Algemeen FPV draadje

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » za aug 30, 2014 4:10 pm

@JJ mooi duidelijk omschreven.

@ton,
Toch even de discussie levend houden om brokken te voorkomen:
Let op: frequentie hopping en dat soort technieken verminderen de kans op storing sterk maar voorkomen het niet!
En het gaat niet alleen om de frequenties maar ook de sterkte van de signalen op 2.4 GHz. Voor een zender op 1.3 GHz met 200 mW is de harmonische met zender zonder filter -50dBm op 2.4 GHz en met filter -70dBm en dat laatste is binnen de wettelijke norm. Dit zijn de waarden die ik aan m'n eigen zender heb gemeten.
Als iemand met een videozender op 2.4 GHz gaat zenden met een vermogen van bijvoorbeeld 0,5 W ( +27 dBm) is dat videosignaal al 77 dB sterker dan het signaal van 1.3 GHz zender zonder harmonischen filter.

Voor jou beeldvorming, iemand heeft met een model 600 meter ver kunnen vliegen toen hij storing kreeg van zijn videozender(zonder filter) op 1.3 GHz, de besturing was toen 2.4 GHz en met frequentie hopping. De zender stond op het model nog geen 50 cm van de ontvanger. Met filter op de zender was dit probleem weg. Conclusie: frequentiehopping betekend nog niet radiostoringvrij.
Als we dan een 2.4 GHz videozender van 0,5 W zouden nemen dan zou op dat punt waar de besturing radiostoring kreeg, die 2.4 Videozender op een afstand van 100 meter van het model dezelfde storing geven (path loss op 2.4 GHz is over 100 meter ongeveer 77 dB). Dus die storing is vele malen sterker.

Dus ja, 1.3 GHz kan storen op 2.4 GHz maar die storing is zo zwak dat je al een mid-air botsing moet hebben om voldoende dicht bij de zender te komen. Vandaar dat dit in de praktijk dus geen problemen geeft.
Ik zeg niet dat het 100% zeker storing gaat geven maar de kans dat er storing ontstaat met een 2.4 GHz videozender is vele malen groter.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is wat mijn zorg is als iemand met een 2.4 GHz videozender het veld op komt en waarom ik toch nog even reageer op die opmerking van video op 2.4 GHz.

ton schreef: Maar hoeveel mensen vliegen op 1.2 op de club?
In ieder geval Gert en ik toen ik nog met FPV op vliegtuigen bezig was. Volgens mij Sander ook. Dus ja die zijn er :) En daarbij maakte ik ook nog gebruik van 2.4 GHz besturing ;) .
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Jan Jaap » za aug 30, 2014 5:59 pm

Even voor de duidelijkheid, want ik begreep vanmiddag dat mijn uitleg niet helemaal duidelijk was:

Het is in geen geval persoonlijk bedoeld!!!!
Ik heb niets tegen een TV en een antennemast met toebehoren als die gebruikt worden. Ik heb wel moeite met spullen die, goed bedoeld ter beschikking worden gesteld en die dan een aantal keren worden gebruikt en daarna niet meer.

Daarbij heeft de verhuizing een opruimende werking. Alles wat nu weg kan hoef je niet te verslepen.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » zo aug 31, 2014 12:30 pm

Nog even een aanvulling op mijn vorig post over de mogelijke storing van 2.4 GHz.
Ik kan wel zeggen dat er kans is op storing van een 2.4 videozender maar dat zegt op zich nog niets. Dus ik ben aan het rekenen gegaan en tot de volgende waarden gekomen:

Als een model 10 meter van de piloot is, stoort de videozender binnen 1 meter afstand tot het model, bij 30 meter afstand is dat 4 meter, bij 50 is het 6,5 meter en voor 100 meter kom ik op 10 meter.
Dus als je gaat landen met je model dan moet in de aanvliegroute geen 2.4 GHz videozender zijn.

De waarden zullen in de praktijk afwijken want er spelen natuurlijk meer factoren mee maar het geeft toch een beeld van de risico's. De kans is niet 100% dat het gaat storen maar zeker ook niet uit te sluiten.

Mij persoonlijke mening is dat je niet met een 2.4 GHz videozender (of andere zender met vaste draaggolf) moet spelen waar anderen gebruik maken van 2.4 RC. De kans vind ik te groot dat een medeclublid hier last van heeft met zijn model.

(Genoeg radiotechniek nu ga ik weer verder met m'n nieuwe TriCopter ;) )
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo aug 31, 2014 1:48 pm

Foto's Erik FOTO'S !!!
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » zo aug 31, 2014 1:55 pm

bijna, de eerste foto komt er zo aan :D
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door ph-svv » zo aug 31, 2014 4:04 pm

HKpilot 2.7 binnen, ook stuk :(

@Ton, binnenkort die VR maar even op het oude bordje smd solderen?
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo aug 31, 2014 4:53 pm

niet verkeerd geflashed ?
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
ton
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:31 pm
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door ton » ma sep 01, 2014 3:55 pm

Gooi het spul vanavond maar ergens op tafel Sander.Ben er vanavond helaas niet,gelukkig woensdag wel,neem het dan wel mee.
Dan neem ik het as zaterdag weer mee terug om 3.30 ( moet dan helaas eerst weer werken)ps maak er een schema bij zodat ik weet hoe die erop moet.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door ph-svv » ma sep 01, 2014 3:58 pm

Uhm, nou zo neer gooien vind ik niet zo'n puik plan ;)

Het onderdeeltje is besteld, maar nog niet binnen.
We spreken binnenkort wel even wat af.

Dit is ongeveer de bedoeling: Youtube
Maar dan zoals HIER word uitgelegd
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
ton
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:31 pm
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door ton » ma sep 01, 2014 4:35 pm

Gaat goed komen.Moet ik alleen mee naar m'n werk nemen aangezien ik daar alles beschikbaar heb.(zelfs iets meer pro dan op je filmpje) Ik hoor het wel.

Plaats reactie