arduino broedmachine

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: arduino broedmachine

Bericht door luppie » za mar 25, 2017 8:34 am

Wanneer je start met arduino is dit veel te complex denk ik. Je moet dit in verschillende onderdelen aan pakken.
Luppie schreef:Het maken van de software koste mij zeker 100 uur en dan komt het solderen en monteren etc er nog bij. Ik denk alles bij elkaar 150 uur werk.

De software is momenteel 540 regels lang (master + slave) maar er komt nog wat bij.

Begin met die knop en dat lampje laten branden. Laat het lampje dan bijvoorbeeld 20 seconden na het drukken branden.

En dan dat keer motortje (servo). Je moet hiervoor ook een digitale klok maken die aan geeft wanneer het motortje keert.

probeer daarna die twee sensoren aan te koppelen en uit te lezen (temperatuur en vocht). Dit is al lastig omdat die dingen digitaal zijn en vaak via een two wire bus gaan. Je kunt meerdere sensoren om die twee draden aansluiten en kunt ze met arduino "oproepen" door hun busadres te gebruiken.

Je moet dan iets aan sturen voor verwarming en bevochtiging. Hiervoor gebruik ik een solid state relais. Het type wat ik heb werkt rechtstreeks op de uitgang van arduino. Mijn bevochtiger was op USB, 5V dus ik kon schakelen met een transistor en wat weerstanden.

Dan gebruik je een PID om de verwarming en bevochtiging aan te sturen. Hij gebruikt de gemeten waarden om de gewenste waarde te halen. Je moet dan beslissen of je de gewenste waarde instelbaar maakt. Ik denk dat dit moet wanneer je wil corrigeren. Eigenlijk wil je dan weten wat de ingestelde waarde en gemeten waarde is. Dan moet je een display op arduino aansluiten wat dit aan geeft.

De ventilator van mij was een klein dingetje die altijd aan stond dus niet via arduino. De bevochtiger is een simpele USB ultrasoon bevochtiger.

Je mag mijn programma wel hebben. Geef maar aan of je die wilt dan plak ik hem hier onder.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie