Maandagavond vliegen

Geef hier (desgewenst) aan of je op een andere dag, of op een andere locatie (b.v. hellingzweven) wilt vliegen
Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

wederom niet persoonlijk bedoeld

Bericht door ph-svv » di jun 02, 2015 11:16 am

ton schreef:Maar nu Max z'n Taylorcraft af heeft is slepen geen probleem meer!
Grappig, Ik heb al zeker een jaar een BigLift klaarstaan om te slepen en heb dit ook meermaals aangeboden (zelfs apart draadje voor gemaakt).
Maar tot op heden staat deze helaas vaak werkeloos in de schuur of op het veld.

Wat ik eigenlijk niet helemaal begrijp is waarom een aantal zaken altijd aan een vaste groep mensen binnen de club word uitbesteed.
Ik ben er van overtuigd dat je op deze wijze de kennis/ervaring binnen de club niet vergroot, waardoor je altijd op deze groep mensen terug moet vallen.
Dat is iets wat ik eigenlijk best wel jammer vind, mede omdat we het op deze manier ook juist in stand houden.
Het lijkt mij handiger als er juist meerdere slepers zijn bijvoorbeeld :D

(mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen.. je hoeft het er niet mee eens te zijn uiteraard)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Maandagavond vliegen

Bericht door Tonnie78 » di jun 02, 2015 11:48 am

Naar mijn idee is het sleutelwoord hier ERVARING. Veel van de mensen die hun zwever omhoog laten trekken hebben hier nog niet zoveel ervaring mee en het is dan een geruststellende gedachte dat de piloot van de sleepkist wel ervaren is en je ziet dat Max het slepen onder de knie heeft. Maar ik ben het helemaal met je eens dat het zonde is dat er maar één persoon is die sleept. Dus zodra ik míjn Kestrel af heb hang ik hem achter de Biglift en gaan we samen oefenen. OK?

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Maandagavond vliegen

Bericht door Jan Jaap » di jun 02, 2015 1:44 pm

Sander, niet om vervelend te doen, maar naar mijn idee ben je nog steeds bezig om de juiste setup te vinden voor je sleepkist(en). De ene keer is het die prop, dan die motor (elektro of brandstof), dan weer een andere regelaar, dan een servo die het niet goed of goed genoeg doet. Dat wekt niet echt veel vertrouwen. Daarbij heb je ook nog een keer verschillende kisten waarmee je wil gaan slepen.

Zoals ik er tegenaan kijk is er met alle kisten wel iets, wat volgens jou anders zou moeten. Maar dat komt ook omdat je elke keer met een andere kist komt. Het overzicht ontgaat ons dan, maar is voor jou waarschijnlijk wel duidelijk genoeg.
Je kunt je voorstellen dat als jij nog in de experimenteer fase zit, niemand zijn kist wil opofferen.

Max komt met zijn Porter en iedereen weet, dat als je daar achter hangt me je clubzwever of iets vergelijkbaars, het wel goed komt.

Dit is hoe ik er tegenaan kijk, maar je mag me natuurlijk wel verbeteren of overtuigen dat het anders is.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Maandagavond vliegen

Bericht door ph-svv » di jun 02, 2015 7:52 pm

JJ, Geen idee hoe je hierbij komt, maar op mijn electro slepers zit al tijden de zelfde setup/servo's.

Ik voeg er soms iets aan toe om de veiligheid te waarborgen, maar dat heeft helemaal niets met experimenteren te maken.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je de boel vanuit het negatieve benaderd ipv met iets constructiefs te komen.. Toch?

Ik zou er voor kunnen zorgen dat ik op zaterdag een sleper bij me heb, omdat Max al op maandag sleept, dan kan hij op zaterdag ook eens zweven. Maar als er geen zwervers komen heeft het ook geen nut een sleper mee te brengen.

Ervaring kun je alleen opdoen door het te doen, ik was ook niet gelijk van plan om de mooie nieiwe minimoa van Ton er achter te hangen.

Hopelijk komt er door deze kanttekening van mij binnenkort wat meer sleepwerk langs.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Maandagavond vliegen

Bericht door Erikf » di jun 02, 2015 8:32 pm

ph-svv schreef:JJ, Geen idee hoe je hierbij komt, maar op mijn electro slepers zit al tijden de zelfde setup/servo's.
Sorry Sander, dat beeld heb ik ook. Ik wist niet dat je een sleper vliegklaar hebt. Misschien moet je meer reclame voor je sleper maken? ;)
ph-svv schreef: Ik zou er voor kunnen zorgen dat ik op zaterdag een sleper bij me heb, omdat Max al op maandag sleept, dan kan hij op zaterdag ook eens zweven. Maar als er geen zwervers komen heeft het ook geen nut een sleper mee te brengen.
//knip//
Hopelijk komt er door deze kanttekening van mij binnenkort wat meer sleepwerk langs.
Als jij nog ervaring met slepen moet opdoen kun je beter het model zo vaak mogelijk meenemen, ook als Max z'n Porter mee heeft. Er zijn ook dan vast wel modellen voor jou te slepen.............
Gewoon meenemen dus en dit ook op het forum melden anders krijg je op het veld te horen: "had ik dat geweten dan had ik een zwever meegenomen"
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Maandagavond vliegen

Bericht door flymax » di jun 02, 2015 9:30 pm

Sander,
Jouw aanbod om mij te slepen neem ik graag aan. Ik heb een heleboel zwevers die te weinig vliegen omdat ik ook afhankelijk ben van anderen die mij kunnen slepen. Ik ben het wel eens met de eerdere sprekers. Je bent met veel verschillende modellen bezig waardooor het voor ons onduidelijk is waar je op gaat inzetten, en waar wij dus ook rekening mee kunnen houden qua slepen.

Als ik je een advies mag geven: zet in op het slepen met de Big Lift. Dat is momenteel je meest stabiele combinatie met voldoende power. Zeer geschikt om alle modellen tot ca 3,5 kilo achter te hangen. Ook voor het oefenen is het beter om met 1 combinatie maximale ervaring te verzamelen. Als we weten dat je komt, kunnen we er ook rekening mee houden en onze zwevers meenemen. Zoals gezegd, ik maak er graag gebruik van, en ik heb er ook baat bij dat de groep van slepers groter wordt want anders ga ik me nog schuldig voelen wanneer ik op een mooie dag naar het andere vliegveld ga :D
Max

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Maandagavond vliegen

Bericht door ph-svv » di jun 02, 2015 10:16 pm

Bedankt, soms moet je even een spiegel voorgehouden worden en daar ben ik jullie dankbaar voor. Ik denk wel eens dat omdat het voor mij duidelijk is, het voor anderen ook zo is.

Na mijn vakantie ga ik ervoor om jullie naar grote hoogten te slepen :)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Maandagavond vliegen

Bericht door Jan Jaap » wo jun 03, 2015 1:12 pm

ph-svv schreef: Ik begrijp eigenlijk niet waarom je de boel vanuit het negatieve benaderd ipv met iets constructiefs te komen.. Toch
In principe is de boodschap wel duidelijk door de anderen die reageerden, maar ik wil toch even aangeven dat ik in de laatste regel aangaf dat ik er zo tegenaan kijk en dat je mocht verbeteren of overtuigen als je daar behoefte aan hebt.
Zie het als positieve kritiek. Als ik iemand wil afbranden doe ik dat wel anders 8-)
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Plaats reactie