Stukje over landingen

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: Stukje over landingen

Bericht door han » zo jan 18, 2015 12:49 pm

Ik kwak mijn schuimpje niet tegen de grond,maar kom in een mooie rustige glijvlucht tegen de
wind in (geen crosswind) binnen. :roll: :roll:

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Stukje over veiligheid

Bericht door Erikf » zo jan 18, 2015 1:48 pm

Sander, ik wil toch even inhoudelijk op jou reactie ingaan, niet op alles maar om een paar dingen om mijn manier van denken duidelijk te maken.

Die vergelijking over auto's en spook rijden is voor jou misschien een slecht voorbeeld maar voor mij niet. Hier is een noodzaak ivm verkeersveiligheid om je aan de regels te houden...............Dus valt nog steeds binnen mijn gedachtegang om als de noodzaak er is me aan de regels te houden.

Cumulus Kampen is niet mijn eerste club waar ik vlieg. Dus als je het over hebt om bij andere clubs te gaan vliegen heb ik daar ervaring mee. Daar waar ik vlieg pas ik me aan de lokale gewoontes aan zolang ik dat zelf verantwoord en prettig vind (en anders vlieg ik daar niet). En zoals we op dit moment in Kampen met de regels omgaan zie ik geen grote problemen, tenminste niet zo groot dat de regels moeten veranderen hoogstens dat een enkele regel weer enige aandacht nodig heeft zoals vliegen boven de pits en het clubhuis.

Ik zou er persoonlijk moeite mee hebben om, als ik alleen op het veld ben en alleen aan het vliegen ben, "start" en "landing" te moeten roepen en circuit moeten vliegen omdat er een ander die ook in de lucht zou zijn met z'n model, er last van zou kunnen hebben.............. want ik ben alleen aan het vliegen dus er is geen ander model in de lucht.
Echter als iemand anders ook op het veld is roep ik wel "landing" om te laten weten dat hij niet zo het veld op moet lopen als hij niet aangevlogen wil worden.

Dit onderwerp bespreekbaar maken vind ik een goede zaak.
Wat ik dan ook belangrijk vind is dat goed gekeken moet worden of voor bepaalde regels een noodzaak ivm veiligheid is. Als er noodzaak is om voor de veiligheid van aanwezigen regels te hebben vind ik dat prima. Als er geen verdere aanwezigen zijn en de regels zinloos zijn vind ik dat je ze dan ook niet zou hoeven volgen. Mag wel, hoeft niet.
Verder zijn regels ook belangrijk als dit met de vergunningen van de club te maken hebben: waar mag je wel vliegen en waar niet. Deze volg ik ook als er niemand anders op de club aanwezig is want dit is de voorwaarde waaronder we daar mogen vliegen. Hier is dus weer een noodzaak maar dan ivm vergunningen.

Wat betreft "de neuzen dezelfde richting op laten wijzen". Hierboven staat mijn mening maar als we als club besluiten niet op deze manier de regels te benaderen maar op een ander manier dan zal ik het clubbesluit volgen natuurlijk. Ik pas dan mijn mening niet aan maar wel mijn gedrag :D

Mijn uitgebreide antwoorden is niet zozeer dat ik me aangevallen voel maar om mijn mening goed te onderbouwen. Als iemand het niet met me eens is hoe ik ertegen aan kijk mag het best melden maar graag met (goede) onderbouwing. Misschien zie ik het verkeerd en zou ik mijn mening moeten aanpassen ;)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stukje over landingen

Bericht door ph-svv » zo jan 18, 2015 2:36 pm

Erik,

Duidelijk verhaal!

Uiteraard ga ik ook geen "landing"" roepen wanneer ik in m'n eentje sta, dat is nogal zinloos idd.
Circuit vliegen doe ik feitelijk toch altijd al, ook als ik alleen ben.
Dat is de wijze waarop het mij is aangeleerd en die verander je niet zo gauw, dat laastste wilde ik eigenlijk nog even benadrukken.

Uit mijn observaties moet ik (helaas) wel vaststellen dat er mensen zijn die het niet zo nauw nemen met de regels. (geschreven en ongeschreven)
In de meeste gevallen spreek ik deze persoon hier rechtstreeks op aan, maar ik heb niet de behoefte om als een politieagentje op de club rond te moeten wandelen.
Iedereen weet zelf meestal ook wel wat wel en niet kan.

Aangezien het seizoen er zo langzamerhand weer aankomt, kan het m.i. geen kwaad om weer even de puntjes op de ï te zetten.

Vandaar mijn vorige relaas...
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Stukje over landingen

Bericht door Erikf » zo jan 18, 2015 9:16 pm

Sander,
De volgende reactie van mij moet je wel met een beetje (veel) zout nemen :D maar in het kader van deze discussie vond ik dit wel een grappige video.

ph-svv schreef:Uit mijn observaties moet ik (helaas) wel vaststellen dat er mensen zijn die het niet zo nauw nemen met de regels. (geschreven en ongeschreven)
In de meeste gevallen spreek ik deze persoon hier rechtstreeks op aan, maar ik heb niet de behoefte om als een politieagentje op de club rond te moeten wandelen.
We zijn recreatief bezig met modelluchtvaart..................
(let op, korreltje zout is nodig :lol: )

http://youtu.be/GSGKwOWOBZE
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stukje over landingen

Bericht door ph-svv » zo jan 18, 2015 10:10 pm

Erg komisch, daar hou ik wel van.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Improve Your Landing Skills

Bericht door ph-svv » zo mar 15, 2015 10:49 am

https://www.youtube.com/watch?v=IS2asjjrFak

Mooi stukje over hoe je je landingen opzet
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Klaas
Berichten: 134
Lid geworden op: di aug 17, 2010 12:04 am
Contacteer:

Re: Stukje over landingen

Bericht door Klaas » zo mar 15, 2015 2:45 pm

Vind dit filmpje niet echt bijzonder.
Is niet anders dan bij onze KNVvL instructies.

Bij de laatste landing laat hij zelfs op het verkeerde moment de stick los, en kan 3x landingsgeld betalen.
Alleen krijgen de toeschouwers daar geen uitleg over.
keep flying

Plaats reactie