Autopilot op Quad of Twinstar?

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door Zaktindegeute » di nov 05, 2013 10:30 pm

Een goed verstaander heeft maar een half oor nodig vriend ... Wij begrijpen elkaar !

Ik zou het in ieder geval niet doen ! Als ik kijk hoe vaak bij ons de sportvliegers laag over komen, dan zou ik het risico niet durven nemen. Dan vind ik (persoonlijk) het FPV vliegen zoals ik het zelf doe toch iets minder risicovol.

@Sander: heb jij al FPV gevlogen met je bril ?
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door ph-svv » di nov 05, 2013 11:49 pm

Mooi, die discussie wilde ik eigenlijk wel eens aanzwengelen en dat is dus mooi gelukt, vliegtuig wordt uitsluitend fpv.
Zoals ik al schreef wordt het de quad, dus geen gevaar :)

@gert, zolang ik nog geen ontvanger antenne heb (besteld in china) kan ik nog niet vliegen helaas.
Zender is in reparatie en die schijn je ook nodig te hebben ;)

Verstuurd van mijn GT-I9300
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door Zaktindegeute » wo nov 06, 2013 6:56 am

Je had toch een ontvanger van mij gekregen voor 1,2 ? De zender had je toch ook al..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door ph-svv » wo nov 06, 2013 8:00 am

Ik zit nog te wachten op een low pass filter, clover leaf antenne en een verloopstukje.

Volgens mij heeft de pakjesboot uit China vertraging.

Verstuurd van mijn GT-I9300
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door ph-svv » do nov 07, 2013 1:15 pm

Heren,

Welke software gebruiken jullie om je filmpjes mee op te nemen?
Ik heb een EasyCap USB dongle, maar Ulead vind ik maar niets.

AmCap is wat te simpel, ik zag bij Erik wat moois maar ben vergeten te vragen wat dat was.
Ik ga nu even kijken naar NCH Debut Capture
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Nanni
Lid
Berichten: 319
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door Nanni » vr nov 08, 2013 5:12 pm

Ik heb aan Richard Branderhorst (Voorzitter KNVvL Commissie Instructie en Veiligheid (CIV), afd modelvliegsport) gevraagd hoe dat nu zit om modelvliegtuigen te laten besturen met een automatische piloot.
Hij schreef mij het volgende terug:

Je kunt eea nalezen op onze website, het staat namelijk gewoon in ons BVM, jouw welbekend neem ik aan.
http://www.modelvliegsport.nl/index.php ... sreglement

In hoofdstuk 7b staat precies hoe het zou moeten en 7a heeft er misschien ook mee te maken indien er een FPV besturing in zit.


Hoofdstuk 7a – FPV vliegen
Onder FPV (First Person View) vliegen wordt verstaan: Het besturen van een modelvliegtuig met behulp van een live videoverbinding vanuit het luchtvaartuig. Ten aanzien van het FPV vliegen gelden de volgende voorwaarden:
• Het FPV vliegen dient te gebeuren conform het gestelde in de “Regeling Modelvliegen”, de relevante onderwerpen van het BVM en specifieke locale voorschriften. Dat betekent onder andere dat moet worden voldaan aan voorwaarden betreffende het hebben van zicht op het luchtvaartuig (het model mag dus niet buiten zichtafstand worden gevlogen), de vliegomgeving en de maximale hoogte waarop wordt gevlogen.
• Het model dient, in geval van het wegvallen van de video-informatie, te kunnen worden bestuurd als een normaal model.
• Zie ook Hoofdstuk 8

Hoofdstuk 7b - Autonoom vliegen
Onder autonoom vliegen wordt verstaan: het doen vliegen van een zelfstandig vliegend en navigerend luchtvaartuig op basis van vooraf of tijdens de vlucht geprogrammeerde gegevens betreffende “waypoints”, hoogte of koers.
• Het autonoom vliegen dient te gebeuren conform het gestelde in de Regeling Modelvliegen, de relevante onderwerpen van het BVM en specifieke locale voorschriften. Dat betekent onder andere dat moet worden voldaan aan voorwaarden betreffende het hebben van zicht op het luchtvaartuig (het model mag dus niet buiten zichtafstand worden gevlogen), de vliegomgeving en de maximale hoogte waarop wordt gevlogen.
• De modelvlieger moet in staat zijn de besturing op afstand over te schakelen op handbesturing.
• Indien het model middels FPV wordt bestuurd (autonoom-FPV), gelden bovendien de voorschriften van Hoofdstuk 7a.

• Hoofdstuk 9 - Het model als drager van sensoren
In toenemende mate worden modelvliegtuigen gebruikt als drager van sensoren, zoals camera’s. Het is aan de gebruiker er voor te zorgen dat dit in overeenstemming gebeurt met geldende wetgeving en voorschriften betreffende luchtfotografie en privacy.
• Wordt het veilig begeleiden en/of besturen van een al dan niet autonoom vliegend modelvliegtuig ernstig beperkt door de bediening van de aanwezige randapparatuur zoals observatiecamera’s en/of sensoren, dan dienen deze inrichtingen door een andere persoon te worden bediend.
Belangrijk is dat het model NIET buiten zicht gevlogen mag worden, je moet hem altijd “op de hand” terug kunnen brengen als de automaat uitvalt. Dus experimentjes om een modelvliegtuig een paar km verderop te laten gaan en dan weer terug, zijn echt uit den boze. Pakt het verkeerd uit (bvb model crasht in een woonwijk) dan zijn de rapen gaar!

Overigens, de term “drones” willen we alleen gebruiken voor die dingen van de US Air Force, die dan ook nog eens raketten kunnen afvuren.
Wij vliegen gewoon met modelvliegtuigen, ofwel Modelluchtvaartuigen volgens de nieuwste benoeming van staatswege….. En wie of wat ze bestuurt maakt niet uit.


Aldus Richard.
Het vliegen van waypoint naar waypoint over enkele kilometers is, zonder zichtcontact, uit den boze. Het brengt onze mooie sport in diskrediet.
Zelf zou ik wel een automatische piloot aan boord willen hebben, maar dan als veiligheid. Mocht ik het toestel, door wat voor oorzaak ook, uit het oog verliezen dan kan ik hem veilig weer terug laten komen.
Maar misschien denk ik er over een jaar anders over.

Nanni

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door ph-svv » vr nov 08, 2013 5:36 pm

Nanni,

Hartelijk dank voor je bericht, ik was van plan om het vliegtuig inderdaad als fpv platform te gebruiken. Ik twijfel nog om de autopilot in te bouwen als failsafe. Stel dat om wat voor reden ook je niet meer weet waar je zit, dan kan je met het omschakelen naar return to home je kist veilig terug halen.

Even voor alle duidelijkheid aan iedereen, ik ben echt niet van plan om om buiten zicht te vliegen!

Veiligheid tijdens het vliegen staat altijd voorop, dat is bij mij altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

Verstuurd van mijn GT-I9300
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door Erikf » do nov 14, 2013 5:35 pm

ph-svv schreef:Heren,

Welke software gebruiken jullie om je filmpjes mee op te nemen?
Ik heb een EasyCap USB dongle, maar Ulead vind ik maar niets.

AmCap is wat te simpel, ik zag bij Erik wat moois maar ben vergeten te vragen wat dat was.
Ik ga nu even kijken naar NCH Debut Capture
het duurde even met m'n antwoord maar ik gebruik ook: Debut Video Capture Software en zo te zien heb je de link ook al.
Hoe vind je die software?
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door ph-svv » do nov 14, 2013 5:40 pm

Werkt goed, voorover ik heb kunnen testen geen trial enz.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Autopilot op Quad of Twinstar?

Bericht door ph-svv » vr dec 20, 2013 5:13 pm

Aangezien PostNL mijn pakketje uit China zoek gemaakt heeft, heb ik een andere besteld van mijn spaarcentjes.
Mocht mijn andere pakje nog aankomen dan knutsel ik die controller op de Quad (ik wacht al meer dan 50 dagen en vrees het ergste).

In eerste instantie had ik de Crius All in One Pro V2 bedacht, maar daar moet een gekloonde software versie in van 3D Robotics in, MegaPirateNG :(
Heel veel vertrouwen heb ik daar eigenlijk niet in en ze lopen al wat versies achter, dus heb ik bij RCTimer de ArduFlyer besteld (een 1:1 kloon van de AruPilot)

Met de express verzend optie was die er binnen 4 dagen uit China !!!
Inmiddels heb ik heb ding voorzien van de laatste software en gekalibreerd.

Het leuke is dat de Autopilot met een FrSky D4R-II in CPPM mode kan kletsen, dus alle 8 kanalen komen via 1 snoertje binnen.
Ik had nog een 40CM antenne draad liggen die ik ooit bij HK gekocht heb en deze komt straks op het roervlak zodat de ontvangt gewaarborgd is.
Een snel testje liet zien dat de GPS ook binnen heel snel al een 3D Fix heeft :D

Voorlopig zal de autopilot alleen gebruikt worden om te vliegen in de volgende mode:
1. Manual (Volledige controle door de Piloot)
2. Stabilize (Horizontaal houden van de kist op hoogte- en rolroer) voor mooie beelden met de Mobius op z'n neus :D
3. Fly-by-Wire (uitleg is een beetje te complex)

Return to Launch -> Alleen bij Failsave!
autonoom terug vliegen naar de start positie op 100m hoogte en daar blijven cirkelen.

Het ding is gruwelijk uitgebreid en volledig OpenSource;
In te stellen voor een Rover, Quad, Hexa, Octo (en alle andere smaken) en Vliegtuig.
Je kan zelfs met een 2e GPS de pan & tilt gericht houden op een gronddoel (meer voor een Quad)
Automatische takeoff and landings, Missies vliegen, incl droppings :)

Zaterdag maar eens even gaan testen, ik ben heel benieuwd!

Nu nog even zoeken hoe ik de Pan & Tilt aan de praat krijg.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Plaats reactie