C waarde lipo berekenen

Plaats hier je filmpjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

C waarde lipo berekenen

Bericht door ph-svv » ma jun 17, 2013 7:39 am

Hallo,

Ik kwam op internet DIT handige linkje tegen.
Als je een lader hebt die de weerstand van je accu kan tonen, kan je hiermee uitrekenen met hoeveel C je je accu kan belasten zonder schade aan te richten.

Doe er je voordeel mee.

Groeten,
Sander

Edit: kan dit topic verplaatst worden, ik zat nog naar Erik z'n fpv filmpje te kijken :oops:
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: C waarde lipo berekenen

Bericht door frahati » ma jun 17, 2013 12:28 pm

Hallo Sander,

Ik zou gewoon de waarde van de fabrikant :?: aan houden zit je altijd goed,
verzekering tecnnisch gezien dan.

dit is dus alleen voor diegene die weet wat ie doet :!:

Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: C waarde lipo berekenen

Bericht door ph-svv » ma jun 17, 2013 1:48 pm

Hoi Frans,

Na verloop van tijd kan een lipo z'n maximale C waarde niet meer aan, met dit tooltje bereken je wat nog wel veilig is.

Niet gelijk onrust zaaien hè :D
(Geintje natuurlijk)

Groeten,
Sander
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: C waarde lipo berekenen

Bericht door Erikf » ma jun 17, 2013 7:02 pm

Ook ik wil niet onrust zaaien en niet je tip bekritiseren maar wel even mijn ervaring kwijt:
Tijdens mijn "opleiding tot modelvliegtuigpiloot" (niet bij deze club hoor) kreeg ik de tip dat je een lipo accu 10% meer kan laden dan dat de fabrikant aangeeft 8-) . Dit bleef de instructeur vertellen totdat zijn schuurtje een keertje afbrandde waar een lipo geladen werd (+10%). Te lang doorgeladen, de brandweer heeft de brandende lipo :o uit het schuurtje gehaald en alle modelvliegtuigen + tekeningen enz waren waardeloos. Daarna heb ik hem nooit meer gehoord over 10% extra laden :roll:

Daarvoor al maar zeker sinds die tijd houd ik me aan de waarden die de fabrikant aangeeft ook als ik weet dat deze aan de voorzichtige kant zijn.
Dus de informatie in de link die je aangeeft zal vast prima zijn maar ik blijf liever aan de veilige kant.

[edit] aanvulling: ik heb even het getal 10% genomen. Of dat het ook precies was weet ik niet meer, te lang geleden. Maar hij vond het normaal de lipo voller te laden dan aangegeven door de fabrikant.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: C waarde lipo berekenen

Bericht door luppie » di jun 18, 2013 12:54 am

Erik jij hebt het over laden en sander heeft het over ontladen. Opladen is altijd gerelateerd aan de celspanning en niet de capaciteit. Blijf dus nooit en te nimmer laden totdat hij voldoende Ah heeft geladen maar stop altijd wanneer de celspanning op 4,2 V staat. Een versleten accu zal namelijk minder capaciteit krijgen.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: C waarde lipo berekenen

Bericht door Erikf » di jun 18, 2013 8:01 am

Dat klopt, echter is het principe gelijk: Met dit tooltje zoek je de grenzen van de Lipo op. Dus ben je afhankelijk van je eigen kennis en kunde of dit goed gaat of niet en iedereen maakt weleens een foutje.

Met mijn opmerking wil ik niet zeggen dat de lipo meteen gaat branden maar wel dat je erg moet oppassen met wat je doet als je de specificaties van de fabrikant gaat negeren.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: C waarde lipo berekenen

Bericht door frahati » di jun 18, 2013 12:35 pm

Hallo,

Ik denk dat het net zo belangrijk is dat, als je de lipo zwaar belast deze dan ook voorverwarmd.

Frans. :mrgreen:
happy landings

Plaats reactie