Autopilot op Quad of Twinstar?

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door ph-svv » zo nov 03, 2013 11:04 am

Hallo mannen,

Ik heb een Autopilot gekocht, ik zit nog te twijfelen of ik deze in een vliegtuig of multicopter bouw.
Fucties die hiermee mogelijk zijn:
- stabilisatie van het toestel
- return to home (bij verlies radio signaal zelfstandig terug vliegen)
- vliegen volgens een automatisch programma via waypoints
- Fly-by-Wire mode (weet nog niet helemaal wat dat precies doet)
- Loiter (op een positie blijven met behulp van GPS)
- en nog veel meer...

In eerste instantie had ik gedacht om dit op een vliegtuig te bouwen zodat deze zelfstandig missies kan vliegen.
Om vervolgens al achterover leunend van het uitzicht te genieten via FPV en een videobril.
Echter merkte Ton gister misschien wel terecht op dat dit misschien wat saai is.

Daarom heb ik bedacht om de KK 2.0 die nu in mijn Quad zit om te flashen met OpenAero2, een stabilisatie software voor vliegtuigen.
Aangezien ik al een Remzibi OSD heb, kan ik dan rustig rond cruizen netjes gestabiliseerd met informatie over afstand enz in beeld.
Video word verzorgd door een 1.2Ghz video zender.

De autopilot die ik gekocht heb komt dan op mijn Quad en die kan dan bijvoorbeeld missies vliegen via de computer.
Er zit zelfs een 433Mhz telemetrie systeem bij waarmee hij met het grondstation in verbinding staat en dus direct nieuwe waypoints te plannen zijn.
Video kan op 5.8Ghz naar de grond gestuurd worden omdat de afstanden niet al te groot zullen zijn.
De video uit van de Mobius (die tegelijk HD beelden opneemt) gaat via de MinimOSD, dus alle info is op de grond ook weer via de bril beschikbaar.

Ik ben benieuwd of jullie hier ideeën bij hebben waar ik misschien wat vergeten ben.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
ton
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:31 pm
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door ton » zo nov 03, 2013 3:08 pm

Verschrikkelijk leuk idee.Maar..
mission plannen met een quad kwa lipo verbruik?
Stel je krijgt geen failsave en je lipo is op? :roll:
Stel je krijgt een failsave en door alle interferentie werkt je rth niet meer? :roll:
Op 5.8 Ghz zul je al snel met iets van een richtantenne moeten gaan werken (zelfs met cloverleafs ben je naar 300m wel klaar)
Maar is wel een leuk idee als je een hele lichte endurance quad kunt bouwen op bv 1.2Ghz :twisted:
Kortom dit soort ideen zijn hartstikke leuk maar zijn bijzonder moeilijk te realizeren en dat moet je juist wel allemaal zelf plannen :lol:
Nogmaals ,niet ontmoedigend bedoelt en ben benieuwd naar de vorderingen.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door ph-svv » zo nov 03, 2013 4:06 pm

Ik zat meer te denken aan om een object oid zoals het veld te vliegen oid, via fpv kan ik dan mooi het hd beeld op het onderwerp houden. Met 5000mAH kan je toch al gauw een kwartier vliegen. Ver vliegen met de quad deed ik namelijk toch al eigenlijk niet, dus 300m voor video is best realistisch. Cloverleaf antennes voor de 5.8g heb ik al alleen de vtx is stuk, dus daar moet ik nog eens voor gaan shoppen.

Verstuurd van mijn GT-I9300
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door Erikf » zo nov 03, 2013 4:20 pm

Het nadeel van een vliegtuig die een missie vliegt lijkt mij dat deze rond een waypoint gaat vliegen dus meer ruimte nodig heeft. Een quad vliegt langzamer zodat je de missie nauwkeuriger kunt bepalen.
Dus zou de autopilot op de quad doen.

En een kwartier vliegen is met 10 km/h toch nog afstand van 2,5 km dat je kunt plannen volgens mij is dat eerst wel genoeg.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door ph-svv » zo nov 03, 2013 10:53 pm

Ja en nee, een vliegtuig gaat veel efficiënter om met z'n energie en vliegt dan van waypoint naar waypoint. Je moet er altijd minimaal 3 plannen, dat geldt voor quad en het vliegtuig. Voordeel van een vliegtuig is dan weer dat je veel grotere afstanden kunt afleggen (20km is geen uitzondering) met een quad haal je dat natuurlijk nooit.

Maar ik denk dat ik het in eerste instantie maar bij de quad houd, eens zien hoe dat gaat.
Alvast bedankt voor het meedenken, ik hou jullie op de hoogte.

Verstuurd van mijn GT-I9300
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
ton
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:31 pm
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door ton » ma nov 04, 2013 4:29 pm

http://youtu.be/z_PxhU9i9Ng vind ik leuk :lol:
was al bang dat je zoiets van plan was.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door ph-svv » ma nov 04, 2013 7:02 pm

Ehh, nee 80km niet dan zit ik in de Vfr voor schiphol. Maar een keer naar het slipdepot en terug zou toch wel lukken als ik het in de twinstar bouw ;)

Niet dat ik dat doe zonder zicht op de kist.

Verstuurd van mijn GT-I9300
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door Erikf » ma nov 04, 2013 7:07 pm

Je kunt ook naar Nijmegen en weer terug, dat is ook ongeveer 80 km ;)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door Zaktindegeute » di nov 05, 2013 9:30 pm

Zo maar een vraag:Wie durft het aan om zijn kist autonoom een paar KM weg te vliegen ? #doemdenker
;)
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door flymax » di nov 05, 2013 10:21 pm

Zaktindegeute schreef:Zo maar een vraag:Wie durft het aan om zijn kist autonoom een paar KM weg te vliegen ? #doemdenker
;)
Wat bedoel je Gert? wie durft het aan om een paar honderd euro op pad te sturen, of: wie durft het aan om de mandragende luchtvaart in gevaar te brengen (en dus mensenlevens) door iets zomaar illegaal door het luchtruim te sturen? :(

Ik snap de lol van dit soort experimenten wel, maar zou toch niet graag een model tegen komen als ik aan het vliegen ben!

Max

Plaats reactie