Minimoa van royal model

Alles over zweefvliegtuigen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Minimoa van royal model

Bericht door flymax » wo mei 06, 2015 9:24 am

ton schreef: En voor de oplettende kijker...die andere gaat op de bouwplank komen..
Ga je hem helemaal van tekening bouwen, of met de CNC set van Oldgliders? Bij dat laastste heb je in elk geval een hindernis minder: het maken van de kap.

Max

Gebruikersavatar
ton
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:31 pm
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Minimoa van royal model

Bericht door ton » wo mei 06, 2015 4:57 pm

Theo: ook tekeningen zijn vrij vaak gratis te krijgen bij bv http://www.outerzone.co.uk/index.asp of http://www.scalesoaring.co.uk/VINTAGE/D ... ation.html
Je kunt dan ook vergroten/verkleinen met hele breukdelen behalve als het te gek wordt dan moet je bv romp en stabilo ed aanpassen,maar daar kan Max je vast meer oververtellen.
Max: heb met grote belangstelling al heel wat tekeningen van Cris Williams bekeken maar lijkt toch vaak "een idee"uit de hand getekend ( drinkt die man zo veel ?allemaal bibbers op tekeningen)
Ennuhhh heb wel stiekem een mailtje gedaan naar oldgliders voor info.
Maar om de kap maak ik me geen zorgen omdat de buitenkant toch van hout is.Vroeger had je van dat speciale dunne kunststof wat je met de fohn kon vormen.En anders heeft er vast nog wel iemand een vacuumbag !
De kap van oldgliders ziet eruit als een kunststofkap waar ze een lijntje rood overgespoten hebben en vind ik dus niet zo fraai maar kan wel een goed uitgangspunt zijn.Het prototype had een "fafnir" cockpit is ook grappig.
Maar even voor de goeie gang van zaken...Ik ga eraan beginnen maar dat wordt pas na de zomer!
Eerst de laatste hand maar eens leggen aan die prachtige Minimoa! :lol:

Gebruikersavatar
Theo
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: zo nov 28, 2010 1:55 pm
Contacteer:

Re: Minimoa van royal model

Bericht door Theo » wo mei 06, 2015 8:01 pm

ik heb een mooie tekening van je minimoa gevonden maar dan moet je hem wel af kunnen drukken.
Ik heb maar een a4 printer.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Minimoa van royal model

Bericht door Tonnie78 » wo mei 06, 2015 9:28 pm

De drukkerij aan de ebbingestraat kan het wel afdrukken op grootformaat. Tot A0. Ook online zijn er wel aanbieders voor A0 printen te vinden.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Minimoa van royal model

Bericht door Tonnie78 » wo mei 06, 2015 9:29 pm

En 16 A4-tjes maakt ook weer een A0

Maar dan moet je even plakken

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Minimoa van royal model

Bericht door flymax » wo mei 06, 2015 9:36 pm

@Ton: ik snap dat de Minimoa eerste prioriteit is. Maar voor de Petrel mag je ook wel even wat moed verzamelen :D . Het vacuum trekken is wordt wel steeds lastiger naarmate de kap groter wordt. Je moet dan iemand weten te vinden die een voldoende grote oven heeft, en dan ook een grote vacuum tafel ( waarbij vacuum overigens een overtrokken begrip is want zelf zet ik gewoon de stofzuiger op een speciaal gebouwde kist waarin ik enkele honderden gaatjes heb geboord.) maar naarmate de kap groter wordt moet deze ook dikker worden, en dat maakt het wel wat lastiger.

@Theo: je kunt tekeningen ook laten afdrukken in de Oudestraat. En er zijn diverse leden die wel tekeningen hebben van de FMT etc. Dus als je eens informeert is er vast wel iemand die een tekening wil afstaan.

Max

Gebruikersavatar
Theo
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: zo nov 28, 2010 1:55 pm
Contacteer:

Re: Minimoa van royal model

Bericht door Theo » wo mei 06, 2015 9:46 pm

Kan ik dat instellen dan dat ik hem in 16 stukken uitprint ?

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Minimoa van royal model

Bericht door luppie » wo mei 06, 2015 9:49 pm

Je moet de tekening tiled afdrukken. Via de volgende link een programma die dat zou moeten kunnen http://www.noliturbare.com/pdf-tools/pdf-tiler
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Minimoa van royal model

Bericht door flymax » wo mei 06, 2015 9:52 pm

Ik heb wel eens een tekening van outerzone in 15 A4-tjes geprint. Maar dat was wel op een professionele printer. Je moet anders Dirk Kwakkel maar eens vragen wat het plotten in de oudestraat kost. Volgens mij niet zoveel.

Max

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Minimoa van royal model

Bericht door Tonnie78 » do mei 07, 2015 11:31 am

Ik heb zelf pasgeleden twee tekeningen laten drukken. Een op A0 en één op A0++ via repro-plotservice.nl. Niks te duur en met de verzendkosten meegerekend goedkoper dan bij de lokale drukkerij.

Plaats reactie