Help gezocht Multiplex RoyalPro!

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Gebruikersavatar
Nanni
Lid
Berichten: 319
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Help gezocht Multiplex RoyalPro!

Bericht door Nanni » wo jul 20, 2011 6:31 pm

Help!

Ik heb vandaag mijn zender, Multiplex RoyalPro, met wat andere spullen ontvangen.
Het feest kan beginnen. Nu aan de slag! :D

Dus snel alles uitgepakt ….. hue???? Help!!!! :o
Wie wil en kan mij op weg helpen?

Nanni

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: Help gezocht!

Bericht door frahati » wo jul 20, 2011 6:47 pm

Hallo Nanni,

wat is het probleem.

Frans :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
Nanni
Lid
Berichten: 319
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Help gezocht!

Bericht door Nanni » wo jul 20, 2011 7:15 pm

Frans,
Een beetje wegwijs maken in de zender.
b.v. Zenderaccu: 6 NiMH cellen. In de handleiding staat een accuspanning van 8.2 V. Ik zou 7.2 V verwachten. Hoe zit dat nu?
Een beetje door het programma van de zender heenlopen met wat opmerkingen zou ik ook heel fijn vinden. Dan kan je beter relativeren.
Morgen duik ik de handleiding verder in en probeer wat uit. Maar ik weet nu al dat ik dan met veel vragen blijf zitten.
Ik ga ook proberen om de easyglider te programmeren, maar of dat gaat lukken?
De vraag is nu: wie wil en kan mij daarin ondersteunen?
Nanni

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Help gezocht!

Bericht door Jan Jaap » wo jul 20, 2011 7:21 pm

Tja, dat is het mooie van die zender. Er kan zoveel mee. En elk knopje kun je apart programmeren.
Ik zou je graag willen helpen, maar ik heb geen MPX zender en ik heb in eerste instantie geen idee hoe ik je vanaf hier (achter de pc), mee zou kunnen helpen.
Dus beschrijving lezen en proberen. Er zullen vast genoeg basis instellingen instaan die goed genoeg zijn voor een zwever als de Easy glider.

Ik heb ondertussen even zitten googelen.
Als het goed is, zit er ook een flowchart bij. Anders te bekijken op Multiplex rc.de bij downloads. Daar moet je al veel uit kunnen halen.
Achtereenvolgens je eigen naam in het scherm kunnen zetten.
Bij Cumulus vliegen ze mode 1. Dat wil zeggen dat het gas rechts zit samen met de ailerons. En hoog-laag/richting op links.

Bij memory, eigenschappen kun je de modelnaam: Easyglider, glidertemplate en mode 1 programmeren.

Probeer de ontvanger aan te sluiten zodat alles het doet. Als je nog een 4x1,2V (ontvanger)accu hebt sluit die dan aan op de batterij aansluiting of op het kanaal waar de regelaar op wordt aangesloten. Liever de regelaar zelf nog niet. Die motor komt later wel. Het vervelende van die motor is dat als je de regelaar niet juist programmeert de motor kan gaan draaien net wanneer jij dat niet wilt.

Probeer via het servo menu de de servo's de goede richting uit te laten gaan (anders reversen) en de eindpunten van de servobeweging in te stellen (zodat ze de roeren niet aan gort trekken). Probeer ook de middenstand van de servo's te programmeren (zodat het vliegtuig netjes rechtuit vliegt).

Kanaal 1: linker rolroer
Kanaal 2: hoogteroer
Kanaal 3: richtingsroer
Kanaal 4: motor
Kanaal 5: rechter rolroer
en klaar is de Easyglider.

Probeer nog geen vluchtfasen te installeren zoals, start, thermiek, speed en landing.
Probeer nog geen mixers te programmeren, maar alleen standaard mixers te gebruiken. (Ik heb het nog nooit hoeven doen op mijn Futaba)
Probeer de basistemplate glider te vinden (nr. 5). Vaak staan een aantal dingen dan al goed.

De functie combi switch is een goede mixer die er voor zorgt dat je model minder hoekig door de bocht gaat. De mixer mixt de rolroeren (master) met het richtingsroer (slave). Een instelling van 15-25% voldoet.
Een andere mixer is differentieel. De beweging van de rolroerservo's naar onderen mag de helft minder zijn dan naar boven. Teveel naar onderen geeft een haakeffect en is verlies.
Daarnaast bestaat er nog zoiets als expo. Dit zorgt er voor dat de servo's minder snel bewegen rondom de stick in het midden, terwijl je bij volle stick uitslag nog steeds de maximale servo uitslag hebt. Ik heb bij mijn modellen allemaal -40% expo staan. Sommige vinden dit veel (zoals bij F3A kisten die figuren vliegen) dit is naar eigen wens in te stellen.
Dan is er nog een functie die Dual rate wordt genoemd. Die zorgt ervoor dat je door het bedienen van een schakelaar de servobeweging van 100% naar bijvoorbeeld 70% gaat, al naar gelang je ingeeft (het kan ook andersom van 100% naar 120%). Zeker bij een eerste vlucht is deze instelling bij hoog/laag wel erg prettig.
Ook bij de 70% stand zou ik de expo programmeren.

Nou voorlopig even genoeg te doen.
Succes
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Help gezocht!

Bericht door luppie » wo jul 20, 2011 8:04 pm

Ik ken iemand (frans) bij ons op de club die aardig wat af weet van MPX :D
Wanneer je de zender en vliegtuig mee neemt kan hij er vast mee helpen.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Help gezocht!

Bericht door Zaktindegeute » wo jul 20, 2011 8:04 pm

Die ken ik ook :P
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: Help gezocht!

Bericht door frahati » wo jul 20, 2011 8:33 pm

Hallo Nanni,

zo te horen en zien wijzen een aantal van onze leden in mijn richting.

Indien je zaterdag op de club bent kan ik je wel wegwijs maken met de royal pro.

groet Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Help gezocht!

Bericht door Jan Jaap » wo jul 20, 2011 8:40 pm

Aan de andere kant kun je ook losse servo's en een ontvangeraccu in de ontvanger steken en kijken wat er gebeurt, als je met je stick in die doos roert. (ik krijg altijd een klap voor mn kop) ;)
Je wordt in eerste instantie compleet overrompeld door het uiterlijk en alle mogelijkheden die zich openbaren op het moment dat je op een knopje drukt. En dan komt inderdaad de vraag: Wat gebeurt er nu...........???????
Maar als je even verder zoekt, kom je al een heel eind.

Je kunt op 2 manieren met de gebruiksaanwijzing omgaan:
De eerste is niet lezen en zelf prutsen. Als het moeilijk wordt alsnog erbij pakken.
De tweede is ook niet lezen en HELP roepen. Als het nog moeilijker wordt: harder HELP roepen. :lol: :lol: :lol:
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Nanni
Lid
Berichten: 319
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Help gezocht!

Bericht door Nanni » do jul 21, 2011 12:00 pm

Okidoki, zaterdagmiddag neem ik de spullen mee.
Ondertussen hoop ik een eind verder te komen. Bedankt voor al die goede adviezen. :shock:

Nanni

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Help gezocht!

Bericht door Zaktindegeute » do jul 21, 2011 12:37 pm

Wat je ook zou kunnen doen is kijken op YouTube. Gewoon merk en type ingeven en het geen wat je wilt weten, wedden dat je wat vind....
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie