sleephaak en sleeplijn

Alles over zweefvliegtuigen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

sleephaak en sleeplijn

Bericht door luppie » wo mei 16, 2012 9:32 pm

Ik heb al een uurtje of twee zitten bestuderen hoe een sleepkoppeling zou moeten werken en hoe de sleeplijn er uit zou moeten zien.
Ik heb nog wat vragen hier over want niet alles heb ik kunnen vinden.

1.mijn lijn is nu ongeveer 15 meter lang gevlochten nylon. Nu lees ik dat veel mensen rond de 20 tot 25 meter hebben is mijn touw dan te kort?

2.Hij is afkoppelbaar maar moet er nog een failsafe is zitten? Mijn touw gaat over in een gevlochten vissnoer die 25kg kan hebben omdat die in de koppeling past (was een duur snoertje). Moet dat snoer niet bijvoorbeeld 10kg trekkracht hebben zodat hij knapt in een noodsituatie?

3. moet aan sleper zijde ook niet zoiets zitten alleen dan een snoer die een paar kilo minder kan hebben zodat hij daar als eerste knapt?

Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: sleephaak en sleeplijn

Bericht door Jan Jaap » wo mei 16, 2012 9:46 pm

Ik heb dezelfde lijn. Ik denk dat ie ook zo lang is. Gekocht bij de Action voor weinig.
Als het goed is heb je een servo die afkoppelt en heeft de zwever er ook 1. Om er dan nog een failsafe bij te maken lijkt me overbodig. Ik zou geen touw willen hebben die knapt, wel een servo die afkoppelt. Meestal wordt die servo zwaar(der) uitgevoerd. Bij grote zwevers tot wel 10 kg.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: sleephaak en sleeplijn

Bericht door luppie » wo mei 16, 2012 10:05 pm

Pas hadden we een keer dat er een vliegtuig tegen de lijn aan vloog en toen kwam de klittenbandkoppeling op de zwever goed van pas want die schoot los. Ook een paar keer gehad dat we niet 100% tegen de wind in starten en toen tikte een vleugeltip te grond waardoor hij draaide en ook het klittenband los schoot. In die situaties heb ik zelf nog niet het reactievermogen om voor de grote klap de boel af te koppelen en ik denk ook niet dat dit op tijd lukt. Wanneer je een sterke verbinding hebt zal op dat moment het zwakste deel breken en dat zal dan niet de lijn zijn. Het is inderdaad een lijn van de action. Lijkt me een mooie kwaliteit hier voor.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: sleephaak en sleeplijn

Bericht door Jan Jaap » do mei 17, 2012 8:41 am

Tja, vliegtuig tegen lijn, niet 100% tegen de wind in kunnen starten zijn geen gebruikelijke methoden om te slepen. Ik denk dat je daar je vliegtuig ook niet op kunt bouwen en/of voorzien van de benodigde veiligheden.
Maar tijdens mijn sleepjes heb ik daar ook geen ervaring mee gehad. Misschien dat Max daar meer over kan zeggen?
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: sleephaak en sleeplijn

Bericht door flymax » di mei 22, 2012 9:29 pm

Ik sluit me wel bij JJ aan:liever eengoed werkende sleepkoppeling dan een breukstukje in de kabel. In de grote zweefvliegerij zie je ook vaak dat men in de bergen zonder breukstuk sleept. Met een goede sleepkoppeling ben je zelf in control. Het aanvliegen van de sleeplijn wat ons inderdaad een keer overkwam toen ik Luppie opsleepte is overigens wel heel uitzonderlijk.

Bij het plaatsen van het stangetje op de servo is het belangrijk om deze strategisch te plaatsen zodat je de maximale kracht kunt benutten. Dit betekent dus dicht bij de as, maar ik zethem vaak ook onder 60 graden voor de as i.p.v. Onder 45 graden. Bij een sleephaak is een symmetrische beweging niet van belang, en onder 60 graden heb je in het begin van de slag nog wat extra kracht.

Max

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: sleephaak en sleeplijn

Bericht door luppie » di mei 22, 2012 11:39 pm

Ik heb hem nu inderdaad op het één na kleinste gaatje op het heveltje omdat het kleinste gaatje te dicht op de servo zit. Ik ben alleen wel eigenwijs geweest door er een 9 gram servo in te zetten en geen dikke servo omdat ik denk/verwacht dat dit makkelijk moet kunnen. Ik heb al wat testen gedaan door behoorlijk kracht op de koppeling te zetten en dan los koppelen. Ik zal dit ook eens doen met gewichten zodat ik weet hoe veel het weegt.

Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: sleephaak en sleeplijn

Bericht door Jan Jaap » wo mei 23, 2012 7:26 am

De meeste slepers gebruiken een zwaardere servo met metalen tandwielen. Je moet namelijk wel zeker weten dat ie het doet en dat niet de servotandwielen onder belasting worden afgerist. Je vliegt straks op 5 of 6S. Dat betekent dat je ook zwaardere zwevers van misschien wel 3m spanwijdte of meer wil trekken. Ik verwacht niet dat iemand met zo'n kist gesleept wil worden met een servo van 3 dollar.
HK heeft ook goedkope MG servo's!!!!
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 17sec.html
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: sleephaak en sleeplijn

Bericht door flymax » wo mei 23, 2012 6:36 pm

Jan Jaap geeft goede adviezen, dus ook deze keer sluit ik me weer bij hem aan ;) .

Max

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: sleephaak en sleeplijn

Bericht door luppie » do mei 24, 2012 11:20 pm

Met mijn volgende stelling lijk ik wat dwars te zijn maar het is om de discussie aan de gang te houden :P

De geïnstalleerde servo doet 1,5kg/cm
ik heb een standaard servo klaar liggen van 4,5kg/cm
de MG servo doet 6kg/cm

het eerste gaatje op de 9 gram servo zit op 5mm van hart as dus hij doet daar 3kg trekkracht
het eerste gaatje van de std servo zit op bijna 10mm van hart as dus 4,5kg trekkracht.
de mg doet dus 6 kg/cm maar weegt ruim 4,5 keer zo veel (niet dat gewicht een probleem is)

metal gear heeft naar mijn gevoel alleen werking wanneer de servohevel en wat daar aan vast zit extern een klap krijgt. Bij een sleephaak kunnen er geen externe krachten op de servo worden uitgeoefend (een tik,stoten of crash) en de servo is zelf niet sterk genoeg om zijn eigen tandjes af te strippen wanneer hij geblokkeerd zou zijn.

Ik denk zelf dat de constructie van de koppelhaak zelf veel belangrijker is dan de trekkracht van de servo. wanneer de ontkoppel pin krom zou zijn kan geen enkele servo die meer aantrekken. Of wanneer de pin heel stroef loopt dan word hij door trekkrachten van de zwever alleen maar verder geblokkeerd. Wanneer de sleeplijn stroef loopt op de ontkoppel pin word hij samen met de pin naar binnen getrokken bij ontkoppelen.

Ik heb trouwens de 9 gram servo er uit gehaald en hij wacht op een sterkere servo ;)
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie