Laser snijden bij het FABLAB

Een tip of een handigheidje ... meld het hier
Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Laser snijden bij het FABLAB

Bericht door Tonnie78 » vr apr 10, 2015 12:56 am

Zoals een aantal van jullie misschien wel weten ben ik afgelopen dinsdag op bezoek geweest bij het FabLab in Zwolle.

Om even duidelijk te maken wat een FabLab is hier een citaat van hun eigen website.

"Het FabLab Zwolle is een open werkplaats waar iedereen die nieuwsgierig is naar nieuwe mogelijkheden welkom is. Wij denken vooral een plek te zijn voor: nieuwsgierige mensen om te ontdekken, kleine bedrijfjes om te prototypen, workshops als eerste kennismaking. Daarin gaan we vooral de samenwerking zoeken met het PSP en het onderwijs! Op de open inloop momenten kan iedereen binnenlopen in het FabLab Zwolle en gebruik maken van de apparaten. In de werkplaats met computergestuurde gereedschappen kunnen gebruikers, onder andere, laseren, CNC-frezen en 3D-printen, tegen een redelijke prijs. Wij willen een breed publiek interesseren, kennis delen, samenwerken aan nieuwe projecten en vooral met iedereen de creatieve kant onderzoeken! De kruisbestuiving die zo ontstaat leidt tot innovatie en het verspreiden van kennis. "

Wat bied het FabLab dan wat interessant is voor modelbouwers. Een lasersnijder. Zeer geschikt voor het lasersnijden van hout. Verder hebben ze een CNC-freesbank, een vinyl snijder voor het snijden van bijvoorbeeld stickers en een 3D-printer staan.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden ben ik dus afgelopen dinsdag naar Zwolle gegaan om te kijken wat de mogelijkheden waren bij FabLab.

Vooraf had ik me een beetje ingelezen en besloten om wat de laten lasersnijden bij het FabLab. Ik had al een mooie tekening van een Tiger 2 in PDF op mijn laptop staan dus besloten om deze maar eens te laten lasersnijden.

Afbeelding
Tiger 2

Ik had intussen gelezen op de website dat de bestanden moesten worden aangeleverd als .dxf bestand. Het PDF bestand moest dus worden omgezet naar .dxf.

Hiervoor het ik gebruik gemaakt van een gratis online service van http://www.pdftodxf.com/

Dit ging in mijn geval prima omdat de PDF tekening al in een vector formaat was. Dit houdt in dat de tekening al bestond uit een daadwerkelijke lijntekening in PDF. JE kan dit goed zien als je inzoomt op een PDF bestand. Blijven lijnen in de tekening daadwerkelijk strak als je ver inzoomt dan heb je te maken met een vector tekening. Als je allemaal losse pixels ziet werkt het online omzetten van PDF naar .DXF helaas niet en moet je alles gaan overtrekken in een ander programma.

Afbeelding
Vector tekening

Afbeelding
Bitmap tekening ( Losse pixels )

Nadat de PDF was omgezet in .DXF heb ik het bestand geopend in Inkscape. Dit is een Freeware programma voor het bewerken van vector gebaseerde tekeningen. Even zoeken op Google en je kan het gratis downloaden.

In dit programma kan je de losse lijnstukken selecteren en verplaatsen. Dit heb ik gebruikt om alle onderdelen zo te verplaatsen dat ze zo efficiënt mogelijk uit een beschikbare maten van het hout konden worden gesneden. Voor balsa bijvoorbeeld 1000 x 100mm. Ik heb hiervoor in het programma onder de tab bestand de optie document eigenschappen geselecteerd. Je kan hier dan de document afmeting aangeven en door deze als 1000x100mm aan te geven krijg je mooi een kader waarbinnen je onderdelen geplaatst moeten worden om uit een enkele balsa plaat gesneden te worden.
Afbeelding


Hetzelfde voor alle delen die uit 3mm triplex moesten worden gelazerd. Hierbij was de standaard maat 1220x610.
Afbeelding

Nadat je in Inkscape alles goed op de plaats hebt gezet het bestand opslaan als .DXF.

Dus met deze bestanden ging ik naar FabLab.
Ik had op hun site gelezen dat het lasersnijden 1 euro per minuut koste en hoopte dus maar dat het instellen en voorbereiden niet al te veel tijd zou kosten anders werd dit nog een duur toestel.

Dus stipt om 6 uur gemeld bij het gebouw R10 aan de Rieteweg 10. Dit is een oud schoolgebouw waarin diverse kunstenaars en kleine ondernemers een plek vinden. De deur was gesloten , maar na aanbellen werd ik hartelijk begroet door een van de kunstenaars genaamd Kees. Hij was toevallig diegene die zijn apparatuur via het FabLab concept aanbood aan derden. Na een korte rondleiding langs alle beschikbare apparaten, werd mij gevraagd waarvoor ik eigenlijk kwam. Dat het hier ging om snijwerk voor een modelvliegtuig maakte Kees en zijn aanwezige collega's meteen enthousiast, want zij zijn zelf ook modelvliegers en bouwers. Ik moest dan ook meteen mee naar de naastgelegen werkplaats van Kees waar diverse Flighttest modellen aan het plafond hingen. Het bleek dat Kees en zijn vrienden nogal eens vliegen op een braakliggend stuk terrein vlak bij stadshagen. ( Zei hebben jou og laag rond zien vliegen Max )

Dus na een goed gesprek de bestanden maar eens geopend op de PC en beoordeelt. Er zaten op sommige plaatsen dubbele lijnen in wat door de heren razendsnel werd verholpen.

Daarna gingen de bestanden weer terug op mijn USB-stick om ze in te laden op de PC die verbonden was met de lasersnijder. Hier gaf Kees mij eerst een instructie over hoe je de lasersnijder moet gebruiken. Als je in de tekening met diverse kleuren werkt kan de laser per kleur ingesteld worden op een snijsnelheid en een snijvermogen. Hierdoor kan je dus bijvoorbeeld je teksten laten graveren met weinig vermogen en je delen snijden met hoog vermogen. Toen dit eenmaal ingesteld was hebben we een kort testje gedaan om te kijken of het ingesteld vermogen goed was. Dit was de eerste keer dat ze balsa sneden. met een instelling van maximaal vermogen en een snelheid van 35mm per seconde ging het prima. Een kleine drie minuten later had in de eerste 9 ribben van de Tiger in handen. Superstrak uitgesneden en mooi de letters erop gegraveerd.

Hierna mocht ik het onder het toeziend oog van Kees zelf instellen. Ook dat ging prima en de volgende 4 balsa platen mocht ik zelf snijden.

Ook het triplex ging prima.
Zoals ik al eerder aangaf kost het snijden 1 euro per minuut, maar dat is per minuut dat het apparaat daadwerkelijk snijd. Dus niet het instellen of bijwerken van het bestand. Voor het snijden van 9 ribben uit een 2,5mm plaat balsa betaalde ik dus uiteindelijk 3 euro. Het snijden van triplex gaat iets langzamer maar het hierboven staande triplex bestand van 1220x610mm koste mij 14 euro.

Uiteindelijk ging ik dus aan het einde van de avond naar huis met een compleet bouwpakket van een Tiger 2, wat mij aan snijkosten 23 euro heeft gekost. Zeker de moeite waard en ze gaan mij bij het FabLab zeker nog vaker zien.

Ik zal a.s. Maandagavond de delen meenemen zodat iedereen het zelf kan beoordelen.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1513
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Laser snijden bij het FABLAB

Bericht door flymax » vr apr 10, 2015 8:03 am

Leuk hoor! De volgende stap is nu zelf ontwerpen?
Max

Ps leuk dat ze mij ook hebben zien vliegen. Klein wereldje dus weer :D

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laser snijden bij het FABLAB

Bericht door ph-svv » vr apr 10, 2015 9:31 am

Gaaf!

Binnenkort Inkscape maar even op de PC installeren, zodat we er zelf eens mee kunnen pielen onder toeziend oog van Tonnie :lol:
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Laser snijden bij het FABLAB

Bericht door luppie » vr apr 10, 2015 8:47 pm

Dat is best leuk! ik denk dat schuim snijden nog veel sneller gaat :-)
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Laser snijden bij het FABLAB

Bericht door Tonnie78 » vr apr 10, 2015 9:02 pm

Depron ging niet zo snel als balsa geloof ik. Bij hoge snelheid smolt het direct na het snijden achter de laser weer dicht.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Laser snijden bij het FABLAB

Bericht door Tonnie78 » wo apr 22, 2015 1:29 pm

Hier een filmpje van het snijden van de ribben uit 2,5mm balsa

https://youtu.be/9ejJjpFtGig

En 6mm voor het staartstuk
https://youtu.be/zLR86CG14lA

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laser snijden bij het FABLAB

Bericht door ph-svv » wo apr 22, 2015 2:10 pm

Tonnie,

Wa' kost da?
(Zo snel en nauwkeurig kunnen wij nie zagen)
Ik heb nog een 6.5CC Webra liggen namelijk :)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Laser snijden bij het FABLAB

Bericht door Tonnie78 » wo apr 22, 2015 2:40 pm

Lasersnijden kost 1€ per minuut. Een complete kit voor een Tiger komt op 60€ inclusief PET cockpitkap.

Gebruikersavatar
Gijs
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: di aug 17, 2010 6:17 pm
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laser snijden bij het FABLAB

Bericht door Gijs » wo apr 22, 2015 3:05 pm

hallo,

mijn vader heeft nog een vacuum trekmachine liggen.
hij heeft daar zijn lampenkapjes van zijn Cherry mee gemaakt.
misschien kan hij ook wel een paar kapjes trekken?

Gijs

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Laser snijden bij het FABLAB

Bericht door Tonnie78 » wo apr 22, 2015 5:07 pm

Hoi Gijs. Ik kom graag eens even kijken, want ik heb zelf deze week een vacuüm machine gemaakt, maar de plaat PET blijft er niet goed inzitten bij mij

Plaats reactie