FPV boot

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

FPV boot

Bericht door Erikf » ma jul 01, 2013 10:01 am

Het werd tijd voor een heel ander project: een FPV boot.
Een auto en een vliegtuig met camera had ik al maar geen boot dus ben ik gaan zoeken naar informatie hierover. Er blijken maar weinig mensen hiermee bezig te zijn of geen tijd hebben om hun informatie op internet te zetten ;).

Na wat zoeken heb ik een ontwerp gevonden die wel aan mijn eisen zou voldoen: site met bouwplan en beschrijving
Ook de manier van bouwen zag er niet zo moeilijk uit wat ook belangrijk was want het zou m'n eerste "grote" romp worden die ik zou bouwen.

De vorderingen:
Het materiaal is bij de DIY zaak gehaald. Triplex van 6 en van 3 mm dik plus wat bruislijm.
Het ontwerp heb ik eerst geschetst en van daar af op het hout afgetekend. Verf had ik nog liggen alleen de rode verf moest ik nog kopen ook voor een rc zeilbootje voor Thomas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit is Thomas z'n bootje, het dek moet nog een verflaagje krijgen maar ik wilde eerst even weten of het model wel waterdicht is voor ik verder ga. Het is een model van de klasse "Footy" Deze klasse is bedacht voor beginnende rc modelzeilers en de ontwerpen zijn ook eenvoudig.

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: FPV boot

Bericht door luppie » ma jul 01, 2013 8:50 pm

leuk Erik! behoorlijke boot trouwens ik zag het eerst niet maar met de foto in de badkuip zag ik het pas.
Paar zakjes zand en dikke lood accus er in om hem straks een beetje diepgang te geven denk ik?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: FPV boot

Bericht door Erikf » ma jul 01, 2013 9:34 pm

Het lijkt inderdaad een groot model. Als het model in het Ketelmeer ligt lijkt het niet zo groot meer hoor ;) Hier heb ik al ervaring mee met een modelboot "Smit Nederland" (80 cm lang en 8 kg zwaar).
Dit model is 90 cm lang en 40 cm breed en als het vaarklaar is weegt het rond de 6 kg.

Ik heb al 4 kg lood liggen maar ik denk dat ik het niet allemaal nodig heb. de vaaraccu's die ik in gedachte heb wegen totaal iets van 3 kg 8-) en dan komt er nog wat electronica bij voor FPV en autonoom varen maar dat weegt niet zoveel.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: FPV boot

Bericht door Erikf » di jul 30, 2013 12:10 pm

De bouw van het bootje schiet al lekker op. De romp is nu waterdicht en alleen nog de opbouw en de blokken lood op hun plaats lijmen.
Vandaag heb ik bij het strandje van Schokkerhaven de romp getest. De plaats van de blokken lood is nu bekend en ook waar de accu's moeten komen. Het was niet de bedoeling maar doordat het behoorlijk waaide heb ik ook kunnen zien dat er toch water op het dek komt ondanks dat de boot hoog op het water ligt.
Bij elkaar ben ik wel tevreden over de romp.

Helaas waaide het te hard voor het zeilbootje van Thomas, een volgende keer gaan we het weer proberen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: FPV boot

Bericht door Zaktindegeute » di jul 30, 2013 1:23 pm

Ziet er al mooi uit Erik.... Is inderdaad wel een flinke bak.. in plaats van lood kun je er ook extra accu's in doen toch ? Heb er nog wel een paar ! ;)
Ben benieuwd hoe straks het e.a. met FPV er uit gaat zien. Het word dan denk ik echt een enorme imposante verschijning..
leuk om testen mee te doen, of autonoom mee te varen ..

Even off topic: Ik dacht dat ik witte benen had, maar jij mag ook niet klagen ! :lol:
Bij deze de gratis Tip van Flip: http://www.spray-tan.nl/
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: FPV boot

Bericht door ph-svv » wo jul 31, 2013 12:54 pm

Hihi, inderdaad "die benen" vooral bij foto2 met die bruine arm ernaast :mrgreen:

Ben erg benieuwd hoor, kan de boot al mee als we gaan watervliegen?
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: FPV boot

Bericht door Erikf » wo jul 31, 2013 9:48 pm

Zaktindegeute schreef:
Even off topic: Ik dacht dat ik witte benen had, maar jij mag ook niet klagen ! :lol:
Bij deze de gratis Tip van Flip: http://www.spray-tan.nl/
Ehhh...... dat heb ik dus ook gebruikt...... alleen toen ik klaar was met de armen was het op :oops: :oops: :lol: :lol:

Die accu's is nog een optie, dan kan ik ook eens een oversteek maken van Enkhuizen naar Urk :mrgreen: of meteen naar Schokkerhaven 8-)

Voor het watervliegen moet er nog iets op dat ik de modellen terug kan duwen naar de kant :roll:
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: FPV boot

Bericht door Zaktindegeute » wo jul 31, 2013 10:16 pm

Kijk vriend, dan ben je goed bezig ! Wel zullen even een datum prikken ..
Maar laat ons je er niet van weerhouden je werk af te maken.. gauw door, het is nu nog mooi weer ;)
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: FPV boot

Bericht door luppie » wo jul 31, 2013 10:34 pm

vergeet ook niet een lanceerplatform om te landen en op te stijgen.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: FPV boot

Bericht door Erikf » za aug 03, 2013 9:59 am

Een lanceerplatform voor vuurwerk................. hmmmm............... of een modelraket. zou wel grappig zijn 8-)

De huidige status:
Ondanks dat het overdag wat warm was om er lekker aan te bouwen toch nog een stukje verder gekomen. Hier een foto van m'n boot op de "werkbank" buiten.

Afbeelding
Groeten,
Erik

Plaats reactie