Indoor ultimate en F8F Bearcat

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Plaats reactie
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Indoor ultimate en F8F Bearcat

Bericht door luppie » za okt 02, 2010 6:59 pm

Ik was begonnen met het bouwen van een ultimate dubbeldekker van 78 cm van 3mm depron.
Afbeelding

Ik had hiervoor een variable pitch prop voor gekocht.
Afbeelding

Ik heb geen iedee of dit wel goed wil ook omdat de hele set nogal zwaar is en zowiezo achteruit vliegen zal wel niet gaan.

Ik had de romp klaar met de servo's er in dus was het tijd om eens te testdraaien met deze variable pitch prop.
Eerst langzaam en toen wat sneller en die pitch verstellen om zo te duwen of te trekken. Maar bij volgas ging het mis en brak het schanierpunt van de prop af. De prop met schanier en ingebouwde kogelager vloog 5 meter over zolder en sloeg toen in het schuine dak van spaanplaat.
Afbeelding

Kortom levensgevaarlijk want dit is een aardig diep gat. De romp zelf helemaal aan stukken, de motoras en stangetje krom, servo kapot en natuurlijk het variabele pitch meganisme kapot.
Bij de motor zit helemaal geen beschrijving over hoe en wat maar ik denk dat 3S iets te veel van het goede was en dat 2S bedoeld is...

einde ultimate project (voolopig)

Toen maar een ander project begonnen namelijk een F8F bearcat.

Hij is met ingedekte vleugel van 3mm met verlichting er in. Vierkante romp van zijkanten 6mm en onder en bovenkant 3mm.

Ik heb een tekeningetje op A4:
Afbeelding

Heb uit de losse pols de boel vergroot op papier en na twee avonden werk ben ik al aardig op weg:
Afbeelding

Er komt een 2204 /14 in met regelaartje van ene Freewind overgenomen. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ga voor 2S met 8x4 prop of 3S 7X3 of kleiner. Dat zal ik bij de eerste vluchtjes wel even testen. met Hobby King S0361 3.6g / .45kg / .12sec Micro Servo en kleine wieltjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En natuurlijk een foto met verlichting aan!! onder en bovenkant:
Afbeelding
Afbeelding
Bijlagen
ULTIMATE_TILED-9mm-epp[1].pdf
(53.88 KiB) 227 keer gedownload
ULTIMATE%209mm-epp[1].pdf
(333.66 KiB) 248 keer gedownload
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Indoor projectjes

Bericht door Zaktindegeute » za okt 02, 2010 7:06 pm

Ziet er heeeel gaaf uit...Ik zou trouwens eerst voor 2s gaan, sneller kan altijd nog..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Indoor projectjes

Bericht door luppie » za okt 02, 2010 7:33 pm

één bouwavond was trouwens op gegaan aan solderen van die lampjes 8-)
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Indoor projectjes

Bericht door luppie » zo okt 03, 2010 9:17 pm

Alweer een stuk verder gekomen.
Ik heb de schaniertjes voor het richtingroer er in geplakt:
Afbeelding

Ook heb ik de onderkant nu dicht en heb net achter de neus een hxt900 rolroerservo gemonteerd:
Afbeelding

En natuurlijk de rolroeren zelf met doorzichtige verpakkingstape er op geplakt.
Afbeelding

Als roerhoorntjes gebruik ik deze keer een plastic vleeswaren schaaltje geloof ik. Elkgeval een redelijk stevig doorzichtig plastic. Gewoon even met de schaar uit knippen en met 5 min epoxy er op plakken. Dit ging helaas niet helemaal oke want toen ik er hard aan trok liet hij weer los want de epoxy pakte niet goed. Misschien was het nog iets vettig van de servo-laatworst dus eerst de boel even goed geschuurd.
Afbeelding

Omdat hij voor binnen is komen er wieltjes onder maar wanneer ik aan de andere kant van de zaal land wil ik wel even terug kunnen rijden. Op het richtingsroertje komt dus een wieltje te zitten dmv een 1mm rvs lasdraadje.
Afbeelding
Afbeelding

Het wieltje had wat kleiner gemogen voor de looks maar die heb ik niet dus wordt het deze. Ik gebruik die 1mm lasdraad ook voor alle stuurstangen van de servo naar flap omdat er toch vaak veel bochtjes in moeten voor afstelling het hoogte verschillen. Het gewicht neem ik voor lief.


Ik ben nu al stiekem iets verder maar die fotos komen straks wel.

en misschien morgen de maiden!!
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Indoor projectjes

Bericht door luppie » zo okt 03, 2010 10:35 pm

Zoals beloofd nog wat foto's.

Ik heb de motor op een plankje staan en die hangt weer aan de neus:
Afbeelding

Hier wat stuurstangetjes richting de staart:
Afbeelding

En de staart zelf met dubbele aansturing naar hoogteroer omdat die uit twee delen bestaat.
Afbeelding

hier een stukje landingsgestel voor onder de vleugel.
Afbeelding

Ik vroeg me wel af of die 1mm niet wat aan de dunne kant zou zijn zodat bij een landing de prop aan de grond zou komen. Maar het landingsgestel faalt compleet al zonder accu :( :?
Afbeelding


kortom dat word knooien om die vers-uitgeharde epoxy los te krijgen zonder de vleugel uit elkaar te trekken........

[edit] hmm epoxy blijkt ook niet super te plakken op 3mm depron, dus weer een gelukje. :D
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Indoor projectjes

Bericht door Zaktindegeute » ma okt 04, 2010 11:09 pm

Hij vloog dus boven verwachting ! Heel houden en perfectioneren, echt een leuk kistje..

chapo..mon ami
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Indoor projectjes

Bericht door luppie » di okt 05, 2010 6:43 pm

Hey VRIEND!!!

had je nog iets op film staan van dit vliegspektakel?

Hij heeft trouwens al beste klappen gemaakt de eerste vluchtjes en ik moest alleen de boven en onderkant van de romp even opnieuw plakken maar ook de vleugels kunnen aardige tikken hebben.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Indoor projectjes

Bericht door Zaktindegeute » di okt 05, 2010 10:38 pm

heb leuke opnames, moet ze "even knippen en plakken" zijn in HD dus duurt even.
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie