr okt 28, 2011 10:53 pm

wat denk je van rond 19:30 meten, misschien wil je nog wat uitproberen met andere antennes of de lengte? En daarna natuurlijk nog even vliegen in de hal........ik heb al bijna twee weken niet meer gevlogen en de afkick verschijnselen zijn er alweer :lol:
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Aanpassing 1,2 Ghz antenne(tje) voor FPV

Bericht door Zaktindegeute » vr okt 28, 2011 10:55 pm

Ik ben er meestal tegen 19:00, ik zie je dan tegen 19:30 wel verschijnen. Ik zal alle drie mijn antenne's meenemen.
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Aanpassing 1,2 Ghz antenne(tje) voor FPV

Bericht door Erikf » do nov 10, 2011 9:12 pm

Inmiddels hebben we aan de antennes gemeten.

Afbeelding

De test opstelling. Op de koffer de antennes die we gingen meten en het doosje met het
kabeltje eraan is de meetopstelling. Het metalen doosje van de zender doet mee met de
antenne eigenschappen en dus simuleren we die met een soort gelijk doosje. Op deze foto
ben ik de spectrumanalyzer aan het calibreren voor de meting.

Afbeelding

Dit is een reflectiemeting. Alle energie die door een misaanpassing van de antenne terug
gaat naar de zender zal zeker niet meer uitgezonden worden en dus ook niet bij de ontvanger
aan komen. Dus op dit plaatje moet de lijn eigenlijk zo laag mogelijk zijn. Lager in de frequentie
is de antenne beter wat later ook bleek in andere metingen. Helemaal links in het scherm
kun je zien dat op 1.110 Ghz de helft (-3 dB)van het vermogen terug gaat naar de zender.
Bij 1.16GHz ( in het midden van het scherm) is dat wat meer. Het is al bewezen dat dit goed werkt maar ik zit toch te denken hoe we dit kunnen verbeteren maar ook hoe we die
verbeteringen meetbaar kunnen maken. (ja dit is m'n andere hobby: radiotechniek :) )

Afbeelding

Zo ziet een videosignaal eruit op een spectrumanalyzer. Aan het eind van de metingen
hebben we getest welke antenne de meeste signaal uitzond. De testantenne hebben we
op de videozender gezet en op de meetkabel hebben we de kleinste antenne gezet. Met
deze meetopstelling hebben we ook kunnen vaststellen welk kanaal staat voor welke
frequentie en het was duidelijk te meten dat de kanalen 20 Mhz uit elkaar liggen.

Gert, we moeten eens kijken wat de volgende stappen zijn want volgens mij kunnen
we nog wat verbeteren aan de meetmethode en ik wil ook eens kijken wat het effect
is van een J antenne waar we het samen al over hadden.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Aanpassing 1,2 Ghz antenne(tje) voor FPV

Bericht door Zaktindegeute » do nov 10, 2011 10:09 pm

Hallo Erik...

Een mooi en duidelijk verslag...

Ik zal eens kijken of ik voor een volgende keer een dipooltje of zo kan construeren. Ik zal eens kijken of ik nog wat kabel met een sma connectortje heb liggen, dan is dit zo gepiept..Ik zal ook eens even kijken op andere fora, daar zwerven ook van allerlei ontwerpen...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Aanpassing 1,2 Ghz antenne(tje) voor FPV

Bericht door Erikf » wo nov 16, 2011 9:51 pm

Vandaag ben ik even aan het knutselen geweest en hieronder zie je het resultaat:

Afbeelding

1 antenne is geschikt voor op de zender, die met de SMA connector met verloopkabel naar N-male.
De N connector met antenne is m'n meetantenne. Hiervan heb ik er twee gemaakt, 1 voor 1.125 GHz (video) en 1 voor 1.240 GHz (radioastronomie).
Met deze twee meetantennes heb ik wat experimenten gedaan met het meten en ik heb hiermee ook weer wat ervaring opgedaan die ik nodig heb om een meer definitieve meetopstelling te maken zonder dat ik iedere keer m'n werk mee naar huis moet nemen ;)

@Gert,
Je ontvangstantenne, gaat die ook met een SMA connector op de ontvanger?
Wat ik wil doen is via je zendantenne een signaal laten uitzenden door een spectrumanalyzer met trackinggenerator, en via je ontvangstantenne deze weer te laten meten. Dat wil ik voor de band van 1.0 GHz tot 2.0 GHZ doen zodat je precies kunt zien op welke frequentie beide antennes het beste met elkaar samen werken. Dit experiment heb ik al gedaan met m'n eigen gebouwde antennes en leverde leuke informatie op. Het werkt in ieder geval beter dan zoals we eerst hebben gemeten.

O,ja deze antennes die je op de foto ziet zij toch een beetje richting gevoelig.
Groeten,
Erik

Plaats reactie