Sander, ik wil toch even inhoudelijk op jou reactie ingaan, niet op alles maar om een paar dingen om mijn manier van denken duidelijk te maken.
Die vergelijking over auto's en spook rijden is voor jou misschien een slecht voorbeeld maar voor mij niet. Hier is een noodzaak ivm verkeersveiligheid om je aan de regels te houden...............Dus valt nog steeds binnen mijn gedachtegang om
als de noodzaak er is me aan de regels te houden.
Cumulus Kampen is niet mijn eerste club waar ik vlieg. Dus als je het over hebt om bij andere clubs te gaan vliegen heb ik daar ervaring mee. Daar waar ik vlieg pas ik me aan de lokale gewoontes aan zolang ik dat zelf verantwoord en prettig vind (en anders vlieg ik daar niet). En zoals we op dit moment in Kampen met de regels omgaan zie ik geen grote problemen, tenminste niet zo groot dat de regels moeten veranderen hoogstens dat een enkele regel weer enige aandacht nodig heeft zoals vliegen boven de pits en het clubhuis.
Ik zou er persoonlijk moeite mee hebben om, als ik alleen op het veld ben en alleen aan het vliegen ben, "start" en "landing" te moeten roepen en circuit moeten vliegen omdat er een ander die ook in de lucht zou zijn met z'n model, er last van zou kunnen hebben.............. want ik ben alleen aan het vliegen dus er is geen ander model in de lucht.
Echter als iemand anders ook op het veld is roep ik wel "landing" om te laten weten dat hij niet zo het veld op moet lopen als hij niet aangevlogen wil worden.
Dit onderwerp bespreekbaar maken vind ik een goede zaak.
Wat ik dan ook belangrijk vind is dat goed gekeken moet worden of voor bepaalde regels een noodzaak ivm veiligheid is. Als er noodzaak is om voor de veiligheid van aanwezigen regels te hebben vind ik dat prima. Als er geen verdere aanwezigen zijn en de regels zinloos zijn vind ik dat je ze dan ook niet zou hoeven volgen. Mag wel, hoeft niet.
Verder zijn regels ook belangrijk als dit met de vergunningen van de club te maken hebben: waar mag je wel vliegen en waar niet. Deze volg ik ook als er niemand anders op de club aanwezig is want dit is de voorwaarde waaronder we daar mogen vliegen. Hier is dus weer een noodzaak maar dan ivm vergunningen.
Wat betreft "de neuzen dezelfde richting op laten wijzen". Hierboven staat mijn mening maar als we als club besluiten niet op deze manier de regels te benaderen maar op een ander manier dan zal ik het clubbesluit volgen natuurlijk. Ik pas dan mijn mening niet aan maar wel mijn gedrag
Mijn uitgebreide antwoorden is niet zozeer dat ik me aangevallen voel maar om mijn mening goed te onderbouwen. Als iemand het niet met me eens is hoe ik ertegen aan kijk mag het best melden maar graag met (goede) onderbouwing. Misschien zie ik het verkeerd en zou ik mijn mening moeten aanpassen