Even vliegen en storing?

Plaats hier je filmpjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Even vliegen en storing?

Bericht door Erikf » do dec 12, 2013 4:40 pm

Soms zijn er van die dagen dat je beter niet kunt vliegen :evil:
Nee geen schade maar eerst op het veld tot de ontdekking komen dat je een vrij belangrijk onderdeel bent vergeten :oops: Normaal vergeet ik de camera mee te nemen, vandaag het onderdeel waar de camera op moet.................... de romp :oops: :oops: :oops: Dus "even" opgehaald, een uur later weer op het veld en vliegen maar............
Ik heb een nieuwe bril dus meteen even kijken tot hoever ik het model nog goed kan zien. Blijkt dat nu het zicht geen beperking meer is maar het bereik van de besturing. tot 3 keer toe buiten bereik :( Volgens mij was dat een maand geleden nog niet en Frsky moet volgens mij verder kunnen :( Maar de bril is wel goed (om even positief te blijven :geek: :mrgreen: )
Ik heb er een filmpje van, heb ik ook op de club bekeken om te zien wat er gebeurde, en de piep van de ontvanger is te horen. Dus spullen ingepakt en naar huis gegaan en nu uitzoeken waarom het model buiten bereik was.

Hier een filmpje (zonder mooie muziek ;) ) en op 2:12 hoor je een piepje waarna het model even onbestuurbaar was.

http://youtu.be/4OQAwZKyD4o
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Even vliegen en storing?

Bericht door Zaktindegeute » do dec 12, 2013 5:00 pm

Scarry moments Erik...

Da's nog niet echt ver weg.. Schat het op een 450/500 meter

Als oriëntatie: Vanaf het clubhuis tot de bekende knik in de weg is het 450 Meter. Je zat aardig hoog, hou daar bij je berekening ook rekening mee ;-0)

Geen FPV gear aan boord ? antennetjes wel lekker vrij en haaks ten opzicht van elkaar ? En daar komt bij dat de velden drijfnat zijn !
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Even vliegen en storing?

Bericht door luppie » do dec 12, 2013 6:53 pm

En even de failsave opnieuw instellen zodat hij niet gaat tollen wanneer hij buiten bereik is. Een kleine richtingsroer uitslag lijkt me wel handig zodat hij gaat cirkelen en niet kilometers weg vliegt. (niet dat ik dat ooit heb gedaan :oops: )
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Even vliegen en storing?

Bericht door ph-svv » do dec 12, 2013 7:10 pm

Er moet toch een oorzaak voor zijn, in het algemeen haalt FrSky 3km op z'n sloffen.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Even vliegen en storing?

Bericht door Erikf » do dec 12, 2013 7:19 pm

Dat tollen is waarschijnlijk mijn eigen fout. De failsave is ingesteld op rustig rechter bochten draaien. Dus toen het model rechtsaf ging terwijl ik linksaf stuurde ging ik alleen maar verder sturen in afwachting van reactie. Zoals je al aan het wind geruis hoorde had het model ook er weinig snelheid dus toen er eenmaal weer verbinding was ging model scherp links rollen en omdat het model ook nog eens ver weg was en ik dus niet goed te zien is welke beweging het maakte was het snel in de tolvlucht.
Achteraf had ik waarschijnlijk de knuppels los moeten laten (in ieder geval rolroer niet vol links :oops: ) en wachten tot het model rechtuit ging. Hier zijn tips welkom ;)
Dus dat was een combinatie van factoren.

De FPV set ben ik op de Tricopter aan het bouwen, met een beetje mazzel is dat zaterdag af.

Zojuist ben ik even de bereiktest gaan doen in de straat. Daarvoor heb ik de ontvanger uit de Easy Glider en uit de Hots op dezelfde accu gezet, zender aan en maar lopen. Beide ontvangers zijn van hetzelfde type (V8FR) en de Hots ontvanger ging eerder in storing dan die van de Easy Glider. Dus ik durf wel te stellen dat het de ontvanger zelf niet is.
Nu nog de zender ophalen en controleren.
De antenne in de Easy Glider heb ik haaks van elkaar staan. En de rechtopstaande antenne zit aan de linkerkant van de romp en die kant was ook naar me toe gericht toen het in failsave ging. De antennes zijn wel in de romp en dat ga ik voor de zekerheid veranderen.
Als laatste zal ik nog een bereiktest op het veld moeten doen. Gert, wat heb jij eigenlijk in open veld aan bereik?

@Sander, ik zie dat jij tijdens het tikken van m'n verhaal nog de 3 km aangeeft. Ik denk dat ik dan de oorzaak in de zender moet zoeken............ik zal eens losse contactjes gaan zoeken
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Even vliegen en storing?

Bericht door ph-svv » do dec 12, 2013 8:05 pm

Heb ik ook eens gehad in de mx-12 de u.fl connector zat niet goed vast.

verstuurd vanaf mijn Android telefoon
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Even vliegen en storing?

Bericht door luppie » do dec 12, 2013 8:32 pm

Ik denk inderdaad in de zender. zelfs met de 4 kanaals ontvangers kan ik heul ver weg vliegen en die hebben zo'n klein p*emel antennetje dat ergens in de romp zit. 1x storing gehad toen de antenne er af was gevallen 8-)
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Even vliegen en storing?

Bericht door Erikf » do dec 12, 2013 8:48 pm

tnx Sander, dit was het dus waarschijnlijk.

De connector leek vast te zitten en toch heb ik het nog even aan gedrukt en ging de connector toch iets verder op de print.
Vooraf kwam ik met laag zendvermogen 16 meter erna zeker 24 meter. Dit wil ik op het veld ook nog even testen ivm reflecties door auto's hier in de straat.
Met normaal vermogen kwam ik nu ook verder dus het ziet er goed uit.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Even vliegen en storing?

Bericht door Erikf » do dec 12, 2013 8:52 pm

Luppie schreef:klein p*emel antennetje [knip] er af was gevallen 8-)
Lullig ;)
Groeten,
Erik

Plaats reactie