Multiplex Flamingo

Alles over zweefvliegtuigen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Multiplex Flamingo

Bericht door Tonnie78 » di jun 16, 2015 10:06 pm

Ik had afgelopen woensdag middag zo heerlijk gevlogen dat ik er stevig van baalde dat hij woensdag avond nose down de sloot is ingedoken.

Nou las ik de tip van Max aan Sipko over een Multiplex Flamingo.
Een mooie elektro zwever van 2,8m spanwijdte. Wel even netjes gewacht natuurlijk, maar het bleek dat Sipko er geen belang bij had, dus vanmorgen heb ik deze mooie Flamingo opgehaald uit Uithoorn.

Een mooie klassieker. Een nette epoxy/glasvezel romp en abachi beplankte schuimvleugels.
Toen ik hem ophaalde had ik wel een beetje het idee dat het geheel nogal aan de zware kant was.

Vanmiddag even de ontvanger erin geknoopt en alles ingesteld op de zender. Ik wou hem graag voor woensdag middag klaar hebben zodat ik nog even lekker met onze seniorenclub mee kan vliegen. Het ging zo voorspoedig dat ik alles voor het eten al klaar had en omdat het vanavond zo lekker rustig was in de lucht kon ik het niet laten om hem alvast even uit te proberen.

@Max, Je had helemaal gelijk hoor!!! Wat vliegt dat ding geweldig. Heel relaxed. De verkoper had mij verteld dat je tijdens het vliegen op de motor nogal flink moest down drukken omdat het toestel anders veel te steil klom. Ik had dus op voorhand al wat down meegemixt op de gasstick, maar dit was wel wat teveel. Hetzelfde voor de bijgemixte down tijdens gebruik van de remkleppen. Deze instellingen dus nog weer wat verminderd, maar verder vliegt het heerlijk. Draait lekker vlak zijn bochtjes en vliegt lekker stabiel. Zoals ik al zei vond ik hem voor mijn gevoel nogal zwaar, maar hij vliegt heerlijk en niks te snel of zo iets. Wel steekt hij lekker door voor mijn gevoel, maar er was ook weinig wind vanavond. Ik heb hem net even op de weegschaal gelegd en compleet met accu weegt hij 2,6 Kg.

Qua motorisering is het bij lange na geen F5B kist. Misschien dat ik zelfs de 200 meter niet haal in 30 seconden, maar dat vind ik niet zo erg. Hij klimt mooi in een rustig tempo omhoog. Dat hoeft van mij ook niet zo snel. Nu is hij lekker controleerbaar en met de 4000mhA accu mag het wel even wat langer duren.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Multiplex Flamingo

Bericht door flymax » di jun 16, 2015 10:27 pm

Tonnie, ik ben blij dat hij zo goed bevalt. Ik heb zelf een Flamingo van de eerste generatie en die vliegt ook fantastisch. Ik zou hem vaker mee moeten nemen.....
Max

Plaats reactie