Het was even knetteren maar de bliksem is weer uit de lucht.
Probleemstelling bij de maiden van de Bergfalke.
--ik had de spanning van de 2s 2400 35 c Lipo verlaagd van 8,4 naar 7,4V (dus gedeeltelijk ontladen)
--volgens JJ is de voltage nog wel goed maar welke capaciteit heb je nu nog?
Vervolgens komen wij onafhankelijk van elkaar met onze vraag terecht bij Ernst Grundmann, specialist op het gebied van model elektronica van het MBF.
Enkele passages uit zijn beantwoording zijn:
Wanneer die zwever met een 2S LiPo de lucht in is gegaan die slechts 7,4V was mag je blij zijn dat het goed is afgelopen. Hoewel dat is wel een beetje overdreven.
Wanneer je dus een accu onbelast meet en hij is 7,4V betekend het dat de accu al behoorlijk ver leeg is. Het zou zo maar kunnen dat de accu dan nog maar voor minder dan 20% geladen is. Hier is dus een behoorlijk risico genomen.
Nu de eigenlijke reden, Futaba en Corona geven op dat 7,4V de maximale spanning is en een volle LiPo is 8,4V!
Die "angst" kan ik me voorstellen maar hij is onterecht.
Dus maak je geen zorgen, laad de LiPo netjes op en gebruik hem veilig voor je model.
Succes.
Klaas, sorry dat ik je met een niet luchtwaardig model heb laten vliegen.
Ook sorrry aan JJ en wij schudden elkaar weer de hand.
Groet, rob.
Bergfalke en lipo spanning
- kadet
- Berichten: 405
- Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
- Contacteer:
- Tonnie78
- Berichten: 973
- Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
- Contacteer:
Re: Bergfalke en lipo spanning
Toch mooi he zo'n forum. Zo blijven onze toestellen in de lucht, maar onze meningsverschillen blijven niet zweven
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Bergfalke en lipo spanning
het is niet zo moeilijk om er achter te komen hoe vol de accu nog is. Je moet hem dan ontladen met je acculader hij geeft nadien aan hoeveel capaciteit hij heeft ontladen. Ook bij het opladen kun je dat zien al moet je daar wel iets vanaf trekken omdat niet alles in de accu blijft hangen. Ik start nooit met een vliegtuig wanneer de accu met zijn celspanning onder de 4V zit omdat je dan niet zeker weet hoeveel er nog wel in zit. Een leeg gevlogen accu kan na een tijd best weer 3,6V per cel aangeven.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- ton
- Lid
- Berichten: 745
- Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:31 pm
- Locatie: zwolle
- Contacteer:
Re: Bergfalke en lipo spanning
Voor iedereen en niemand in het bijzonder:In mijn vliegtas zit ALTIJD een capaciteitsmeter die IEDEREEN mag gebruiken.
Gewoon pakken en gebruik van maken! zal zeker niet op een procent nauwkeurig zijn maar voor ons gebruik toereikend.
enige ps je : gooi hem na gebruik weer terug
Gewoon pakken en gebruik van maken! zal zeker niet op een procent nauwkeurig zijn maar voor ons gebruik toereikend.
enige ps je : gooi hem na gebruik weer terug