Inventariseren sleeptoestellen

Alles over zweefvliegtuigen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Inventariseren sleeptoestellen

Bericht door Tonnie78 » wo jul 15, 2015 6:12 pm

Na aanleiding van berichten in andere draadjes is het misschien verstandig om eens even te inventariseren wat er aan sleeptoestellen binnen de club aanwezig zijn en in hoeverre dit past binnen de eventueel geplande zwevers.

Voor zover mij bekend:
2x Piper cub van Han
Porter van Sander
Big Lift van Sander
2X sleeptoestel van Max. ( weer even geen type)

Verder een aantal fun cubs.

Nou heb ik geen idee wat de mogelijkheden zijn van de diverse kisten, maar misschien dat de eigenaren dit kunnen aanvullen?

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Inventariseren sleeptoestellen

Bericht door flymax » wo jul 15, 2015 7:26 pm

Tonnie78 schreef:Na aanleiding van berichten in andere draadjes is het misschien verstandig om eens even te inventariseren wat er aan sleeptoestellen binnen de club aanwezig zijn en in hoeverre dit past binnen de eventueel geplande zwevers.

Voor zover mij bekend:
2x Piper cub van Han
Porter van Sander
Big Lift van Sander
2X sleeptoestel van Max. ( weer even geen type)

Verder een aantal fun cubs.

Nou heb ik geen idee wat de mogelijkheden zijn van de diverse kisten, maar misschien dat de eigenaren dit kunnen aanvullen?
De kleine witte is een Pilatus Porter (eigen ontwerp) op 3S
De grote gele is een Superchart (een model van Simprop dat ik 125% uitvergroot heb, en de neus gemodificeerd voor een elektromotor) op 6S
En dan hebben we ook nog een FunCub
Max

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Inventariseren sleeptoestellen

Bericht door Tonnie78 » wo jul 15, 2015 7:47 pm

En kan je misschien ook inschatten wat de maximale sleep capaciteit is van de diverse sleeptoestelken Max?

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Inventariseren sleeptoestellen

Bericht door flymax » wo jul 15, 2015 8:27 pm

Bij de Funcub en de Porter is het maximale sleepgewicht wel rond de kilo, maar 750 gram is optimaal.

De zwaarste kist achter de Superchart is tot nu toe de Bergfalke van Rob met 4200 gram.

In het algemeen is het wel belangrijk om te blijven beseffen dat de massa niet de enige variabele is. Ook de vleugelbelasting is belangrijk en de vliegsnelheid van de zwever. Ik denk bijvoorbeeld niet dat ik een Fox van 4,2 kg kan slepen omdat de vliegsnelheid veel hoger ligt (door een (semi-)symmetrisch profiel).

Max

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: Inventariseren sleeptoestellen

Bericht door han » wo jul 15, 2015 9:22 pm

Met mijn Funcub heb ik al een paar keer de clubzwever omhoog getrokken

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Inventariseren sleeptoestellen

Bericht door Jan Jaap » wo jul 15, 2015 9:24 pm

Raymon heeft ook een sleper, maar die hebben we nog niet zo vaak gezien.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Inventariseren sleeptoestellen

Bericht door ph-svv » wo jul 15, 2015 11:17 pm

Wat mijn kisten kunnen slepen weet ik niet exact, omdat ik nog niet heel veel sleep.
Dat moet in de toekomst overigens wel anders worden.

De Porter heeft mijn SHK een keer gesleept, die is 4m en weegt 4.3kg, dat ging prima.
Voor de BL heb ik een andere motor gekocht omdat het toerental toch wat te laag was.
Binnenkort kan ik daarmee wat meer komen slepen.

Verder zijn er nog de bigstick met 26cc en de Decathlon met 52cc, maar die vliegen volgend seizoen pas.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Inventariseren sleeptoestellen

Bericht door flymax » wo jul 15, 2015 11:22 pm

Waarom heb je geen prop met een iets grotere spoed gekozen?

Nog even afgezien van het feit dat jouw BL in mijn ogen best voldoende snel vliegt......

Max

raymon
Berichten: 254
Lid geworden op: di feb 11, 2014 11:27 pm
Contacteer:

Re: Inventariseren sleeptoestellen

Bericht door raymon » do jul 16, 2015 7:12 am

Decathlon kan tot 15-20 kg slepen. (Nog niet gedaan)

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Technische info

Bericht door ph-svv » do jul 16, 2015 10:17 am

flymax schreef:Waarom heb je geen prop met een iets grotere spoed gekozen?

Nog even afgezien van het feit dat jouw BL in mijn ogen best voldoende snel vliegt......

Max
Hoi Max,

Dat heb ik overwogen, maar dit bleek niet de meest geschikte oplossing.

Ik vind de stijgsnelheid van de BL zelf nogal aan de lage kant, zodra ik steiler ga slepen dan valt de snelheid erg gauw terug.
Met 12" spoed los je dit probleem ten dele op, alleen is de kans dat je prop sneller overtrekt groter.
Het toerental zit nu op zo'n 6250 rpm en dat is gewoon te laag en meer dan 10S kan de motor niet aan.

Bijkomend probleem met 12" is dat de motor heter en de stromen hoger worden en dus kan je minder slepen op een accu. (nu ook maar 3x)
Het is een feit dat een elektromotor minder koppel levert naar mate het toerental oploopt, dus boven in het bereik houd je
minder over om te slepen, daarom wil ik kijken of het met een motor met een hoger Kv getal beter gaat.

Zoals Gerben op MBF heeft aangegeven is 120Km/h de optimale statische kruissnelheid is voor slepers.
de praktische ervaring van Bertus is ook dat dit klopt. Je moet in de lucht ook nog wat snelheid en trekkracht overhouden.

Je mag wel een keer wat groots slepen met de BL als je wil, dan merk je gauw dat zodra de accuspanning iets begint te zakken, de lol er snel vanaf is.

Met de Turnigy 6364-245 op 8S en een 20x10 trekt deze 65A, daar sleept men 7Kg mee op een 2.7m sleper.

Ik wil op 10S blijven met een 18x10 dat levert 7700 rpm op, dat komt dus meer in de buurt.
Zwevers van 6 Kg zouden hiermee dus zonder problemen gesleept moeten kunnen worden.
(Dit is dan mijn lichtste sleper)

We zullen zien, beetje door bouwen dus ... :)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Plaats reactie