einstellwinkeldifferenz

Alles over zweefvliegtuigen
Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

einstellwinkeldifferenz

Bericht door kadet » za jul 11, 2015 11:41 pm

Hallo Klaas en Sipco,

Vanmiddag hadden wij het er over hoe meet je de instelhoek differentie tussen vleugel instelhoek en het hoogteroer?
In het bijgaande artikel wordt er een goede uitleg gegeven, maar nu nog de meetinstrumenten?
Als je dit wilt meten heb je bijna een laser nodig, mischien wat voor Marco om in de komende winter een clubavond in te vullen?

http://www.rc-network.de/forum/content. ... WD)-messen

Als je google chrome gebruikt klik dan op de dubbele AA naast de ster in de funktiebalk dan wordt alles vertaald, vaak erg gemakkelijk maar niet altijd de goede gramatica.

Gr. Rob.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: einstellwinkeldifferenz

Bericht door Tonnie78 » zo jul 12, 2015 12:30 am

Hallo Rob.

Volgens mij is het redelijk eenvoudig te meten en misschien met een klein hulpmiddeltje zelfs nog wel goed te doen met jou app op de smartphone.

Als je een rechte geleider hebt met haaks daarop een strip met een kleine v vormige inkeping die je tegen de voorlijst drukt. Een tweede gelijksoortige strip die haaks maar schuivend op de geleider worden gemonteerd. Ook deze met een kleine v vormige inkeping. Deze duw je dan vanaf de achterkant tegen de achterlijst. Als de afstand van de v vormige groeven voor en achter op gelijke afstand liggen ten opzichte van de rechte geleider dan ligt de geleider evenwijdig aan de koorde die loopt van uiterste punt van je voorlijst tot uiterste punt achterligger ( aerodynamische koorde?? ) als je dan je toestel met de vleugel horizontaal fixeert op een tafel dan kan je op de geleider met je app op je telefoon de hoek meten. Herhaal dit nu zonder je toestel te verplaatsen op jr stabilo. Het verschil tussen de nu gemeten waarden is je EWD.
(Instelhoekverschil)

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: einstellwinkeldifferenz

Bericht door luppie » zo jul 12, 2015 12:35 am

Tonnie78 schreef:Hallo Rob.

Volgens mij is het redelijk eenvoudig.....

Als je een rechte geleider hebt met haaks daarop een strip met een kleine v vormige inkeping die je tegen de voorlijst drukt. Een tweede gelijksoortige strip niet haaks maar schuivend op de geleider worden gemonteerd enz enz
ik geloof niet dat iedereen dit gaat snappen. Ik elk geval niet :lol: :lol: :lol:
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: einstellwinkeldifferenz

Bericht door Tonnie78 » zo jul 12, 2015 12:42 am

Daar was ik al bang voor. Ik zal het morgen uittekenen!

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: einstellwinkeldifferenz

Bericht door Tonnie78 » zo jul 12, 2015 12:59 am

Zoiets als dit alleen dan zonder de display/ elektronica want dat kan je smart phone dankzij de ingebouwde acceleratie sensoren ook meten. Dus alleen om de koorde parallel over te nemen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nanni
Lid
Berichten: 319
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: einstellwinkeldifferenz

Bericht door Nanni » zo jul 12, 2015 11:14 am

Bedankt Rob en Tonnie voor de uitleg. Wat mij vooral getriggerd had was de opmerking in het mbf. Hierin werd de ewd bij de Epsilon gemeten. Eerst kwam men op een waarde uit van +2.08% Door een verandering kreeg men deze waarde op 1.09% waardoor de Epsilon een stuk beter vloog. De ewd waarde geven in % verbaasde mij. Je kan natuurlijk denken dat dit een vergissing is, maar ik denk dan altijd dat ik niet alles weet en vraag dan wat in het rond. Er valt nog veel te leren. Wie weet wat bedoeld wordt met een ewd waarde uitgedrukt in procenten?
Nanni

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: einstellwinkeldifferenz

Bericht door Tonnie78 » zo jul 12, 2015 12:23 pm

Ik kom op het net nergens EWD waardes in procenten tegen. Verder lijken mij de genoemde waarden van 2,08 en 1,09 erg goed overeen te komen met de waardes in graden. Het lijkt hier dus op een typfout.

Je spreekt over een verandering waardoor de instelhoek veranderd werd, maar dat is in dit geval met een pendelroer toch niet meer dan een verandering van sub-trim op je zender?

Verder kwam ik op diverse fora de waarde 1,5 graden tegen als uitgangspunt voor een goede EWD voor de Epsilon.

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: einstellwinkeldifferenz

Bericht door han » zo jul 12, 2015 12:40 pm

:lol: :lol: :lol: Jullie maken het wel erg ingewikkeld: je doet 2 vingers onder een derde vande vleugel als dan de neus iets voorover gaat dan
vliegen met die hap en in de lucht iets bij trimmen, ergo :succes verzekerd

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: einstellwinkeldifferenz

Bericht door Jan Jaap » zo jul 12, 2015 3:34 pm

Ja maar als je stabilo onder een verkeerde hoek staat dan kun je wegen watje wilt. Bij een pendelroer is het verschil ook belangrijker

Je moet zwaartepunt en instelhoek verschil ook niet door elkaar halen.:roll:
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: einstellwinkeldifferenz

Bericht door kadet » zo jul 12, 2015 4:06 pm

Het EXCEL meettabel werkt wel nauwkeurig, al is het maar voor de zekerheid.
Bijvoorbeeld voor de Bergfalke zijn de waarden;

Koorde-1 298
A1 137
A2 110

Koorde-2 208
A3 160
A4 148

EDW 1,89 waar de Aero-Naut opgave 2 gr. was.

Komt neer op een korrtektie van 0,15 mm onder de achterkant van het hoogteroer.

Ik laat vooralsnog deze instelling staan als de invliegers geen korrektie nodig achten.

Groet Rob.

Plaats reactie