Aansluiten regelaar

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
foetsie

Aansluiten regelaar

Bericht door foetsie » wo jan 29, 2014 10:13 am

Hoe sluit ik de regelaar van de E motor op het rc gedeelte aan bij gebruik van separate voedingen voor het Rc deel?

In m,n grote brandstofkisten heb ik 2 accu’s voor de voeding van het rc deel en een powerbox met daaraan de ontvanger(s) en de servo’s.
Nu heb ik een 6 meter 14 kg zwever welke voorzien gaat worden van een dikke E motor en regelaar. Om niet afhankelijk te zijn voor de voeding voor het rc deel van de regelaar/motoraccu komt er ook daar een separate dubbele voeding/powebox in.

Hoe sluit ik nu de regelaar aan?:
1. Gewoon direct op de powerbox
2. Gewoon direct op de Rx
3. Maakt niet uit
4. Kan helemaal niet direct want:
- Is het zo dat vanwege de voeding uit de separate accu’s en niet ook een voeding mag zijn via de regelaar?
- Moet er een speciale voorziening geplaatst worden aan het snoertje van de regelaar zodat het signaal van de Rx (eventueel via de powerbox) wel naar de regelaar kan maar de spanning van de motoraccu niet naar de powerbox cq Rx gaat?
Wie van jullie vliegt er met een E motor met meerdere separate voedingen via een powerbox en weet hoe je dit moet aansluiten?

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Aansluiten regelaar

Bericht door ph-svv » wo jan 29, 2014 11:41 am

Henk,

He vraagstelling is mij niet helemaal duidelijk, maar wat ik je kan vertellen is dat de regelaar die je in de K8 nodig hebt een van het OPTO type is.
Dit wil zeggen dat je RC gedeelte geen voeding krijgt uit de regelaar, alleen de motor.

Afhangelijk van de stromen die er naar de servo's gaan, zul je dan moeten kiezen voor een powerbox of direct via de ontvanger voeden.
Voor die laatste optie zou je dan bijvoorbeeld 4x 2/3 NiMH 3300mAh cellen kunnen gebruiken bijvoorbeeld, die trek je op een dag vliegen niet leeg.

Je kan de regelaar zien als de gas servo.

PS. Dit draadje staat nu op de verkeerde plek (onze vlieglokatie), ik heb al verzocht om deze te verplaatsen.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

foetsie

Re: Aansluiten regelaar

Bericht door foetsie » wo jan 29, 2014 12:15 pm

Met dank aan Richard Branderhorst,Albertino Doomen en N.P.S. (modelbouwforum): de rode draad van het snoertje regelaar/Rx doorknippen. De zwarte mag ook maar laat maar zitten voor de sterkte. Anders wordt het zo'n dun snoertje met alleen de signaaldraad.

Het gaat er dus om de de Rx niet en door de separate accu's en door de motoraccu via de regelaar wordt gevoed.

Nu worden de powerbox, Rx en servo's gevoed door de 2 separate accu's en de regelaar krijgt z,n voeding van de motoraccu.

Gaat de motoraccu of de regelaar stuk dan blijft het model bestuurbaar en daar ging het om.

Ja...ik ben nog niet zo handig met dat forum gedoe....Johannes kun jij dit zoals Sander zegt op de juiste plek zetten?

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Aansluiten regelaar

Bericht door ph-svv » wo jan 29, 2014 12:40 pm

Sorry Henk, maar je bent toch echt verkeerd geïnformeerd.

Nooit doorknippen !!!

Even met een mesje het weerhaakje uit het stekkertje iets omhoog tillen dan kan het contact eruit geschoven worden,
daar doe je wat krimpkous omheen. Mocht je 'm ooit weer nodig hebben kan je het zo herstellen.

NB. Bij een OPTO regelaar (dit is in de regel bij meer dan 8 cellen zo) krijgt je ontvanger geen voeding uit de motor accu en doet de rode draad niets.
mijn advies lekker afblijven !
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: Aansluiten regelaar

Bericht door frahati » wo jan 29, 2014 12:42 pm

Hallo Henk,

wat betreft het doorknippen van het draadje, alleen het rode draadje afknippen en isoleren
de andere 2 heb je nodig om te kunnen communiceren.

Groet Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Aansluiten regelaar

Bericht door ph-svv » wo jan 29, 2014 12:56 pm

Henk,

Hierbij alvast een goedkope setup voor je K8b, zoals gevraagd.

Accu's 5S 5000mAh (2 nodig)

120A Regelaar
of
80A Regelaar
en
programmeer kaart

Motor Ik heb bewust voor Dymond gekozen, lagers in de HK motoren zijn niet best.

Je kan zelf op de draaibank een verlengde motor as maken, alleen de prop keuze laat ik even aan Frans over...
Phoenix adviseert een 20x13 prop bij 150Kv, ik heb gekozen voor 200Kv dus de prop kan wat kleiner.

HIER alvast een kleine berekening
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

foetsie

Re: Aansluiten regelaar

Bericht door foetsie » wo jan 29, 2014 1:23 pm

ja, bij de stekker loshalen stond ook op het forum ( indien een niet Opto type regelaar). En je weet het ondertussen..ik knip zomaar 10.000 volt door want kennis van elektro het ik (gelukkig) niet. Denk dat ik m,n handtekening ook maar aanpas met de kreet "gelukkig meer verstand van benzinemotoren"

Heb nog even de beschrijving/mogelijkheden van de HK Opto nagelezen...gelukkig heb ik meer etc....snap er geen moer van maar that,s where friends are for..

Volgens Albertino Doomen ( Rc Heliparts) die met een dergelijke set up in z,n giga e helies vliegt kun je volstaan met alleen de signaal draad. Maar laat de zwarte er ook maar aan ander wordt het zo'n iel snoertie.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Aansluiten regelaar

Bericht door ph-svv » wo jan 29, 2014 1:26 pm

Gewoon een OPTO regelaar plaatsen en verder van de snoertjes afblijven is mijn advies.
Kan dan zo je ontvanger in en klaar is Henk :D

Had ik al gezegd dat ik een groot aanhanger ben van het K.I.S.S. principe ?
(Keep It Simple Stupid!) :lol:
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Aansluiten regelaar

Bericht door flymax » wo jan 29, 2014 1:32 pm

volgen mij heeft Henk nu een heleboel antwoorden, maar nog steeds geen spanning op zijn powerbox. Wat is de maximale ingangsspanning die de powerbox mag hebben? M.a.w. kun je er een 5S accu direct aan hangen? Als dat het geval is: dan kun je de 2 accu's direct aansluiten op de powerbox. Zo niet: dan raad ik je aan om met aparte accu's te gaan werken voor de powerbox. Technisch gezien zou je met twee BEC's de spanning van de 5S accus naar beneden kunnen brengen om de powerbox te voeden, maar dan koppel je wel heel veel elektronica aan elkaar.

Max

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Aansluiten regelaar

Bericht door ph-svv » wo jan 29, 2014 1:37 pm

De vraag is of je een powerbox nodig hebt, ik ben (nog) niet thuis in deze materie en ik weet ook niet welke erin komt.
Voor zover ik gisteren begrepen heb komen er Dymond D-7550MG's in (140Ncm)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Plaats reactie