Aan de helling

Plaats hier je filmpjes
Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Aan de helling

Bericht door eric_laermans » vr mar 21, 2014 10:02 pm

@JJ de eerste twee modellen die je noemt, komen van epp-fun en zijn van het materiaal EPP RG30. De materiaalkeuze zou, evenals de trage snijsnelheid, aan de basis liggen van de nauwkeurigheid van de vleugelprofielen (afgaand op de uitspraken van Peter Kienzle, eigenaar van EPP-fun). Persoonlijk ben ik in het bezit geweest van de Dachs (lijkend op Marder) van EPP-fun, maar vond het geheel erg zwaar. RG30 is een factor 1,5x zo zwaar als RG20, maar het geheel is nog zwaarder vanwege de welbekende hefboomwerking. Kortom: voor de hellinkjes die in deze regio ter beschikking staan heeft mijn persoonlijke voorkeur een lichter model (zoals de laatste twee opties die je noemt). Of, zelf snijden en experimenteren met profielen (PW, NACA, etc).

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Aan de helling

Bericht door flymax » vr mar 21, 2014 10:17 pm

Persoonlijk zou ik overstappen op een zwever met vleugels, romp en staartvlakken. Al die EPP Zagi klonen hebben ongeveer hetzelfde vlieggedrag. Begrijp me niet verkeerd: daar kun je heel veel plezier aan beleven, maar het lijkt allemaal wel heel sterk op elkaar, en qua prestaties blinken ze nou ook weer niet echt uit.

Max

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Aan de helling

Bericht door eric_laermans » za mar 22, 2014 9:10 am

@Max,
Ben op zoek naar iets anders (geen Zagi-achtige) voor aan de helling. Onze Oosterburen hebben prachtige GFK-kisten in gebruik, maar de omstandigheden zijn daar ook anders (hogere hellingen, naast hellingwind ook nog 's thermische 'updraft'). Voor de Nederlandse hellinkjes zal het wel een kist moeten zijn met een niet al te hoge vleugelbelasting, vermoed ik (of zit ik er naast?). Een Kulbutin vind ik bijvoorbeeld erg mooi, maar zodra de wind iets afneemt, moet er geland worden. Als je een goede suggestie hebt?

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: Aan de helling

Bericht door frahati » zo mar 23, 2014 7:22 pm

Hallo,

ben vandaag nog ff aan de slaper geweest.

https://picasaweb.google.com/1056556857 ... 3663428290

Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Aan de helling

Bericht door ph-svv » zo mar 23, 2014 7:40 pm

Ik krijg: Sorry, die pagina is niet gevonden.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: Aan de helling

Bericht door frahati » zo mar 23, 2014 8:02 pm

Hallo ws werkt de link niet ga er mee aan de slag.

Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Aan de helling

Bericht door flymax » zo mar 23, 2014 9:03 pm

Was je er rond half elf? Ik reed over de N50 en zag op het viaduct een auto staan. Moest alleen van Barbara op de weg letten. Ik zei dat ik dat deed maar zij vond het beter dat ik op de weg voor me zou letten.
Max

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: Aan de helling

Bericht door frahati » zo mar 23, 2014 9:55 pm

Hallo Max

nee vanmiddag rond 14.30 uur

Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Aan de helling

Bericht door eric_laermans » wo mei 25, 2016 2:32 pm

In reactie op Ton (bouwverslag Eyecatcher) even een herleving van dit draadje met hopelijk voor de bezoekers van dit forum wat anekdotische en vermakelijke info. Ton refereerde naar de Nurflügel in mijn Avatar. Helaas is de bouw daarvan nog net iets te hoog gegrepen, maar... de afgelopen jaren heb ik wel volop geëxperimenteerd met vliegende planken.

Zelf 'geloof' ik in een lage vleugelbelasting, zeker als het gaat om vliegen aan Nederlandse hellinkjes, vaak niet hoger dan een meter of 10. Vaak ook, met sterk uiteenlopende, buiige windcondities. Ik heb een aantal planken gebouwd, waaronder:

Afbeelding
(nog niet helemaal af op deze foto)

Afbeelding

De eerste was veel te zwaar en te log. De tweede vliegt prima, maar ... in mijn ogen nog steeds te zwaar. En dat kan toch wel snel parten spelen bij de bouw van een plank. Klein beetje gewicht aan de achterzijde moet al gecompenseerd worden met een veelvoud aan de voorzijde (tenzij...).

Uiteindelijk m'n eigen hotwire gebouwd met daarvoor bedoeld weerstandsdraad van Conrad en besloten me niet meer beet te laten nemen door in het begin te degelijk/ zwaar te willen bouwen. Ook gekozen voor grotere aspect ratio (oftewel: iets minder koorde ten opzichte van de 1m spanwijdte die ik veelal hanteer). Resultaat:

Afbeelding

Slechts 165gr (AUW)
profiel: HS130 (verouderd en ingehaald door PW airfoils)
materiaal:
- EPS60 (Tempex piepschuim, bouwmarkt)
- Hinge: Montana tape + geplastificeerd papier x4 stukjes
- Controlhorn: GFK-plaatje, eigen fabrikaat
- Stuurstang: 1mm staal, 4 stuks, gesoldeerd
- afwerking oppervlak: geen

Hier ben ik echt heel content mee. Gisteren nog even gevlogen aan de helling bij 1 - 2 Bft en vlagen van iets meer. To be continued...

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aan de helling

Bericht door sandeaa (Ton) » wo mei 25, 2016 5:59 pm

Bedankt Eric,

Leuk om even doorgelezen te hebben.
Het helling vliegen trekt ook wel, nog even wachten wanneer Max tijd en zin heeft en er gunstige wind is.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Plaats reactie