Magneet gestuurd hellingvliegen

Plaats hier je (opmerkelijke) foto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Magneet gestuurd hellingvliegen

Bericht door flymax » vr dec 01, 2017 10:50 pm

Maandag hadden we het over een bijzondere vorm van hellingvliegen n.l. magneet gestuurd. Hierbij een link naar een foto van zo'n model.

https://www.google.nl/search?q=hangflug ... qwXZYC0Z6M:


De magneet stuurt het richtingsroer voorop. Dat zit daar omdat dit door de draairichting van de magneet nodig is.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Magneet gestuurd hellingvliegen

Bericht door luppie » za dec 02, 2017 10:39 am

Misschien had ik er maandag bij moeten zijn maar ik kan me nog geen voorstelling maken hoe dat zou moeten werken. Heeft het vliegtuig dan helemaal geen RC verbinding maar een soort vrije vlucht?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Magneet gestuurd hellingvliegen

Bericht door flymax » za dec 02, 2017 11:32 am

Ja volledig vrije vlucht. In de neus van het model zit een sterke magneet die een klein roertje bedient dat het richtingsroer aanstuurt. Dit noemen ze een servovlakje. Daardoor wordt de kleine kracht van de magneet versterkt. Door de koers voor de vlucht in te stellen kun je hem voor de helling houden.

Omdat de magneet de verkeerde kant op beweegt zit het richtingsroer op de neus, soms werd ook het RR aan de achterkant aangestuurd met kruislings bevestigde draden. Maar de kracht van een magneet in het aardmagnetisch veld is uiteraard maar heel klein.
Tegenwoordig kan dit ook met een elektronisch kompas en een servo opgelost worden.
Hier nog een filmpje:
https://youtu.be/8HxB_NuCxMM

Op 2:14 zie je hoe het tijdklokje het stabilo laat opklappen en het model in een zakvlucht over gaat.

De gebouwen die je in het dal ziet zijn van het fullsize zweefvliegveld van Rana. Daar zijn wij met de zweefclub ook eens geweest. De helling is nog veel hoger. Boven kun je ook RC modelvliegen.

Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: Magneet gestuurd hellingvliegen

Bericht door kadet » do dec 07, 2017 10:11 pm

Wat een gave techniek en precisie afstelling, prachtig.

Plaats reactie