Failover Regulator van H-King

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Failover Regulator van H-King

Bericht door ph-svv » zo apr 26, 2015 3:00 pm

Anders is er nog de Powerbox Gemini 2, die levert 7,4v

Leesvoer:
https://www.powerbox-systems.com/upload ... nal_01.pdf
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: Failover Regulator van H-King

Bericht door kadet » zo apr 26, 2015 3:35 pm

http://www.f3alorenz.de/zb-elektronik/b ... regler.htm
Deze site geeft aan dat er vele wegen naar Rome leiden.(klopt, ben er net geweest)

Maar moet ik wel naar het gebruik van 2 lipo`s????
Wie op de club gebruikt dit?
Is een goede stabilisator niet het belangrijkste, ik denk aan de SBEC van JETI.(Frans)

Rob.

NB: ter geruststelling, ik heb voor het testen van servo`s etc. de 2S-lipo ontladen tot 7,2 V.

Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: Failover Regulator van H-King

Bericht door kadet » zo apr 26, 2015 3:50 pm

Een reaktie op het DIODE verhaal van Sander in MBF.


Ernst Grundmann

Vriend van modelbouwforum.nl


Waarom zijn diodes niet voor RC toepassingen geschikt?
Waar je waarschijnlijk op doelt is diodes gebruiken om de spanning van een accu iets te verlagen. Als de accuspanning net iets te hoog is wordt nog wel eens een diode, of twee in serie, gebruikt om die spanning te verlagen. Daar zijn diodes inderdaad niet echt geschikt voor.
Voor een toepassing zoals deze, twee accu's kunnen gebruiken, zijn diodes eigenlijk de enige simpele manier. In serie met elke accu een diode opnemen zodat de accu's van elkaar gescheiden worden in het geval er één de mist in gaat. Is er één eerder leeg of raakt hij kortgesloten of wat dan ook dan zal de diode er voor zorgen dat de andere accu ongestoord stroom kan blijven leveren aan je besturing.
Het enige nadeel is wel dat je inderdaad enige spanningsverlies zal hebben. Bij het gebruik van Schottky diodes is dat verlies het geringste maar er is nog steeds een beetje verlies.

Beide accu's zullen even snel ontladen, de inwendige weerstand is zo gering, en ook het verschil hier in, dat dit absoluut niet die invloed zal hebben als je hier omschrijft. Zeer zeker niet bij de stroom die je besturing uit de accu's trekt. Pas als je iets van 50A of nog meer uit die accu's gaat trekken kan die inwendig weerstand een merkbare rol gaan spelen.

Even een voorbeeldje wat je misschien meer zal aanspreken.
Stel je hebt twee emmers met water waar onderin een opening zit. De ene opening heeft een doorlaat van 10mm en de andere van 15mm. Op beide openingen sluit je een slang aan met een doorlaat van 20mm. In elke slang zit een terugslagklep zodat het water niet terug de emmer in kan. Zo'n terugslagklep is een diode! Die twee slangen sluit te via een Y koppeling op één afsluiter met een doorlaat van 40mm aan.
Nu vul je de eerste emmer tot de helft en de tweede helemaal. Als je de afsluiter een klein beetje open draait zal er een kleine stroom water gaan lopen. Omdat de ene emmer helemaal vol is zal de druk (de spanning) hoger zijn en dus zal daar het water uit gaan stromen. De druk in de andere emmer is lager dus zal de terugslagklep dicht blijven zodat het water uit de tweede emmer niet daar door naar de eerste emmer kan lopen.
Pas wanneer die tweede emmer tot de helft leeg is zal de druk in beide emmers gelijk zijn en gaat die tweede terugslagklep ook open. Dan gaan beide emmers dus even veel water leveren.
Nu draai je de afsluiter helemaal open en kan er heel veel water uitstromen. De doorlaat van de eerste emmer is maar 10mm dus de weerstand voor het water is hoger dan die van de tweede emmer. Daarvan is de doorlaat 15mm. Nu kan het gebeuren dat de eerste emmer iets minder water gaat leveren omdat de inwendige weerstand hoger is. De verschillen zijn echter maar heel gering dus het verschil zal ook heel gering zijn. ;)

De meeste fabrikanten van HV servo's geven op dat de servo's geschikt zijn voor 2S LiPo accu's. De nominale spanning is inderdaad 7,4V maar die fabrikanten weten heel goed dat een volle 2S Lipo 8,4V zal leveren. Daar kunnen die servo's dan ook echt wel tegen! De "gewone" servo's worden gespecificeerd bij 4,8V. Maar een volle NiCad accu net van de lader kan ook bijna 6V afgeven. Daar kunnen die servo's dan ook wel (kortstondig) tegen. Daar wordt door sommige gebruikers "misbruik" van gemaakt door de servo's constant op 6V te gebruiken. En dan zijn ze verwonderd als die servo's al vrij snel versleten zijn of zelfs in rook opgaan. Die NiCad accu's waren dan wel 6V maar die spanning zakt al binnen enkele minuten tot rond de 5V en dat houden die servo's veel langer vol.
Dat geldt dus ook voor de LiPo's Die zijn net van de lader ongeveer 4,2V maar die spanning zakt vrij snel tot onder de 8V en dan zit je binnen de veilige grenzen van de servo's.


Laatst bewerkt: Vandaag om 13:48


Ernst Grundmann, Vandaag om 13:17

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Failover Regulator van H-King

Bericht door ph-svv » zo apr 26, 2015 4:10 pm

Ik had het al gelezen, zoveel mensen zoveel meningen...
Kies een oplossing waar je je goed bij voelt, volgens mij heb je nu keuze genoeg :D

Om je vraag te beantwoorden, ik gebruik het momenteel in 3 (binnenkort 4) van mijn kisten.
Zodra het serieus groot wordt, qua spanwijdte of gewicht, dan komt er een dubbele spanningsvoorziening in.

Als je HV servo's via een BEC gaat voeden verklaar ik je voor GEK, dan heeft een HV servo juist geen nut meer :mrgreen:

Zoals Ernst ook aangeeft kan het dus gewoon op 8.4V, waarom je een SBEC gaat toepassen is mij een raadsel.
Spanning word niet mooier dan rechtstreeks uit een lipo, bij een SBEC juist niet omdat de spanning heel snel aan en uit gezet wordt om de spanning te verlagen.

Kijk hier maar even:
https://www.youtube.com/watch?v=hgXP4__GjSo

Succes met je keuze.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: Failover Regulator van H-King

Bericht door kadet » zo apr 26, 2015 4:51 pm

OK Sander dan moet het toch met Schottky Diodes, want ik heb nog geen failswitch kunnen vinden zonder BEC.
Komt tijd komt raad zullen we maar zeggen, want ik heb nog geen haast.

Rob

Gebruikersavatar
ton
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:31 pm
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Failover Regulator van H-King

Bericht door ton » zo apr 26, 2015 5:30 pm

Tsja dure oplossingen zijn er voldoende.Zelf heb ik vele male het zelf "gevonden"in wat huisvlijt.. http://nl.wikipedia.org/wiki/78xx-spanningsregelaar is dit eigenlijk niet voldoende? heb hier zelf meermalen veel plezier van gehad en is zeer makelijk te realizeren.Wil je hier wel me helpen als dit alles is wat je wenst.Voordeel is ook wel dat je voor ong.4 euro klaar bent. zo kan het ook ,
http://www.circuitsonline.net/forum/view/112944


(Volare acceptabilis est.) :lol: :lol:

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

niet persoonlijk bedoeld

Bericht door ph-svv » zo apr 26, 2015 6:28 pm

Tja, wat kan ik hierop zeggen.
Ik ga niet hier inhoudelijk niet op reageren omdat het anders waarschijnlijk verkeerd opgevat word.

Ik begrijp niet goed waarom je zelf iets in elkaar gaat prutsen terwijl er bewezen goede systemen zijn?
Enkele voordelen van deze systemen zijn:

Het is niet zonder reden dat ze allemaal opgebouwd zijn met de volgende onderdelen:
- zonder mechanische schakelaars.
- een microcontroller voor spannings-bewaking en signalering.
- HF ontstoring van de servo(draden)
- etc

Als je dan zo'n mooie kist heb zou ik persoonlijk niet beknibbelen op een goede stroomvoorziening.
Het kost wat meer, maar je kan 'm ook verhuizen naar je volgende kist, het is dus nooit weggegooid geld.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Failover Regulator van H-King

Bericht door Jan Jaap » zo apr 26, 2015 6:32 pm

Die Bergfalke heb ik opgezocht op de site van Aeronaut en heeft een 3,5m spanwijdte.
Er moeten servo's in voor hoogte, richting, remkleppen en rolroeren.
Ik lees dat je 4,6 kg Corona servo's gaat plaatsen in HV uitvoering. Is dat voor alle roeren?

Waarom je keuze voor twee lipos voor 6 servo's? En allerlei moeilijke schakelingen?

Die 4,6 kg servo's zijn naar mijn idee al over bemeten en waarom op HV?

Komt er een motor in?

Is het misschien een optie om een BEC van 10Ampere te nemen voor de besturing, de servo's minder zwaar te kiezen met kunststof tandwielen, analoog en gewoon op een normale spanning van 5,5V
en een aparte stroomvoorziening voor de ontvanger?
Volgens mij een stuk simpeler.

En vat het niet verkeerd op, maar het is geen 3D kist.
De servo's hoeven geen extreme houdkrachten vast te houden!!!
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Failover Regulator van H-King

Bericht door Tonnie78 » zo apr 26, 2015 9:03 pm

Als ik het goed begrijp wil je een dubbele spanningsvoorziening naar je ontvanger om de spanningsvoorziening te garanderen. ( redundancy )

Op zich natuurlijk altijd goed, maar dan zou ik denk ik ook polyswitches tussen je batterijen en je servo's plaatsen. Batterijen kunnen defect raken, maar je servo's zouden ook kortsluiting kunnen veroorzaken. Een kort gesloten servo kan zoveel stroom vragen dat je ontvanger en de overgebleven 5 servo's niet meer kunnen functioneren. Daar helpt een tweede batterij ook niks aan. Dus als je je elektrische systeem betrouwbaarder wilt maken kun je door deze polyswitches de stroomvoorziening naar iedere individuele servo begrenzen. Bij een te hoge stroom naar een servo opent de polyswitch de verbinding tussen batterij en servo en wordt dus een te hoge stroom voorkomen.

Afbeelding

Polyswitch

Deze kan je bijvoorbeeld hier bestellen. Kost je nog geen 2 euro voor 10 stuks en wat soldeerwerk.
http://www.ebay.nl/itm/10pcs-Resettable ... 2ed3242627

De door jou aangegeven servo's gebruiken volgens de fabrikant maximaal 400mA dus dan is een polyswitch van 500mA prima lijkt mij.

Dan je twee batterijen via een schottky diode naar de ontvanger. Omdat ook schakelaars storing kunnen veroorzaken zou ik tussen de batterijen en de diodes twee schakelaars plaatsen om je toestel uit te schakelen. Dit zouden de standaard ontvanger accu schakelaars kunnen zijn, waarbij je een mechanische verbinding maakt tussen beide bedieningknopjes zodat je met een handeling beide schakelaars bedient.

Afbeelding

Tot slot zou ik als je eenmaal zover gaat ook graag beide spanningen op mijn zender willen terug ontvangen via telemetrie. Dit zou volgens mij moeten kunnen met twee externe spanningssensoren. Voor zover ik begrijp heeft jou ontvanger ook een ingebouwde sensor voor de ontvanger accu spanning maar deze is in dit geval zinloos, omdat die altijd de hoogste spanning zal aangeven. Voor wat betreft veiligheid ben je meer geïnteresseerd in de laagste spanning. Dus vandaar de twee spanningssensoren.

LET OP DIT WERKT ALLEEN ALS ZOWEL JE ONTVANGER EN JE SERVO'S GESCHIKT ZIJN VOOR 7,4 VOLT ZOALS IN ROB ZIJN GEVAL !!!

Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: Failover Regulator van H-King

Bericht door kadet » zo apr 26, 2015 10:06 pm

Hallo Jan Jaap,

Allereerst; zoals bekent stel je een vraag en krijg je tien meningen.

--de Bergfalke wordt gebouw als zwever.
--de keuze voor HV is ingegeven door de direkte voeding vanuit een (of meerdere) 2S-lipo.
--de DS-MG-wing-servo`s van Corona passen mooi binnen de bekleding van de vleugel.
--ook de H + R + sleep servo`s zijn van Corona type DS339 ook in MG.
--dat de servo`s in stelkracht overbemeten zijn kan naar mijn mening nooit een nadeel zijn.

Dan stel ik een vraag over de toepassing van 2 lipo`s met een failsave, omdat er in diverse publikaties adviserend over gesproken wordt, safety first denk ik dan.

Uit de diverse beantwoordingen begrijp ik nu dat de toepassing van 2 lipo`s geen gemeengoed is binnen de club, m.u.v. Sander?

Ik heb nog de tijd tot eind augustus, want voor die tijd is de Bergfalke nog een bouwprojekt.

Beste groet en bedankt voor het meedenken,

Rob.

NB: Tonnie bedankt voor het schema en kom daar op terug.

Plaats reactie