Nieuwe regeling luchtvaart actief per 1 Juli 2015 !

Plaats hier opmerkelijke berichten die je ergens anders gevonden hebt.
Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Nieuwe regeling luchtvaart actief per 1 Juli 2015 !

Bericht door ph-svv » zo mei 03, 2015 10:18 am

Staatscourant: Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 23 april 2015, IENM/BSK-2015/11533, houdende de vaststelling van regels voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen

Kort gezegd komt het op het volgende neer:

Voor modelluchtvaartuigen gelden de in de Regeling modelvliegen opgenomen regels, zoals onder andere het verbod te vliegen buiten de daglichtperiode, het verbod te vliegen boven mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, spoorlijnen en openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones en 60 km-zones, en het verbod te vliegen hoger dan 300 meter boven de grond of het water in luchtruim klasse G.

Verder wordt nog gewezen op de voor de vlucht met een modelluchtvaartuig geldende verplichting om tijdens de gehele vlucht goed zicht te houden op het luchtvaartuig en het luchtruim daaromheen. Om die reden is besturing op basis van een camera aan boord (first person view) niet mogelijk.

Op zeer korte termijn zal worden bezien of het huidige onderscheid tussen bedrijfs- en beroepsmatig gebruik enerzijds en recreatief gebruik anderzijds, mede in het licht van het veranderende karakter van het gebruik van modelluchtvaartuigen, volstaat of dat vanuit veiligheidsoverwegingen tevens nadere regelgeving is gewenst met betrekking tot het recreatieve gebruik van modelluchtvaartuigen. Vooruitlopend hierop wordt met de onderhavige regeling de maximale vlieghoogte voor modelluchtvaartuigen verlaagd naar 120 meter zodat deze gelijk is aan de maximale vlieghoogte die geldt voor op RPA’s.

Voor vluchten met modelluchtvaartuigen die plaatsvinden binnen het verband van bij de KNVvL of de Federatie Limburgse Radio Controle Vliegers aangesloten verenigingen blijft de maximale vlieghoogte van 300 meter gelden. Daarbij wordt gewezen op de door de KNVvL zelf getroffen maatregelen, zoals het Basis Veiligheidsreglement Modelvliegsport, waardoor bij deze vluchten een veilige operatie tot 300 meter hoogte kunnen worden uitgevoerd.

Edit: tekst bold gemaakt en link bijgewerkt
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: Nieuwe regeling luchtvaart actief per 1 Juli 2015 !

Bericht door han » zo mei 03, 2015 1:57 pm

Dus wij mogen tot 300 meter hoogte

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Nieuwe regeling luchtvaart actief per 1 Juli 2015 !

Bericht door Jan Jaap » zo mei 03, 2015 3:00 pm

FPV mag wel met een collega piloot naast je die wel zicht heeft op het toestel.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Nieuwe regeling luchtvaart actief per 1 Juli 2015 !

Bericht door Erikf » do mei 07, 2015 8:53 pm

Inmiddels heb ik op het MBF wat meer info gevonden. Ook is daar via veiligheidsregelgeving_drones een link te vinden naar het concept regelgeving

De beperkingen zijn vooral in de situaties waarbij je niet op het modelvliegveld vliegt maar op de helling of in het weiland.
De maximale vlieghoogte van 120 die verschillende mensen noemen is inderdaad vanaf 1 juli maar tot oktober......... daarna willen ze het beperken tot maximaal 50 meter. De tijdsplanning is te vinden onder punt 5 in het concept.

In het concept staan meer regels die grote gevolgen kunnen hebben. Modelvliegtuigen die buiten het modelvliegveld van de vereniging vliegt zien ze dan als een mini drone en moet je ook aan die regels houden. punt 2.2 in het concept.

In het document bij 2.1 kun je de beperkingen vinden.
Nu maken ze nog onderscheid tussen wegen met een maximumsnelheid van 30 en 80 km/u. In het concept niet meer, dan mag je niet binnen een afstand van 50 meter van wegen vliegen.................Welke helling in de buurt heeft de weg verder dan 50 meter?
Ook mag je dan niet binnen een afstand van 50 meter vanaf een mensenmenigte vliegen.............. hoe gaan we dat dan 5 mei in het park doen?
Zo zijn er nog wat beperkingen.

Je kunt op het concept reageren via deze link let op: je kunt maar 1 keer per e-mail adres reageren.
Inmiddels heb ik daar mijn mening achter gelaten.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Nieuwe regeling luchtvaart actief per 1 Juli 2015 !

Bericht door flymax » do mei 07, 2015 9:34 pm

Ik ook
Max

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe regeling luchtvaart actief per 1 Juli 2015 !

Bericht door ph-svv » vr mei 08, 2015 3:20 pm

Ik heb ook wat achtergelaten
(Max de jouwe zie ik niet, wel die van Erik.. toevallig nog niet op link in de bevestiging mail gelikt?)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Nieuwe regeling luchtvaart actief per 1 Juli 2015 !

Bericht door Erikf » vr mei 08, 2015 4:16 pm

Je kunt aangeven of je reactie openbaar is of niet en op dit moment zijn er 49 openbaar en mogelijk die van Max niet.
Dus er hebben al minimaal 49 een reactie gegeven, waarschijnlijk meer :)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: Nieuwe regeling luchtvaart actief per 1 Juli 2015 !

Bericht door frahati » vr mei 08, 2015 5:21 pm

Hallo,

We kunnen ook dit op de club bespreken en daarna reageren op het concept

Frans
happy landings

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe regeling luchtvaart actief per 1 Juli 2015 !

Bericht door ph-svv » vr mei 08, 2015 6:17 pm

Dat kan ook Frans, geen gek idee.

Ps. ik was gewoon nieuwsgierig wat Max over de nieuwe regels te zeggen had, mede vanuit het oogpunt 1:1 vlieger.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Nieuwe regeling luchtvaart actief per 1 Juli 2015 !

Bericht door flymax » vr mei 08, 2015 9:42 pm

Mijn mening is eenvoudig: hoogtebeperking tot 120 meter buiten de officiele modelvliegvelden is ok, 50 meter niet. Daarnaast heb ik aandacht gevraagd voor evenementen zoals het vintage glider treffen want zoals het er nu voorstaat kan ik dat niet meer op de ZCNOP organiseren

Max

Plaats reactie