Stukje over landingen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Stukje over landingen

Bericht door luppie » za jan 17, 2015 11:33 am

Luppie schreef:Ik zou nooit zo landen wanneer dat niet nodig is.
Je hebt gelijk Sander wanneer je een motorkist/sleper vliegt. Het verhaal zegt niet dat dit geld voor de grotere motorkisten zodat er verwarring kan zijn en mensen gas geven bij de landing terwijl de meeste vliegtuigen bij ons dit niet nodig hebben.
Ik denk dat Luppie ons in het ootje neemt, met name die laatste zin verraad 'm... :lol:
Nee jou verhaal geeft aan dat het altijd beter is gas te geven bij de landing maar voor de meeste vliegtuigen bij ons is dit niet zo.
Op het base-been zit ik al dermate laag dat hoogte afbouw mij geen snelheid meer zal opleveren.
Hierbij behoud ik "sleepgas" en geef iets up........Vervolgens ga je dus met gas je hoogte bepalen (sleepgas).......Vlak voor de landing breng ik het vermogen nog iets terug en geef iets meer up
Mijn ter ziele gegane sleper had ook gas nodig bij de landing vooral wanneer de lijn er nog aan hing. Het is inderdaad goed om dit te oefenen omdat dit best lastig is.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stukje over landingen

Bericht door ph-svv » za jan 17, 2015 11:49 am

Waar het stukje in essentie om ging, is dat de landing veelal verwaarloosd wordt.
Terwijl dat juist de grande finale op een geslaagde vlucht is!

Daarom is touch- en go's oefenen (voor beginners maar ook gevorderden) een goede bezigheid en tevens leerzaam proces.
Dit leert je tevens aan op welke hoogte je moet aankomen in het circuit.

@Luppie, het stuk is echt toegespitst op een motorkist, tenzij jij een Piper J3 als zwever kent ;)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Stukje over landingen

Bericht door Erikf » za jan 17, 2015 5:43 pm

ph-svv schreef:...... is dat de landing veelal verwaarloosd wordt. .....
Dat veel landingen niet volgens het boekje gaan ben ik wel met je eens. Maar verwaarlozen van de landing niet.

Niet ieder model heeft een volledig landingscircuit nodig (vb. easy glider, fun cub). En ik denk dat je de vliegkwaliteiten van de piloot ook mee moet rekenen en hoe die met het model overweg kan.
Voorbeeld: met m'n easy glider vlieg ik vaak niet een volledig circuit, zonder dat circuit krijg ik hem ook wel netjes op de plek waar ik het wil hebben (voor m'n voeten ;) ). De Charter vlieg ik juist wel volledig circuit, dus vanaf nr107 op het plaatje wat jij hebt gepost, dat heeft het model, als ik aan de knuppels zit, wel nodig. De Hots vlieg ik ook nog volledig circuit maar dat komt omdat ik er nog niet helemaal vertrouwd mee ben, later (als ik groot ben ;) ) zal ik vast een "aangepast circuit" vliegen als de situatie dit toelaat.

Dus mijn mening samengevat: als er een noodzaak is om goed te landen zal ik zeker een volledig circuit vliegen en anders is het hoe het op dat moment uitkomt.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Stukje over veiligheid

Bericht door ph-svv » zo jan 18, 2015 10:29 am

Erikf schreef: Niet ieder model heeft een volledig landingscircuit nodig (vb. easy glider, fun cub).
En ik denk dat je de vliegkwaliteiten van de piloot ook mee moet rekenen en hoe die met het model overweg kan.

...

Dus mijn mening samengevat: als er een noodzaak is om goed te landen zal ik zeker een volledig circuit vliegen en anders is het hoe het op dat moment uitkomt.
Dit is niet persoonlijk bedoeld, lees het dus in de context van het grotere geheel..!

Zelf kan ik me in bovenstaande niet zo goed vinden, schuimpjes worden in de regel gewoon aan de grond gekwakt.
Naarmate de modellen groter worden, is er zeker de behoefte om je gewoonweg aan bepaalde regels te houden.
De regels zijn voor het behalen van je brevet uitgelegd, je erop beroepen dat je het niet wist gaat dus helaas niet op.
Slecht voorbeeld; het zal een lekker zooitje worden wanneer je in ene besluit dat je wil gaan spookrijden met je auto.


Je bepaalt namelijk niet zelf, of de regels die we met elkaar hebben opgesteld, op jouw van toepassing zijn.
Iedereen verwacht dat je je op een bepaalde manier gedraagt, ga je daarvan afwijken dan zijn problemen het gevolg.


Ik kan toch wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voorspellen dat;
wanneer je ooit eens besluit om bij een andere club te gaan vliegen er van je verwacht word dat je de regels kent (en je je eraan houd).

Dit gezegd hebbende, is er ook geen drol aan om continue circuitjes te vliegen en dat is ook zeker niet mijn insteek.
Het gaat mij er allen even om dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen.

Op zich is het goed dat dit naar voren komt en misschien moeten we dit eens met elkaar bespreken in een veiligheids-meeting ?!
Want het valt me op dat het op het op de club toch vrij vaak nogal ongeordend verloopt...
Iedereen doet maar waar hij zin in heeft, enige vorm van afspraken nakomen is er helaas niet of nauwelijks bij (binnen accu's aansluiten is zo'n voorbeeld)
Je leert jezelf zo helaas wel de verkeerde manieren aan, die je dan later weer moet afleren (voorkomen is hierbij echt beter dan genezen).

Dus, ga je landen of kom je laag over, volg dan het circuit. Dat is makkelijker voor jezelf en voor iedereen duidelijk en vermindert de kans op ellende.
(tenzij je verschrikkelijk nodig moet poepen natuurlijk :D)

Misschien even ten overvloede, maar mijn reactie is uitsluitend bedoeld om dit met elkaar bespreekbaar te maken.

Edit's
11:30 Regeltje over brevet toegevoegd.
12:20 linkje verwerkt op basis van de opmerking van Max.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Stukje over landingen

Bericht door luppie » zo jan 18, 2015 11:14 am

Je bepaalt namelijk niet zelf, of de regels die we met elkaar hebben opgesteld, op jouw van toepassing zijn.
Iedereen verwacht dat je je op een bepaalde manier gedraagt, ga je daarvan afwijken dan zijn problemen het gevolg.
Over welke regels heb je het hier?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stukje over landingen

Bericht door ph-svv » zo jan 18, 2015 11:27 am

Aangepast, ik hoop dat het zo duidelijker is :)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Stukje over landingen

Bericht door flymax » zo jan 18, 2015 12:05 pm

Luppie schreef:
Over welke regels heb je het hier?
In ieder geval is het basis veiligheids reglement van de KNVvL van toepassing.

Max

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Stukje over veiligheid

Bericht door Erikf » zo jan 18, 2015 12:22 pm

ph-svv schreef:
Erikf schreef: Niet ieder model heeft een volledig landingscircuit nodig (vb. easy glider, fun cub).
En ik denk dat je de vliegkwaliteiten van de piloot ook mee moet rekenen en hoe die met het model overweg kan.

...

Dus mijn mening samengevat: als er een noodzaak is om goed te landen zal ik zeker een volledig circuit vliegen en anders is het hoe het op dat moment uitkomt.
Dit is niet persoonlijk bedoeld, lees het dus in de context van het grotere geheel..!

Je bepaalt namelijk niet zelf, of de regels die we met elkaar hebben opgesteld, op jouw van toepassing zijn.
Iedereen verwacht dat je je op een bepaalde manier gedraagt, ga je daarvan afwijken dan zijn problemen het gevolg.

Misschien even ten overvloede, maar mijn reactie is uitsluitend bedoeld om dit met elkaar bespreekbaar te maken.
We bespreken het nu toch? dus dat werkt :mrgreen:

Als het druk is in de lucht is de noodzaak er om me aan de regels te houden dus zal ik dat dan ook doen. Dit staat ook in dat deel van mijn posting wat jij gequote hebt. Dus we zijn het gewoon met elkaar eens :D
Maar regels volgen omdat het regels zijn zie ik niet zitten.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stukje over landingen

Bericht door ph-svv » zo jan 18, 2015 12:24 pm

Erikf schreef:Maar regels volgen omdat het regels zijn zie ik niet zitten.
Anarchist! :lol:
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Stukje over landingen

Bericht door Erikf » zo jan 18, 2015 12:27 pm

:lol: :lol:
Groeten,
Erik

Plaats reactie