OXS

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

OXS

Bericht door frahati » di feb 27, 2018 10:01 pm

Hoi

OXS build Vario ,


wie weet een adres waar dit te koop is en dan ook met TEK

Groet Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: OXS

Bericht door Jan Jaap » wo feb 28, 2018 9:22 am

Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: OXS

Bericht door Jan Jaap » wo feb 28, 2018 9:25 am

Volgens mij heeft Gerrit al eens zoiets gemaakt.

http://forum.mvc-cumulus.nl/viewtopic.php?f=25&t=1888
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: OXS

Bericht door Tonnie78 » wo feb 28, 2018 10:05 am

OpenXsensor is niet te koop volgens mij. Dit is een stukje software en de hardware moet je zelf in elkaar zetten. Zowel Gerrit als ik hebben dit alwel gedaan. Ik maak altijd mijn vario op deze manier. De TEK vario heb ik nog niet gemaakt.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: OXS

Bericht door flymax » wo feb 28, 2018 10:19 am

Tegelijk met Tonnie getypt en daardoor dubbel :D

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: OXS

Bericht door Tonnie78 » wo feb 28, 2018 2:40 pm

Voor het zelf maken van een TEK vario met OpenxSensor heb je een Arduino nodig en een MS5611 druksensor.

Het deel wat het verschil maakt tussen een gewone vario en een TEK of total energy compensated Vario is de buis die in de luchtstroom wordt gemonteerd.

Even voor de geïnteresseerden een beetje uitleg. Een standaard vario is een hoogtemeter die werkt op luchtdruk. Naarmate je toestel stijgt neemt de luchtdruk af. Door de luchtdruk te meten en te vergelijken met voorgaande metingen kan je vaststellen of het toestel stijgt of daalt. En je kan de hoogte bepalen.

Dit wordt veel gebruikt om vast te stellen of er thermiek is. Het enige lastige aan dit type vario is dat hij ook reageert als je zelf up geeft. Het zogenaamde knuppelthermiek. Op dat moment stijg je door snelheid van het toestel om te zetten in hoogte. Je stijgt dus maar je toestel wordt langzamer. De energie die in het toestel zit vanwege zijn hoogte is potentiële energie. De energie die in het model zit vanwege zijn snelheid is kinetische energie. Je kunt dus door aan te duiken potentiële energie omzetten in kinetische. Je vario reageert hier dan op met een duurtoon die dalen aangeeft.

Een TEK vario is uitgevoerd met een speciale meetbuis die de druk meet. Deze is dusdanig gevormd dat hij de druk stromingstechnisch aanpast aan de vliegsnelheid. Met andere woorden als de snelheid toeneemt wordt de druk lager. En neemt de snelheid af dan stijgt de druk. Als je dus met een toestel met TEK vario je snelheid omzet in hoogte door up te geven dan ziet de vario dit niet als thermiek. Stijgen geeft normaal gesproken een lagere druk maar door de lagere snelheid verlaagt de druk. Eigenlijk wordt dus de totale energie van het toestel gemeten.

Dit heeft als voordeel dat je bijvoorbeeld tijdens het snel doorsteken op zoek naar thermiek kan blijven dalen om snelheid te behouden en toch hoort dat je in thermiek vliegt.

De meeste standaard vario' s in de modelbouw kunnen eenvoudig worden omgebouwd tot TEK vario. Je moet alleen een TEK buis aansluiten op de druksensor die in de vario zit. Het enige nadeel is dat door de snelheidscompensatie de hoogte meting niet meer helemaal correct is.

Bij de OpenxSensor is dit op te lossen door twee druksensoren te gebruiken. 1 voor het meten van de hoogte gebaseerd op de statische druk en 1 voor het meten van de verticale snelheid op basis van de druk van de Braunschweich of Nicks meetbuis.

Afbeelding

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: OXS

Bericht door frahati » wo feb 28, 2018 5:27 pm

Hoi Tonnie,

Tek buis heb ik wel, we hadden het er pas over dat deze ook geschikt is voor M-link

kun je linkjes plaatsen welke ik dan moet hebben incl arduino voor het programmeren

Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: OXS

Bericht door Tonnie78 » wo feb 28, 2018 5:32 pm

De druksensor is deze.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 0343424531

De arduino kan je verschillende voor gebruiken. Ik gebruik meestal de nano omdat deze uitgevoerd is met USB op het bordje. Makkelijk met programmeren

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 1601613488

Een Arduino heb ik wel voor je liggen.

Plaats reactie