Tips and tricks 2 Ontsteking benzine motoren

Een tip of een handigheidje ... meld het hier
Plaats reactie
foetsie

Tips and tricks 2 Ontsteking benzine motoren

Bericht door foetsie » zo feb 23, 2014 9:23 pm

Een vaak gehoorde opmerking bij het starten van een benzine motor is: "moet ik een handschoen aan bij het starten want hij slaat mogelijk terug" ?

Het gebruik van beschermings middelen is natuurlijk altijd aan te bevelen en hoe groter de motor hoe gemener hij kan zijn.

Heb je een eenvoudige magneet ontsteking (dus geen voedingsbron/accu) zonder verdere functies dan zal de vonk komen op het moment waarop deze is ingesteld (meestal een gemiddelde waarde van 28 á 30 graden vóórontsteking). Dat kan behoorlijk gemeen worden en de prop kan bij het terugslaan beste klappen uitdelen.

Heb je een magneetontsteking met een ingebouwde elektronische startvertraging dan wordt het al wat aangenamer. Bij het aanslaan zal de elektronische vertraging automatisch inkomen en de vonk komt dan bv 10 á 15 graden later waardoor er minder kans op terugslaan is.

Heb je een elektronische ontsteking (met een voedingsbron) dan werkt het nog iets anders. Indien je de prop langzaam ronddraait komt de vonk op de ingestelde maximale vervroeging bv 38 graden vóórontsteking. Met deze functie kun je de ontsteking afstellen op de gewenste waarde. Draait de prop sneller (vanaf ongeveer 400 omw/min) gaat de vonk plotseling op de maximale vertraging komen. Dit is voor de meeste typen 22 graden later. Dus de vonk komt nu op bv. 38-22= 16 graden voor het bovenste punt van de zuiger (BDP).

Bij tussen de 1500 en 1800 omw/min begint de ontsteking automatisch stukje bij beetje te vervroegen met 1 graad per 100 omw/min.

Dat kan hij dus maximaal over 22 x 100= 2200 toeren. Dus de maximale vervroeging wordt bij bv. een omschakelpunt bij 1800 toeren bereikt bij 1800 + 2200= 4000 toeren. Daar boven is geen verdere vervroeging.

Dit alles betekend dat indien je een beetje "bang" voor terugslaan bent en voorzichtig de prop een slinger geeft je juist datgene krijgt waar je bang voor bent. De ontsteking registreert een laag toerental en gaat in de volle vervroeging/vóórontsteking en kan dus gemakkelijk terugslaan.

Sla je krachtiger en dus duidelijk boven de 400 omw/min (en dat haal je gemakkelijk met een korte ferme beweging) dan springt de ontsteking op de volle vertraging en is dan een stuk makker.

Maar hoe dan ook ..altijd een dikke handschoen waarbij met name de bovenkant van de hand beschermd dient te worden.

n als laatste: heb je de moter pico bello voor elkaar, een aantal malen met de choke er op doorgedraaid en schakel je dan de ontsteking via je zender in dan kan de motor spontaan aanslaan. Bij het inschakelen van de ontsteking zal er ALTIJD een vonk komen ongeacht de positie van de sensor tov de trigger magneet. Zou de zuiger bv net door het BDP staan ( niet waarschijnlijk want door de compressie zal hij graag wat verder willen staan) KAN er ontbranding plaatsvinden.

Een leuk voorbeeld hiervan is de beroemde Fokker D VII uit vervlogen jaren. De, meen ik 12 cilinder, motor heeft een ontsteking die je met een en slinger vanuit de cockpit "opwarmt". Zet je de schakelaar dan op "Contact" dan is er altijd wel een cilinder die net goed staat en spontaan ontsteekt en de motor slaat aan.

raymon
Berichten: 254
Lid geworden op: di feb 11, 2014 11:27 pm
Contacteer:

Re: Tips and tricks 2 Ontsteking benzine motoren

Bericht door raymon » zo feb 23, 2014 10:33 pm

Henk, choke jij zonder ontsteking?

foetsie

Re: Tips and tricks 2 Ontsteking benzine motoren

Bericht door foetsie » ma feb 24, 2014 9:41 am

Op de "kleine" modellen heb ik een kill switch welke Rc bediend wordt. Dit is de Jeti SP 6. Op de "grote" modellen zit tevens een handschakelaar. Op de zender heb ik altijd de zelfde schakelaar voor het bedienen van de ontsteking en deze schakelaar is met een stukje rode krimpkous gemarkeerd.

Tijdens de voorbereidende handelingen staan de zender en ontvanger uit. Dan staat de RC kill swich automatisch ook uit. Tanken, choke er op de zender links achter de vleugel leggen. De motor enkele malen doordraaien. Vervolgens hulp inroepen en iemand de kist laten vasthouden. Nu zonder het contact aan te zetten, dus nog steeds de zender uit, "starten". Een keer of 5 is ok. Vervolgens nogmaals controleren of het gas dicht staat, het contact uit is en de zender en ontvanger(s) aan zetten (niet in de buurt van de prop komen!!) Nogmaals controle gas dicht..dan luid en duidelijk melden :contact en de schakelaar op de zender (en indien van toepassing in het model) op contact zetten. De motor starten tot er een eerste plof ontstaat. Zit er een handchoke op dan de choke er af. Zit er een automatische choke op welke er af springt zodra je iets gas geeft dan kun je doorgaan met starten. Na een paar ferme slingers aan de prop loopt de motor en loop ik om de kist om de zender om te doen. Dan natuurlijk even wachten met gas geven totdat de motor een beetje warm wordt. (30 sec kan al voldoende zijn).

raymon
Berichten: 254
Lid geworden op: di feb 11, 2014 11:27 pm
Contacteer:

Re: Tips and tricks 2 Ontsteking benzine motoren

Bericht door raymon » ma feb 24, 2014 9:46 am

Dat is een hele andere manier als ik doe en vele andere.
Zender aan model aan.
Schakelaar om van de ontsteking
Choke er op
Meestal 3x aan slaan dan pruteld hij een keer en gaat weer uit.
Dan de choke er af en meestal 2 keer aanslaan en doet hij het.

En meestal maar 1 keer op de vliegdag
Tevens zet ik benzine altijd weg met benzine in de tank.

En altijd een handschoen k heb een keer een terugslag gehad en 2 weken daarna voelde ik het nog

raymon
Berichten: 254
Lid geworden op: di feb 11, 2014 11:27 pm
Contacteer:

Re: Tips and tricks 2 Ontsteking benzine motoren

Bericht door raymon » ma feb 24, 2014 10:02 am

Heb ook killswitches er op. Ideaal

foetsie

Re: Tips and tricks 2 Ontsteking benzine motoren

Bericht door foetsie » ma feb 24, 2014 10:49 am

Met bv een motor van 500 cc en een prop van 140 cm zit ik niet echt in het gemiddelde model gebeuren. De startprocedure is derhalve gelijk aan het starten van een 1:1 kist welke met de hand wordt aangeslagen...

raymon
Berichten: 254
Lid geworden op: di feb 11, 2014 11:27 pm
Contacteer:

Re: Tips and tricks 2 Ontsteking benzine motoren

Bericht door raymon » ma feb 24, 2014 12:08 pm

Klopt maar zowiezo tot 220cc word het zo gestart.en zal ik het ook doen bij mn nieuwe decathlon

foetsie

Re: Tips and tricks 2 Ontsteking benzine motoren

Bericht door foetsie » ma feb 24, 2014 1:10 pm

Let wel ik verklaar hoe het ook kan..niet hoe het moet!! Zoals de meeste modelvliegers handelen is niets op tegen zolang het goed gaat...maar ik heb mezelf tot een hoger veiligheids niveau moeten verplichten (bv ook een checklist op papier afwerken voor de start) vandaar dat ik niet meer denk en handel in gebruikelijke modelvlieg methodes. Je zal ze de kost geven die bij bv het omhangen van de zender de gasknuppel raken en de motor ongewild verhogen in toeren. Ik wil bv pertinent uit de baan van de prop blijven. Nu ga ik hier geen bloederige foto's plaatsen dus geloof me maar dat er de meest belachelijke ongevallen gebeuren die echt voorkomen konden worden.

Je mag er over nadenken, het terzijde leggen en vervolgens je gebruikelijke patroon weer oppikken.....

Plaats reactie